Auteur Topic: Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over  (gelezen 10923 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Volgens deze Italiaanse onderzoekers laat de voedingswaarde van veel traditionele glutenvrije producten, die voornamelijk gebaseerd zijn op mais en rijst, te wensen over. De Italianen zijn voorstander van het gebruik van granen en pseudogranen die meer mineralen en waardevolle nutriŽnten bevatten: quinoa, teff, boekweit en amaranth, naast peulvruchten zoals kikkererwten(meel) en lupine(meel). Ze breken een lans voor het gebruik van zuurdesemtechniek bij de bereiding van glutenvrije producten: hierbij wordt water vermengd met meel, melkzuurbacterien en gist. Glutenvrije producten worden er volgens hen lekkerder van (betere smaak, structuur, mondgevoel), zijn langer te bewaren, je hebt bovendien minder zout en vet nodig in het recept, en schimmels krijgen geen kans. Wie veel maisproducten consumeert, krijgt mogelijk te veel schimmels (fumonismen) binnen; veel Italiaanse glutenvrije producten gebaseerd op mais zitten namelijk dicht tegen de grens aan die de EU aanvaardbaar acht voor fumonismen. Met zuurdesem worden deze schimmels afgebroken. Een pluspunt van zuurdesembrood is ook dat het een gunstig effect heeft op de bloeduikerspiegel. Niet alleen het gebruik van zuurdesemtechnieken zal de komende tijd een rol gaan spelen bij de productie van glutenvrije producten, ook zullen zaden en granen tot ontkiemen worden gebracht, waardoor hun voedingswaarde zal toenemen. Nu de vraag naar glutenvrije producten toeneemt, wordt het zaak stil te staan bij de voedingswaarde hiervan. Glutenvrije producten zouden een volwaardig alternatief moeten zijn voor tarweproducten en zouden een bijdrage moeten leveren aan een goede/ betere gezondheid van mensen die glutenvrij eten, vooral kinderen en jongeren; gezond eten met 'volkoren' glutenvrije producten kan helpen om chronische ziekten op latere leeftijd te voorkomen.  

J Sci Food Agric. 2015 Jan 23. doi: 10.1002/jsfa.7101. [Epub ahead of print]

Nutritional aspects of gluten-free products.

Pellegrini N1, Agostoni C.

In recent years, gluten free (GF) goods have become popular, fuelling a growing market as they do not only cater to individuals with medical needs, but also to consumers who seek a GF diet. In their development, it is pivotal to pay attention to nutritional quality. This review aims to provide some insights on the nutritional quality of GF products, focusing on major concerns and the strategies to overcome them. In order to mimic the viscoelastic properties of gluten, a large number of flours and starches and other ingredients have been used. Therefore, the different mixtures of these ingredients bring a wide difference in the nutritional composition of GF foods with respect to gluten-containing counterparts. Several GF foodstuffs contain more fat, including saturated, and salt, but less minerals and vitamins than their equivalent with gluten. The increased fibre content and the improved technological processes have positively affected the glycemic responses from these goods. However, in order to improve their nutritional quality wholemeal GF cereals and pseudocereals with high nutritive value should replace the low nutritional GF flours and consequently the technological processes would be optimized. The improvement of the nutritional quality of GF products, and in turn that of the GF diet, should also be aimed at improving the risk of later chronic degenerative disorders, especially for infants and young children.

Bron: pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2015, 06:50:33 »
Ongelooflijk hoe de mens het al die jaren heeft weten uit te houden in zuidoost AziŽ ...
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

lilly

• Sr. Member
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2015, 09:08:57 »
Ongelooflijk hoe de mens het al die jaren heeft weten uit te houden in zuidoost AziŽ ...

Nou zijn wij natuurlijk geen aziaten en hebben wij geen aziatisch eetpatroon met veel verse vis en groente en weinig vet en koolhydraten...

Bovendien worden aziaten ook steeds dikker en krijgen ze meer welvaartsziekten doordat onze westerse eetgewoonten daar steeds populairder worden...

Ik ben erg blij dat er kritisch naar de voedingswaarde van glutenvrije produkten wordt gekeken. Als je de voedingswaardetabel van sommige produkten bekijkt, wordt je niet echt vrolijk. Kinderen in de groei hebben heel wat betere voeding nodig dan geraffineerd mais- en rijstmeel aangevuld met cellulose voor de vezels...

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2015, 09:31:29 »
Ik vond het heel vervelend toen ik afscheid moest nemen van mijn verse zuurdesem-speltbrood en kiembroodjes. Naast gezonder, ook lekkerder dan het glutenvrije brood wat ik nu gebruik. Als er glutenvrije varianten op de markt komen, hebben ze aan mij een klant  :ja:
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2015, 10:41:58 »
Ik heb acht jaar brood gebakken met teffmeel en rijstmeel, totdat het teffmeel niet langer 0 ppm gluten bevatte. Daarna stapte ik over op brood van rijstmeel en kleefrijstmeel, de enige soorten die ik ken op een niveau van 0 ppm gluten. De groei van mijn zoon is vanaf dat moment gestagneerd, en hij loopt steeds meer tekorten op (zoals vit. D en ijzer), ik krijg het niet voor elkaar om een volwaardig eetpatroon samen te stellen.

Ik heb net een brood in de oven gedaan met chiazaad toegevoegd aan mijn rijstmeel. En ik ga maar eens op zoek naar supplementen en een daglichtlamp (voor vit.D). Plus wat vaker de stoomoven gebruiken, waardoor ik de waardevolle stoffen niet met het kookwater in de gootsteen giet. Terwijl we eigenlijk niet anders eten dan groente, fruit, vlees, vis, melk, noten en eieren. Dus je zou denken dat daar genoeg bouwstoffen in zitten.

Wat ook meespeelt is dat precies vanaf hetzelfde moment (in 2011) tarwe goedkoper werd dan mais en opeens overal in gebruikt werd, oa in de vorm van glucosestroop (vervanger van suiker) en in de vorm van een lange lijst E-nummers, en dat in veel producten sporen van gluten zitten (bv. pindakaas, hagelslag, vleeswaren en bakpoeder met een minibeetje gluten - wel onder de norm van 20 ppm).

Er zijn ook onderzoeken die laten zien dat mensen die glutenvrij eten te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen vergeleken met de tijd voordat ze glutenvrij aten (maar toen namen hun darmen het niet op). Ik denk dat de meeste voedingswaarde zit in seizoensproducten en dat wat we kopen in de supermarkt lang niet zoveel voedingswaarde bevat als in het verleden.  
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2015, 10:46:48 »
Nou zijn wij natuurlijk geen aziaten en hebben wij geen aziatisch eetpatroon met veel verse vis en groente en weinig vet en koolhydraten...

Bovendien worden aziaten ook steeds dikker en krijgen ze meer welvaartsziekten doordat onze westerse eetgewoonten daar steeds populairder worden...

Ik ben erg blij dat er kritisch naar de voedingswaarde van glutenvrije produkten wordt gekeken. Als je de voedingswaardetabel van sommige produkten bekijkt, wordt je niet echt vrolijk. Kinderen in de groei hebben heel wat betere voeding nodig dan geraffineerd mais- en rijstmeel aangevuld met cellulose voor de vezels...

Zuidoost Aziaten eten niet bepaald veel groente en zeker niet vetarm. Dat is meer de aan het westen aangepaste keuken. Wel eten ze gevarieerder.

Ben het met je eens dat het altijd goed is te kijken naar de voedingswaarde van hetgeen we eten. Ik heb echter meer moeite dat regelmatig de indruk wordt gewerkt dat per definitie een eetpatroon zonder zuivel en tarwe ongezond is. De wereld bevolking bewijst het tegendeel.

Inderdaad, de afgelopen vijftien jaar is het eetpatroon in zuidoost AziŽ aan het verwesteren en wordt men er niet gezonder op. Wel langer, maar ook veel dikker. Het westers eetpatroon lijkt mij niet zo gezond.

M.i. als men zoveel mogelijk zelf bereidt vanuit basisproducten en gevarieerd, er weinig reden is te vrezen ongezond bezig te zijn. Kant en klaar eten is ongezond, zowel glutenvol als glutenvrij.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2015, 10:48:30 »
Tine, zou je zoon nog iets anders kunnen hebben naast Coeliakie? Is hij daar wel eens uitgebreid op onderzocht?

koekie8

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2015, 11:27:36 »
Ik vond het heel vervelend toen ik afscheid moest nemen van mijn verse zuurdesem-speltbrood en kiembroodjes. Naast gezonder, ook lekkerder dan het glutenvrije brood wat ik nu gebruik. Als er glutenvrije varianten op de markt komen, hebben ze aan mij een klant  :ja:
FreeOf heeft een vers zuurdesembrood in het assortiment. Je kunt het bestellen via www.broodpakket.nl. Je kunt de biologische variant bestellen bij je lokale biologische supermarkt, bijvoorbeeld Ekoplaza. Dan kun je ze mooi per stuk kopen, via de website zit je gelijk aan 9 broden vast.
De ingrediŽnten zijn: water, rijstemeel, boekweitmeel, tapiocazetmeel, lupinemeel, voedingsvezels, plantaardige oliŽn (raap en zonnebloem), maltodextrine, desem, bakkerszout, guarpitmeel E412, methylcellulose E461

Ik heb dit brood nog nooit gegeten. Het witte, bruine en meergranen brood van FreeOf vind ik geschikt om tosti's mee te maken, maar zonder toasten vind ik het niet lekker. Het vruchtenbrood, de vruchtenbolletjes, de haverstok en het havermikske vind ik hartstikke lekker! De oliebollen trouwens ook, maar die zijn er alleen eind december.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

orionne

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2015, 12:03:16 »
naast vragen over voedingswaarde zou je ook kunnen kijken, naar andere productie en verwarmingsprocessen..
voedsel wordt doorgestraald
en er wordt veel meer eten in de magnetron opgewarmd..
Dat laatste zou je kunnen vermijden..mi is het absoluut slecht voor de inhoudsstoffen van de levensmiddelen. :P

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2015, 12:08:41 »
Tine, zou je zoon nog iets anders kunnen hebben naast Coeliakie? Is hij daar wel eens uitgebreid op onderzocht?

Hij is net weer door de molen gegaan, niets gevonden, hij moet alleen het dubbele eten van wat hij nu doet, om aan genoeg voedingsstoffen te komen. ;)

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2015, 12:30:50 »
FreeOf heeft een vers zuurdesembrood in het assortiment. Je kunt het bestellen via www.broodpakket.nl. Je kunt de biologische variant bestellen bij je lokale biologische supermarkt, bijvoorbeeld Ekoplaza. Dan kun je ze mooi per stuk kopen, via de website zit je gelijk aan 9 broden vast.
De ingrediŽnten zijn: water, rijstemeel, boekweitmeel, tapiocazetmeel, lupinemeel, voedingsvezels, plantaardige oliŽn (raap en zonnebloem), maltodextrine, desem, bakkerszout, guarpitmeel E412, methylcellulose E461

Ik heb dit brood nog nooit gegeten. Het witte, bruine en meergranen brood van FreeOf vind ik geschikt om tosti's mee te maken, maar zonder toasten vind ik het niet lekker. Het vruchtenbrood, de vruchtenbolletjes, de haverstok en het havermikske vind ik hartstikke lekker! De oliebollen trouwens ook, maar die zijn er alleen eind december.

Wat een goede tips weer Koekie. Ik ga er eens naar vragen bij Ekoplaza (eerst eentje proberen ja) Heb jouw Green & Blacks chocolade ook al geprobeerd. Lekker! Reep is al bijna op  :D
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2015, 12:35:31 »
Hij is net weer door de molen gegaan, niets gevonden, hij moet alleen het dubbele eten van wat hij nu doet, om aan genoeg voedingsstoffen te komen. ;)
Wat lastig lijkt me dat, Tine. Thuis gebruik ik regelmatig een slowcooker. Naast gewoon een makkelijke keukenhulp blijven zo de voedingsstoffen ook beter bewaard. Misschien heb je iets aan deze tip (misschien is jouw stoomoven ook heel makkelijk hoor, dat weet ik eerlijk gezegd niet)

@ Orionne:

Mijn vriend vindt het onzin, maar ik ben ook niet zo'n fan van de magnetron. En heel veel makkelijker vind ik een magnetron ook niet dan andere manieren om het eten te verwarmen.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2015, 12:36:33 »
Wat een goede tips weer Koekie. Ik ga er eens naar vragen bij Ekoplaza (eerst eentje proberen ja) Heb jouw Green & Blacks chocolade ook al geprobeerd. Lekker! Reep is al bijna op  :D
Wat leuk :D. Laat je me weten wat je van dit brood vindt? Ik heb het nog niet geprobeerd en ben er benieuwd naar.
En als je toch brood gaat bestellen... bestel ook zo'n havermikske, als je van bruin brood houdt. Het was het eerste brood dat ik at waarbij ik dacht: dat herinnert me aan mijn oude vertrouwde fijn volkoren boterham!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2015, 12:37:48 »
Mijn vriend vindt het onzin, maar ik ben ook niet zo'n fan van de magnetron. En heel veel makkelijker vindt ik een magnetron ook niet dan andere manieren om het eten te verwarmen.
Ik vind het ook niks. Ik warm er alleen mijn hittepit in op! Ik had de eerste anderhalf jaar dat ik op mezelf woonde niet eens een magnetron. Mijn huidige heb ik voor 10 euro gekocht via Marktplaats.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2015, 12:40:52 »
Wat leuk :D. Laat je me weten wat je van dit brood vindt? Ik heb het nog niet geprobeerd en ben er benieuwd naar.
En als je toch brood gaat bestellen... bestel ook zo'n havermikske, als je van bruin brood houdt. Het was het eerste brood dat ik at waarbij ik dacht: dat herinnert me aan mijn oude vertrouwde fijn volkoren boterham!
Dus bij Ekoplaza kan ik zelfs meerdere soorten bestellen, leuk, leuk, leuk!  :) Ik laat het je weten hoe het bevalt!