Auteur Topic: Monchou Taart  (gelezen 11671 keer)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Monchou Taart
« Gepost op: juni 27, 2007, 12:28:29 »
IngrediŽnten
bodem
∑   200 g Glutafin biscuits (1 rol)
∑   125 g gesmolten boter
vulling
∑   200 g Monchou
∑   250 g slagroom
∑   100 g witte basterdsuiker
versiering
∑   1 zak M&Mís mini choco Š 200 g

Bakbenodigdheden
Springvorm diameter 22 cm

Werkwijze
bodem
Verkruimel de biscuits. Meng de gesmolten boter erdoor. Verdeel het mengsel over de bodem van de springvorm. Druk het mengsel goed aan en strijk het glad tot een mooie korstbodem. Laat de bodem in de koelkast hard worden.
vulling
Klop de slagroom stijf. Roer de basterdsuiker door de Monchou en schep dit door de slagroom. Schep het mengsel op de bodem en strijk de bovenkant glad. Laat het geheel in de koelkast opstijven.
versiering
Strooi vlak voor het opdienen de M&Mís over de taart.

Bron Chantal

[verwijderd door de beheerder]
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

ingridmcp

• Full Member
Re:Monchou Taart
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2011, 09:08:07 »
Oo, ik ga ook voor de M & M's op de taart, had er nog niet aan gedacht dat die glutenvrij waren.
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2011, 23:26:46 »
Ik doe er altijd kersenvlaai vulling op van Hak. Die is ook gv.

Heb er vandaag 1 gemaakt. En heb per ongeluk er bosbessen vlaai vulling op gedaan. Had het pas in de gaten toen het er al op zat. Heb alleen gekeken of het niet aardbeien was. En of ie gv was. Wist ik veel dat er meer smaken zijn.

Ben beinieuwd hoe dat smaakt.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2011, 20:40:24 »
De m&m taart viel goed in de smaak, ga er nog een maken voor manlief en dan met kersen en de andere helft aardbeien.
Vond hem alleen erg zoet. Maar dat passen we wel weer aan.
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2011, 21:24:31 »
Bosvruchten was ook lekker. Ik had niet genoeg gewone biscuits, Dus nu is de bodem half gewone schar biscuits en half chocolade biscuits van schar. Dat smaakt ook goed.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2011, 07:11:33 »
Wij maken het ook altijd met kersen, met een andere topping vind ik het ook te zoet.

Maar denk wel dat ik voor de jongens de volgende keer een stukje met m&m's doe!

W

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2011, 14:31:03 »
Ik ken de monchou taart alleen met gelatine, hoe gaat dit zonder? Hoelang moet hij nog in de koelkast en is hij dan ook goed te snijden?

lizet

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2011, 14:51:49 »
Ik ken de monchou taart alleen met gelatine, hoe gaat dit zonder? Hoelang moet hij nog in de koelkast en is hij dan ook goed te snijden?
Ja, hij is goed te snijden, alleen als je een harde kruimelbodem hebt, is t een beetje lastig, maar des te lekkerder. De monchou samen met de geklopte slagroom is al stijf genoeg hoor!

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2011, 18:22:20 »
Ik maak hem een dag van te voren, zonder iets erop en maak hem af op de dag zelf.

Maar ik heb een vrij grote taartring, ga deze iets kleiner kopen, het was namelijk wel een erg dun stukje taart.

En ik wil eigenlijk ook iets met speculaaskruiden gaan proberen, maar durf dan nog niet zo goed.

Dus als iemand monchoutaart a la sinterklaast heeft gemaakt, kom maar op. Schiet me net iets te binnen, aan de zijkanten pepernoten plakken of vallen ze er dan vanaf?

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2011, 19:31:12 »
Speculaasjes eronder is ook lekker als bodem! Dan zeker combineren met de kersen (anders weer te zoet).

Ik gebruik dit recept (uit Libelle):
175 gram (bastogne)koeken = vervangen dus voor gv wat jezelf lekker vindt
100 gram gesmolten boter
400 gram roomkaas
100 gram witte basterdsuiker
1,5 dl slagroom, stijfgeklopt

In libelle doen ze er schijfjes kiwi op (6-8 kiwi's, groen en geel door elkaar) maar ik doe er liever kersen op.

Verkruimel de koekjes en vermeng ze met de boter. Druk dit mengsel op de bodem van een ingevette springvorm van 22-24 cm doorsnede en laat dit in de koelkast opstijven. Klop de roomkaas los met de suiker. Spatel voorzichtig de slagroom erdoor. Schep dit mengsel op de koekjes in de vorm en strijk de bovenkant glad. Laat dit even opstijven en garneer de taart.

Bereiden: ca. 30 minuten. Opstijven ca. 2 uur. Circa 330 kcal pp (haha, ligt er aan hoe groot stuk je neemt  :duimop:)

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: september 27, 2011, 19:32:42 »
Mmm als ik het teruglees krijg ik er meteen zin in....

Ellie

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: september 27, 2011, 19:34:03 »
Met kiwi moet je trouwens uitkijken: kiwi heeft eiwitsplitsende enzymen die zorgen dat zuivel ranzig wordt. Kiwi dus eerst even overgieten met heet water zodat de enzymen onwerkzaam worden gemaakt.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2011, 19:42:05 »
Ok, ik vind kiwi in de yoghurt ook zo vies dus daarom ook niet op de taart geprobeerd.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2011, 22:28:51 »
Ik was aardbeien ook met heet water trouwens, anders krijg ik er jeuk van. Dan dus niet. Misschien ook nog een tip. :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

bloemel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2011, 14:18:55 »
mijn dochter reageert altijd meteen op kiwi/aardbei/meloen etc met een landkaarttong die haar erg pijn doet. Ze lust deze dingen graag, maar eet het ivm de pijn dus niet vaak. Zou het overgieten met warm water dit ook  tegen kunnen gaan?