Auteur Topic: Schuimtaart met koffie-notenvulling  (gelezen 4728 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Schuimtaart met koffie-notenvulling
« Gepost op: juni 21, 2007, 18:16:28 »
Omdat de schuimtaarten van Aldi en AH niet lactosevrij zijn en omdat Selma me lekker heeft zitten maken met een zelfgemaakte schuimtaart (met een recept van de Libelle) heb ik even zitten zoeken op internet. Daar is de onderstaande recept het resultaat van. Nu nog een keertje maken ;)

Schuimtaart met koffie-notenvulling

Ingrediënten voor 10 personen:

Voor het eiwitschuim:
6 eiwitten
350 g poedersuiker
150 g gemalen hazelnoten
2 eetlepels oploskoffie

Voor de vulling:
2 dl (soja)slagroom
1 eetlepel oploskoffie
100 g grof gehakte hazelnoten
Voor de liefhebbers: 3 eetlepels koffielikeur of een andere soort likeur ;)

Verder nodig:
25 g geschaafde amandelen
Poedersuiker

Bereiding:
De oven voorverwarmen op 90°C. De eiwitten stijfkloppen, de suiker in gedeelten toevoegen en blijven kloppen tot het eiwit dik en glanzend is.
De noten en de oploskoffie erdoor spatelen. Het eiwitschuim in een spuitzak doen en op een bakplaat (bekleed met bakpapier) twee cirkels van ± 25 cm spuiten.
De schuimcirkels in het midden van de oven in ± 2 uur laten drogen en op een rooster laten afkoelen.
De slagroom met de oploskoffie en de likeur stijfkloppen en de noten erdoor spatelen.
Het slagroommengsel over één schuimlaag verdelen en afdekken met de tweede schuimlaag. Het amandelschaafsel in een droge koekenpan lichtbruin roosteren.
Voor het serveren de taart bestrooien met het amandelschaafsel en wat poedersuiker.

Dit recept komt van: www.bakkerswereld.org
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

Liz

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schuimtaart met koffie-notenvulling
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2007, 19:20:47 »
succes Bontelli
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.