Auteur Topic: Haar uittrekken door coeliakie bij Saudische studente  (gelezen 758 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Haar uittrekken door coeliakie bij Saudische studente
« Gepost op: december 11, 2016, 12:44:22 »
Een 22-jarige studente uit Saudie-ArabiŽ schaamde zich voor haar gewoonte om haar haren uit te trekken, wat in medische termen 'trichotillomanie' heet. Bij haar werd coeliakie ontdekt, en een glutenvrij dieet verloste haar van haar darmklachten en van haar psychische stoornis: de drang om haar haren uit te trekken verminderde sterk. Ook uit ander onderzoek blijkt dat (niet ontdekte) coeliakie het gedrag van mensen kan beÔnvloeden (naast dwanggedachten ook angsten en sombere gevoelens bijvoorbeeld).

Case Rep Gastroenterol. 2016 Oct 18;10(3):613-616.
Trichotillomania in Celiac Disease.
Lihabi AA1.

Trichotillomania is an underreported and underdiagnosed condition associated with significant impairments in social and functional relationships. The connection between celiac disease and trichotillomania is not yet established clearly. Only a few cases of trichotillomania have been reported to date. Here, we report the case of a 22-year-old Saudi female, who presented with celiac disease and trichotillomania to the psychiatry clinic. This is the first report of its kind in Saudi Arabia. By reporting this case, I highlight the importance of psychiatric and comprehensive approaches in patients with celiac disease.

PMID: 27920650 PMCID: PMC5121569 DOI: 10.1159/000448877
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.