Auteur Topic: Pleidooi voor haver in een glutenvrij dieet  (gelezen 901 keer)

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8899
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Pleidooi voor haver in een glutenvrij dieet
« Gepost op: november 30, 2016, 00:00:40 »
Haver is zo gezond dat we het allemaal elke dag zouden moeten eten. Goed voor hart en bloedvaten, voor een laag cholesterol, een mooi gewicht (het geeft een verzadigd gevoel), een normale bloeddruk, en een gezonde darmflora. Voor patiënten met coeliakie is het een gezonde en veilige keuze, en een goed alternatief voor tarwe, zolang het gaat om haver die tijdens het zaaien, oogsten en verwerken niet besmet is geraakt met tarwe, rogge of gerst. Speciaal geproduceerde glutenvrije haver mag maximaal 20 ppm gluten bevatten, net als andere glutenvrije dieetproducten. Dit -en meer- valt te lezen in een artikel van de universiteit Wageningen in Medical Sciences.

Kanttekeningen zijn er ook. Een enkeling wordt toch ziek van haver, al is dat zeldzaam. Dan is het zaak om eerst na te gaan of het komt door het hoge vezelgehalte van haver; aanbevolen wordt om haver stap voor stap te introduceren in het glutenvrije dieet, eerst in een kleine dosis, en dan geleidelijk meer. Haver kan aanvankelijk een opgeblazen gevoel geven of winderigheid. Dat komt omdat haver de darmflora verandert. Na verloop van tijd zouden dergelijke klachten over moeten gaan. De enkeling die haver niet verdraagt, reageert waarschijnlijk op de avenine eiwitten die in haver zitten, een broertje van de gliadine eiwitten in tarwe.   

In Canada wordt aanbevolen om haver pas te introduceren in het glutenvrije dieet van een coeliakiepatiënt als deze zes maanden of langer op dieet is en geen klachten meer heeft. Ook de Wageningse onderzoekers geven het advies om haver pas te introduceren als de dunne darm hersteld is. Aan de ene kant omdat het vezelrijke karakter van haver bij beschadigde darmen klachten zou kunnen geven, aan de andere kant om de reactie van een individuele patiënt goed te kunnen monitoren nadat deze start met haver.

De Wageningse onderzoekers willen graag iedereen ervan overtuigen dat haver een plaatsje verdient in het dagelijks menu van de bevolking in het algemeen, als probaat middel om chronische ziekten te voorkomen. Ook mensen met coeliakie, diabetes of overgewicht zijn volgens de onderzoekers gebaat bij de consumptie van haver. Glutenvrije haver draagt bij aan ‘een goede nutritionele kwaliteit van het glutenvrije dieet’, vooral als mensen de ‘hele graankorrel’ eten waar veel belangrijke voedingsstoffen in zitten.


Why Oats Are Safe and Healthy for Celiac Disease Patients
Luud J. W. J. Gilissen, Ingrid M. van der Meer and Marinus J. M. Smulders
Wageningen University & Research

The water-insoluble storage proteins of cereals (prolamins) are called “gluten” in wheat, barley, and rye, and “avenins” in oat. Gluten can provoke celiac disease (CD) in genetically susceptible
individuals (those with human leukocyte antigen (HLA)-DQ2 or HLA-DQ8 serotypes). Avenins are present at a lower concentration (10%–15% of total protein content) in oat as compared to gluten in wheat (80%–85%). The avenins in the genus Avena (cultivated oat as well as various wild species of which gene bank accessions were analyzed) are free of the known CD immunogenic epitopes from wheat, barley, and rye. T cells that recognize avenin-specific epitopes have been found very rarely in CD patients. CD patients that consume oats daily do not show significantly increased levels of intraepithelial lymphocyte (EIL) cells. The safety and the positive health effects of the long-term inclusion of oats in the gluten-free diet have been confirmed in long-term studies. Since 2009 (EC 41/2009) and 2013 (FDA) oat products may be sold as gluten-free in several countries provided a gluten contamination level below 20 ppm. Introduction of oats in the gluten-free diet of celiac patients is advised after the recovery of the intestine. Health effects of oat consumption are reflected in European Food Safety Authority (EFSA)- and Food and Drug Administration (FDA)-approved health claims. Oats can form a healthy, nutritious, fiber-rich, and safe complement to the gluten-free diet.

Received: 15 October 2016; Accepted: 21 November 2016; Published: 26 November 2016

http://www.mdpi.com/2076-3271/4/4/21/htm
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.