Auteur Topic: Baby 6 maanden  (gelezen 4422 keer)

zilver25

• Newbie
  • *
Baby 6 maanden
« Gepost op: januari 18, 2015, 11:05:09 »
Mijn zoontje is 6 maanden oud en op advies van het consultatiebureau geven we hem tot hij 1 jaar is geen gluten (ik heb zelf Coeliakie al mijn hele leven).

Eigenlijk vraag ik mij af of dit wel nut heeft; als hij Coeliakie heeft dan heeft hij het toch wel en heeft het geen meerwaarde om tot 1 jaar geen gluten te geven, of heb ik het mis?

Ik sprak een kennis die aangaf dat ik een bloedtest kan laten doen en zo kan zien of hij de antistoffen tegen Coeliakie heeft.

Hebben jullie hier ervaring mee?

JosjeC

• Gold Member
Re:Baby 6 maanden
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2015, 11:12:25 »
Als je baby geen gluten krijgt heeft hij zeker geen antistoffen voor coeliakie. Die antistoffen worden pas gemaakt op het moment dat iemand gluten eet.

Anderen hier kunnen je meer vertellen over de leeftijd waarop je gluten introduceert. Voor zover ik weet toont het meest recente onderzoek aan dat de leeftijd waarop je gluten introduceert niet uitmaakt voor de kans op het ontwikkelen van coeliakie. Maar er zijn eerder andere onderzoeken geweest waar iets anders uitkwam.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2015, 11:18:53 »
Coeliakie heb je trouwens niet vanaf je geboorte, je kan het op elke leeftijd krijgen. Om coeliakie te krijgen moet je:
-bepaalde genen hebben ( maar die hebben heel veel mensen die geen coeliakie hebben ook, als je baby de genen heeft zegt dat dus niet dat hij ook coeliakie heeft)
-gluten eten (iemand die in een land woont waar vrijwel geen glutenbevattende granen worden gegeten heeft dus veel minder kans op het ontwikkelen van coeliakie)
-er is een trigger nodig die maakt dat je immuunsysteem in de war raak, waardoor het eten van gluten ineens gaat zorgen dat je immuunsysteem je darmslijmvlies gaat beschadigen. Wat deze trigger is weet men niet, meest waarschijnlijk lijkt een virus, als je nooit dat virus krijgt, krijg je dus ook nooit coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2015, 11:39:38 »
Bij een kind van een moeder met coeliakie worden meestal de genen bepaald, of het de genen zijn die horen bij coeliakie (HLA-DQ2 en 8). Dat kan al aan de hand van navelstrengbloed, of een paar maanden later (als je begint met bijvoeding), of als je kind toch al ergens voor geprikt moet worden, dan kun je het meteen combineren (familiescreening).

Toevallig is er net een onderzoek verschenen uit Italie waarin een groep baby's met coeliakie in de familie verdeeld werd in 2 groepen, de ene helft kreeg gluten vanaf 6 maanden, de andere helft vanaf 12 maanden. Wat bleek: voor de kans om coeliakie te ontwikkelen maakt het niet uit. Beide groepen hadden even veel kans op coeliakie. Maar bij de groep die pas na een jaar begon met gluten, ontstond coeliakie gemiddeld ook later. Daarnaast hebben meisjes meer kans op coeliakie dan jongens. Meer hierover staat in het Glutenvrij Magazine van dec. 2014. Kinderarts Luisa Mearin vertelt dat het helemaal niet uitmaakt wanneer je begint met het geven van gluten (en of je borstvoeding geeft), je kunt het dus niet goed of fout doen, je hebt er dus geen invloed op of je kind wel of geen coeliakie krijgt (je kunt het hooguit vertragen). Je kunt wel overleggen met je kinderarts om te testen of je kind antistoffen tegen gluten ontwikkelt, als hij een maand of 3 gluten gegeten heeft. Of je kind klachten heeft is geen goede graadmeter over het algemeen, want er zijn kinderen met coeliakie die geen klachten hebben, en kinderen met klachten die geen coeliakie hebben.

Dit is de link naar de studie uit Italie:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25271602
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Angela76

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2015, 11:47:03 »
Zoek eens op het preventcd onderzoek. Dat is pas afgerond en hier op het forum staatn de bevindingen. Daaruit kwam meen ik dat je gluten gewoon kunt introduceren,  het geeft niet minder kans op coeliakie.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!