Auteur Topic: Bamboe servies  (gelezen 969 keer)

Laura Ha

• Newbie
  • *
Bamboe servies
« Gepost op: juli 11, 2021, 21:29:50 »
Hoi,

heeft iemand ooit uitgezocht of bamboe producten van Zuperzozial, zoals snijplanken en bakjes, waar voorheen gluten in hebben gezeten, echt glutenvrij worden door gewoon af te wassen? Of werkt bamboe net als hout?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Bamboe servies
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2021, 10:06:37 »
Niet dat ik weet. Volgens de laatste inzichten is het risico op kruisbesmetting bij hout ook gering, maar zelf waag ik het niet, ik heb nieuwe snijplanken gekocht voor glutenvrije producten (bij Ikea, van hout).
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Laura Ha

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2021, 20:58:54 »
Okee, dank je wel!

Laura Ha

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2021, 14:23:01 »
Ik heb het bij Zuperzozial nagevraagd en ze hebben hun producten nooit getest op glutenabsorbtie.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2021, 20:37:34 »
Dat zal voor alle fabrikanten wel gelden.

In het magazine Glutenvrij van de NCV staat dit jaar een reeks artikelen over kruisbesmetting met tarwe in de keuken, ook hoe veilig/ onveilig gedeelde broodplanken en broodroosters zijn bijvoorbeeld. De coeliakievereniging heeft dit onderzocht. Als je lid bent, kun je het vinden in het archief bij www.glutenvrij.nl
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.