Auteur Topic: Pruimen kruimeltaart  (gelezen 9305 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Pruimen kruimeltaart
« Gepost op: augustus 10, 2005, 19:39:16 »
Een recept van Orionne:

Afgelopen week heele lekker recepten gemaakt uit het boek van Peter Thompson, Gluten-free Cookery. Ik had pruimen gekocht in de fruittuin en een kruimeltaart gebakken.
Leg de ontvelde pruimen ( 700 gram)op de vlaaivorm, bestrooi met suiker en verkruimel het volgende deegmengsel erover: 175 gram meel, bestaande uit 50 gram amandelmeel, 75 gram rijstemeel en 50 gram aardappelmeel, 75 gram suiker en 75 gram roomboter. eerst de droge ingredienten mengen en dan de boter erdoorheenmengen. Het mengsel over het fruit verkruimelen en 30-40 minuten bakken in een voorverwarmde oven  bij 190 graden Celsius. Heerlijk met slagroom.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
Re: Pruimen kruimeltaart
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2005, 19:42:34 »
Dit lijkt me erg lekker als nagerecht.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

spike

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2005, 11:50:05 »
MMM... dat klinkt goed, Soezepoes. Deze ga ik nog vr komend weekend maken. Ik ben wel van de zuidvruchten, krenten, rozijnen! Aanstaande zaterdag heb ik een feestje en dan kan ik lekker mijn eigen stukje taart meenemen. Ik denk dat ik er ook wat noten en kaneel doorheen doe.... (je kunt je uitleven zoveel je wilt natuurlijk)
Heb er nu al zin in! Bedankt!
Groetjes Spike
2007: Coeliakie.
Overig: Fibromyalgie en artritis psoriatica.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2005, 12:00:03 »
Het is een recept van Orionne Spike maar het lijkt mij idd ook lekker.
Ik vraag me alleen af of je het wel als taart zal kunnen snijden.
Het wordt een soort appelcrumble maar dan met pruimen. Alles erg los dus.  :)

spike

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2005, 12:39:37 »
Hoi Soezepoes!

Ik zie wel of het lukt en anders....neem ik toch de hele taart mee naar dat feestje...??? :D :D :D

Groetjes Spike
2007: Coeliakie.
Overig: Fibromyalgie en artritis psoriatica.

Rozemarijn

• Gold Member
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2005, 12:41:22 »
Dat zou ik niet doen ... dan willen ze allemaal een stukje van jouw lekkers :D
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2005, 13:40:20 »
De pruimenkruimeltaart is inderdaad niet aan punten te snijden. Maar dat maakt niet uit. Je kunt het natuurlijk ook in kleinere schaaltjes bakken en dan het hele schaaltje met jouw kruimeltaartje meenemen. Je kunt de taart maken met appel, krenten, bessen etc. Vooral je eigen fantasie gebruiken!
Ik ben dol op vers fruit taarten als desserts. Kennen jullie de clafoutis? weer een ander nagerecht uit de oven, met vers fruit. Zal ik het opzoeken en op het forum zetten? :D
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2005, 14:53:44 »
We zijn altijd in voor lekkere nieuwe recepten.  :)
Ik vind een echte kersenclafoutis superlekker maar met ander fruit is het ook heerlijk.  :lol:

orionne

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2005, 16:07:04 »
ja, verslavend, al met frambozen geprobeerd??
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2005, 16:29:48 »
Nee, ik ben niet zo'n frambozenfan maar wel appel-, aardbeien- en perzikenclafoutis .

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: augustus 11, 2005, 17:26:36 »
Een recept voor clafoutis zonder gluten is zeker welkom.

Mijn moeder heeft laatst een experiment gedaan met een clafoutis door alleen maar custard te gebruiken. Dat werd dus een grote flop. Leuk idee wel overigens :D
Groetjes, Rozemarijn
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

orionne

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2005, 18:23:34 »
Hoi Rozemarijn, Als je het clafoutis recept al hebt vervang je gewoon de tarwebloem door een mengsel van glutenvrij meel. Ik heb laatst een clafoutis gemaakt met 75 gram maizena en 25 gram aardappelmeel. :D Ik kookte bij vrienden in Frankrijk....en in de super was natuurlijk geen maismeel of rijstemeel te bekenen. Maar met deze mengvorm ging het subliem, met verse kersen en dan ook nog een "onbekende" oven!.

irene

• Gold Member
  • daimairah
« Reactie #12 Gepost op: augustus 11, 2005, 18:38:17 »
hallo even serieus dames
wat is een (hoe heet het ook al weer) :? :D :D
ivory en daimairah 20-01-2001,daimairah is 7 jaar gluten en tarwevrij.lengte 136 -25kg.

Rozemarijn

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 11, 2005, 18:54:01 »
Wat het is kan ik moeilijk omschrijven. Het is in ieder geval een toetje. Een soort dikke  (1,5 cm) zoete eierpannenkoek met vruchten erin. Bijvoorbeeld kersen of abrikozen. Erg lekker in ieder geval.
Groetjes, Rozemarijn

orionne

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 11, 2005, 19:14:12 »
Voor de liefhebbers:
recept clafoutis:
4 eieren, 100 gram suiker, 100 gram meel, 3 dl melk500 gram kersen zonder pit.
Klop de eieren met de suiker in een kom tot dik en schuimig. Voeg meel(mengsel glutenvrij meel-maizena, maismeel, rijstemeel, aardappelmeel) en melk toe en goed kloppen. Een soort pannekoeken beslag. Inmiddels is de oven voorverwarmd op 200 graden. Doe 1/3 van het beslag in een vlaaivorm met een flinke opstaande rand(glas). Bak ongeveer 10-15 minten. Voeg daarna de kersen(of andere vruchten) toe en de rest van het beslag.Bak daarna alles nog 25-30 minuten. Afdekken met Al-folie als de bovenkant te bruin wordt. Opdienen met slagroom., heel lekker als de clafoutis nog warm is.
succes, Orionne