Auteur Topic: Marsepeintaart  (gelezen 6674 keer)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Marsepeintaart
« Gepost op: juni 27, 2007, 12:25:45 »
Ingrediënten

cakebodem
·   1 pak Schär bakmix C

vulling en versiering
·   1 bekertje slagroom
·   1 bakje chipolatapudding (Mona)
·   aardbeien-jam
·   300 gram marsepein
·   poedersuiker
·   eventueel kleurstof voor het versieren van de taart

Werkwijze
cake
Bak de cake zoals aangegeven op het pak van de Schär bakmix en laat het goed afkoelen.
vulling
Snij de gebakken cake in drie lagen.
Besmeer de onderste laag met de helft van de chipolatapudding.
Leg de tweede laag van de taart erop en besmeer deze met stijfgeklopte slagroom .
Leg de derde en laatste laag van de taart erop en druk het geheel voorzichtig aan.
afwerking
Besmeer de bovenste laag met een beetje jam zodat het baksel overal bedekt is met jam (niet te dik anders wordt het te zoet).
Strooi poedersuiker op een schoon aanrecht en draai de marsepein tot een bol. Rol  de marsepein uit tot een plak. Door telkens van richting te veranderen bij het uitrollen, wordt de plak overal even dik. Uiteindelijk moet de plak zo'n 2 a 3 millimeter dik worden en groot genoeg om de hele taart mee te bedekken.
Als de plak marsepein ver genoeg is uitgerold rol je hem op. Het is het makkelijkst om vanaf twee tegenoverliggende zijkanten tegelijk naar het midden van de plak te rollen. Zo krijg je dus een plak met twee 'krullen'. Nu leg je het midden van de plak marsepein op het midden van de taart en rolt hem weer uit. Het is mooi, als de marsepein ook de zijkanten van de taart bedekt. Als je een rechthoekige vorm hebt, zullen de hoeken overlappen. Snijd de overtollige marsepein eraf.
Van de overgebleven marsepein kun je leuke versieringen maken. Als je kleurstof door de marsepein kneedt, ziet het er gelijk wat feestelijker uit.
De versieringen vallen er makkelijk af. Met een satéprikker kun je het voorzichtig aandrukken.
Bedek het geheel met aluminiumfolie en zet de taart nog even een uurtje in de koelkast zodat de pudding een beetje in de taartlaagjes kan trekken. Voor het serveren weer op kamertemperatuur laten komen, anders is de marsepein niet lekker.

In plaats van een bekertje slagroom kun je ook kant en klaar geklopte slagroom uit een beker gebruiken. Het blijft beter stijf als het een tijdje staat en is lekker romig.

Bron Chantal

[verwijderd door de beheerder]
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Bella

• Jr. Member
  • **
Re: Marsepeintaart
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2007, 15:09:55 »
waar koop je de marsepein? en kan je deze ook nog "op een bepaalde/andere kleur" krijgen (een bepaalde toevoeging in druppels ofzo).
en van welk merk en/of waar te verkrijgen?

Ben waarschijnlijk heel onduidelijk, maar ik kan het gewoon niet anders omschrijven  :wink:, hoop dat iemand me snapt.
Mama van: Isabelle (okt 2004) sinds maart 2007 coeliakie, Daphne (jun 2006) & Casper (apr 2008).

riny

• Sr. Member
  • Coeliakie geconstateerd feb.2007
Re: Marsepeintaart
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2007, 10:15:04 »
ff een vraagje over de marsepein is die van Dr Oekter GV?

Ly

• Newbie
  • *
Re:Marsepeintaart
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2009, 09:08:32 »
Ik ben eens op speurtocht geweest in Leeuwarden en ik vond bij een bakker verschillende kleuren kleurstofen netjes in een pipetje en kon ik daar marsepein bestellen (GV) die de volgende dag klaar ligt. Dus vandaag ga ik aan 'de bak' en eens dit recept uit proberen.

Lampje

• Full Member
  • Shine a light every day
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2009, 13:33:21 »
Klinkt erg lekker!

@ Bella: Je kan ook veel kleurstoffen (en smaakstoffen) vinden bij de toko.
coeliakie sinds september 2008 (Marsh 3A). Beschadigingen darmbiopt, geen verhoogde antistoffen in het lichaam

Zoontje (2012) coeliakie en dochter (2014) coeliakie + koemelkallergie

jikke

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2009, 22:48:20 »
marsepijn (en geen amandelspijs) kan je oa bestellen bij www.deleukstetaarten.nl
ook heel leuk voor een taart: www.cakeprint.nl
coeliakie sinds 1977 (toen 3 jaar). weet dus niet beter. 2 kids zonder coeliakie