Auteur Topic: havermout en brood  (gelezen 6339 keer)

Lis92

• Newbie
  • *
havermout en brood
« Gepost op: april 21, 2015, 19:54:10 »
Weet er iemand een goedkope variant van glutenvrije havermout?:)

Ook vraag ik mij af of brood maken echt goedkoper is? Ik probeer bewuster om te gaan met mijn uitgaven voor voeding. Maar ik ben ook sinds kort glutenvrij. Hebben mensen nog tips hoe het goedkoop zou kunnen? Ik vind het niet erg om te bakken, mits het niet teveel tijd gaat kosten... Ook vind ik een heel brood bakken voor mezelf teveel, ik zou dan liever broodjes maken. Hoe doen jullie dit?:)

Guppyblub

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:havermout en brood
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2015, 19:58:53 »
Zelf ben ik er geen grote fan van...
Maar de meeste mensen zijn dol op de BKB broodjes (zie livaad).

Ik denk dat veel mensen net zoals mij toch wel gaan voor kant- en klaar gezien er tegenwoordig steeds meer keuze is qua merk en soorten. Bij de glutenvrijemarkt hebben ze ook regelmatig aanbiedingen- gewoon de vriezer vol proppen in zo'n periode.

Zelf gebruik ik de havervlokken van Provena. Kost natuurlijk wel wat- maar bij mij gaat hij dan ook niet erg hard.
Je kunt je havermout pap aanvullen met bijv. fruit en/of noten. Heb je minder havervlokken nodig- en je maakt het smaakvoller en voedzamer.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2015, 20:48:32 »
Havermout van Semper is het goedkoopste merk dat ik tot nu toe heb gevonden. En ik vind de kwaliteit beter dan bijvoorbeeld Lieke, waarbij je nog wel eens vliesjes tegenkomt (bah). De tip van Guppyblub om de haver te mengen met andere dingen is goed. Je kunt het bijvoorbeeld ook mengen met rijstvlokken of andere vlokken van De Halm.
Ik bak zelf mijn brood. Wat ik niet binnen enkele dagen op krijg, vries ik de dag van het bakken in. Uit de vriezer smaakt het nog steeds vers! Af en toe koop ik broodjes, maar voor elke dag, vind ik dat te duur.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Guppyblub

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2015, 00:15:23 »
Ik maak tegenwoordig al de grap dat de afkorting GV voor "geef veel" staat  :D

Maar, naast brood kun je ook makkelijk (en goedkoper) afwisselen met crackers en/of rijstwafels.
Of een omelet, lekker met groenten erdoor heen! Of pannenkoeken (deze kun je ook vooruit maken, invriezen en ontdooien wanneer je wilt).

Of een extra warme maaltijd. Bijv. extra soep / pasta o.i.d. maken en het de volgende dag als lunch nemen.

Eens een maaltijd salade nemen > evt. met zaden / noten / vlees zodat het lekker voedzaam word.
Zo'n salade kun je vaak ook met restjes in elkaar flansen :) Scheelt ook weer!

--

Ik noemde glutenvrijemarkt > maar er zijn natuurlijk meer (web)winkels die geregeld aanbiedingen hebben.

Lis92

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2015, 12:23:31 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu ook havermout van semper:). Ik eet wel best veel havermout, maar dan ook alleen havermout met water aangemaakt en wat fruit. Minder havermout is idd een goed idee! Alleen zit ik dan wel met mijn vezelinname, die wordt dan beduidend minder, zou ik dit makkelijk kunnen opvangen?

Leuk die broodjes van livaad, het is dus goed mogelijk om broodjes in de oven te maken?!:) alleen wat ik jammer vind is dat ik allleen nog maar recepten kan vinden met veel extra ingredienten in het brood. Dit maakt het weer erg persoonlijk wat smaak betrefd en duurder in aanschaf. Zijn er ook recepten waarbij jr bijvoorbeeld enkel kokosmeel/teffmeel en water en gist kunt gebruiken?:)

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2015, 13:25:59 »
Tine maakt broodjes van alleen rijstmeel en kleefrijstmeel als meelsoorten. Het kan ook met rijstmeel en teffmeel. Ik weet zo snel niet waar ik het recept kan vinden, maar het staat hier ergens op het forum!

Zelf doe ik als ik havermoutpap maak soms een lepel vezels erbij. Ik gebruik zelf Colonclean (te koop bij DA, apotheek, ...), maar je kunt ook Fiberhusk (te koop bij sommige Jumbo's) gebruiken. Het zijn psyllium vezels.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Lis92

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2015, 15:19:39 »
bedankt koekie! Daar kan ik wat mee, ik ga mij verder verdiepen:)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2015, 15:22:22 »
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Guppyblub

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2015, 19:02:22 »
Ik heb die BKB broodjes van het Livaad in een muffinvorm gebakken. Maakt het nog makkelijk.
Je kunt er inderdaad eindeloos mee variëren.

Sesamzaad en zonnebloempitten zijn bijv. standaard dingen in mijn keukenkastje.
Zo heb jij denk ik ook wel een aantal dingen standaard in huis die je voor veel dingen kunt gebruiken! :)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2015, 22:59:17 »
Leuk die broodjes van livaad, het is dus goed mogelijk om broodjes in de oven te maken?!:) alleen wat ik jammer vind is dat ik allleen nog maar recepten kan vinden met veel extra ingredienten in het brood. Dit maakt het weer erg persoonlijk wat smaak betrefd en duurder in aanschaf. Zijn er ook recepten waarbij jr bijvoorbeeld enkel kokosmeel/teffmeel en water en gist kunt gebruiken?:)
Het probleem met glutenvrij brooddeeg is dat er geen gluten in zitten en die geven het brood nu net de mooie luchtige structuur. Je moet er een ingrediënt bij doen dat als het deeg dikker en taaier maakt, zodat het koolzuur dat het gist maakt vastgehouden wordt. Vlozaadvezel (psyllium/fiberhusk) wordt daarvoor veel gebruikt, maar er zijn andere verdikkingsmiddelen. (Xantaangom, kippenei).

Een van mijn recepten:

150g boekweitmeel
150g teffmeel
350ml water
2 eieren
50g lijnzaad
50g pompoenpit
20g maanzaad
eetlepel vlozaadvezel
zakje gist
theelepel suiker
theelepel zout

Je kunt de zaden weglaten als je wilt. Speel met de hoeveelheid water tot de structuur van je deeg goed is.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2015, 23:10:03 »
En hoe wordt de structuur hier van? Het is mij nog nooit gelukt om brood met minder dan 1/3 zetmeel te maken, maar ik gebruik nooit eieren.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2015, 23:20:32 »
En hoe wordt de structuur hier van? Het is mij nog nooit gelukt om brood met minder dan 1/3 zetmeel te maken, maar ik gebruik nooit eieren.
Het is iets luchtiger als Yam. Met meer vlozaadvezel wordt het luchtiger.

Lis92

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2015, 08:32:28 »
Bedankt voor het recpt! Wil hem binnenkort uitproberen:) maak je hier ook kleine broodjes van? Wat zijn de baktijden en op hoeveel graden moet de oven?:)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2015, 15:22:04 »
Bedank voor het recept. Heb je het ook wel eens met haver en teff geprobeerd? Ik vind teff en boekweit vrij sterk van smaak, maar in combinatie met haver vind ik het wel lekker.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2015, 18:46:35 »
Bedankt voor het recpt! Wil hem binnenkort uitproberen:) maak je hier ook kleine broodjes van? Wat zijn de baktijden en op hoeveel graden moet de oven?:)
Ik maak het in de BBM op het snelle (2 uur) programma, maar verwacht dat het ook gewoon in de oven kan.
Bedank voor het recept. Heb je het ook wel eens met haver en teff geprobeerd? Ik vind teff en boekweit vrij sterk van smaak, maar in combinatie met haver vind ik het wel lekker.
Ik hou zelf van brood dat ergens naar smaakt... Mijn probleem met haverbrood is dat het vochtig blijft, Ik zal het nog een keer proberen, gebaseerd op dit recept.