Auteur Topic: de buikpijn  (gelezen 5319 keer)

tries

• Newbie
  • *
de buikpijn
« Gepost op: februari 02, 2015, 15:39:36 »
In afwachting op mijn afspraak bij de MDL-arts op 9 febr., houd ik al een tijdje een soort dagboek bij met wat ik eet, waar ik last van heb en hoe mijn ontlasting is.
Kan ik dat meteen neerleggen en hoef ik dat niet eerst een paar weken bij te houden. Leek me wel handig ;)

Ik houd dus ook bij hoe vaak ik buikpijn heb.
Maar wat ik mij nu afvroeg, toen jullie nog niet gv aten, wat voor soort buikpijn hadden jullie?
Hoe zou je dat omschrijven?
Zijn het echt krampen of is het meer een soort zeurderige aanwezigheid?
Ik heb nml. op de wc wel echt kramp als ik diarree heb (gemiddeld meerdere keren per dag), maar de rest van de dag heb ik meermalen op een dag, soms zo'n beetje een hele dag door, een soort zeurderige gevoel ergens in mijn onderbuik. Ik lig niet dubbel van de pijn, maar echt lekker is het ook zeker niet en maakt ook dat ik een beetje op de bank wil hangen.
Alsof ik een soort beurse, 'blauwe' darmen heb ofzo...... hoop dat jullie me begrijpen  :)

En dan, wat veroorzaakt de buikpijn bij coeliakie eigenlijk? Ik kan dat nergens vinden.

En tja, ben blij als het volgende week is..... ben soms zó moe etc etc. Ik hoop echt dat het wat gaat opleveren, al houd ik mezelf ook voor dat er wellicht weer niks uit gaat komen...

ik hoor het allemaal graag!

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:de buikpijn
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2015, 19:33:23 »
Ik had dagelijks buikpijn, maar het verschilde per periode en ook per dag hoe heftig het was. Op goede dagen was het alleen een ongemakkelijk, wat zeurderig gevoel. Op slechte dagen voelden mijn darmen 'gewond'. Ik kan het moeilijk omschrijven, misschien is dit wel wat jij met beurse darmen bedoeld. Dan had ik heel veel steken en krampen. Ik kon dan niet staan, alleen maar liggen, totdat de pijn wat afzakte. Meestal was dit na het eten en ook op het werk lag ik vaak op de grond, omdat daar geen bed is natuurlijk  ;)

Ik had, behalve in de ochtend, altijd een enorme zwanger-ogende luchtbuik. Ik had bijna altijd last van obstipatie en na een paar dagen dan weer brij-achtig. Ik gebruikte ook laxeermiddelen en alleen dan had ik diarree daarna.

Ik weet niet of ik coeliakie heb, dus mijn situatie zegt niet zoveel. En volgens mij kunnen de buikpijnklachten ook per persoon verschillen bij coeliakie.

Goed dat je binnenkort onderzocht gaat worden! Dan zul je eindelijk al iets meer of veel meer duidelijkheid krijgen  :) Even volhouden nog. Goed van je dat je een voedseldagboek bijhoudt.

Heel veel sterkte en succes alvast 9 februari!
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2015, 22:30:50 »
Waarom krijg je buikpijn bij coeliakie? Als er gluten in je darmen komen, heeft dat het effect van een gootsteenontstopper: de buitenste laag van je darmslijmvlies brandt weg. Je darmslijmvlies bestaat uit vingervormige uitstulpsels, de darmvlokken, die worden steeds korter en verdwijnen op den duur. De pijn komt van ontstekingen in je darmen waarbij darmcellen (die de darmvlokken vormen) afsterven. Ook gaat het eten gisten omdat het niet goed verteert (dat veroorzaakt gasvorming en een opgeblazen buik). Ook dat kan pijnlijk zijn. Net zoals diarree en obstipatie.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tries

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2015, 11:00:49 »
Waarom krijg je buikpijn bij coeliakie? Als er gluten in je darmen komen, heeft dat het effect van een gootsteenontstopper: de buitenste laag van je darmslijmvlies brandt weg. Je darmslijmvlies bestaat uit vingervormige uitstulpsels, de darmvlokken, die worden steeds korter en verdwijnen op den duur. De pijn komt van ontstekingen in je darmen waarbij darmcellen (die de darmvlokken vormen) afsterven. Ook gaat het eten gisten omdat het niet goed verteert (dat veroorzaakt gasvorming en een opgeblazen buik). Ook dat kan pijnlijk zijn. Net zoals diarree en obstipatie.

Dank je tine!
Dat het dat was, had ik wel een beetje bedacht maar kon het eigenlijk nergens terugvinden. En zoals jij het uitlegt met die gootsteenontstopper kan ik me zeker voorstellen dat dat niet bepaald prettig voelt :(

Ik had gisteren denk ik wel de slechtste dag tot nu toe.....hele dag buikpijn, 6x naar de wc geweest met klap op de vuurpijl 's avonds nog eens 3x water dunne diarree. Tussen de 2e en 3e keer zat ik in de auto op weg om mijn dochter naar haar training te brengen...... dacht toch écht dat ik het in mijn broek zou gaan doen... Jemig wat voelde ik me beroerd!!
En dan denk ik, misschien heb ik nu wel gewoon buikgriep ofzo. Kan natuurlijk altijd ook nog eens..... ben blij dat ik hopelijk snel wat meer duidelijkheid heb.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2015, 18:04:30 »
Hoe lang heb je deze buikpijn al?  Waterige diarree, dat kan natuurlijk ook een parasiet zijn.  Buikgriep zou na 3 dagen toch over moeten zijn. 
sympathiseert met coeliakie patiënten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

tries

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2015, 20:30:40 »
Hoe lang heb je deze buikpijn al?  Waterige diarree, dat kan natuurlijk ook een parasiet zijn.  Buikgriep zou na 3 dagen toch over moeten zijn. 

De waterige diarree heb ik soms, maar dat was afgelopen maandag ineens heel erg.
Verder heb ik over het algemeen brijige ontlasting, meestal meerdere keren per dag. En de zeurderige buikpijn die ik eerder noemde.
Maar goed, een parasiet zou ook goed kunnen. Ik hoop ergens dat het gewoon íets is  ;)

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2015, 09:58:25 »
er heerst heftige buikgriep
mijn 2 kleinkinderen hebben deze en vorige week al een aanval gehad en oma is nu ook de pineut..
heeft niks met gluten te maken :D
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tries

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2015, 11:32:25 »
er heerst heftige buikgriep
mijn 2 kleinkinderen hebben deze en vorige week al een aanval gehad en oma is nu ook de pineut..
heeft niks met gluten te maken :D

Ik weet 't, maar dinsdag was het meteen obstipatie.
Ik bedenk dat ook steeds, 'zal wel buikgriep zijn, het heerst, maar ja dat kan je niet ruim een half jaar lang blijven denken..... En natuurlijk kan ik dat ook best meepikken hoor, punt is denk ik meer dat ik gewoon niet weet waar ik aan toe ben  :s

Nou ja, maandag iig MDL arts, kijken wat hij zegt.

Pallas

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2015, 19:50:31 »
Als ik dit lees, denk ik "oja, die buikpijn". Die was naar. Ik had voortdurend pijn en had die pijn onder de negeerknop gezet. Ik weet nog dat ik een yoga ontspanningsoefening deed. Van je tenen tot je kruin alles bewust voelen en loslaten. Ik kwam bij mijn buik. Auw wat een pijn had ik! Dat onderdrukte ik voortdurend. De herinnering daaraan is ook wat weggezakt, gelukkig mag ik wel zeggen, op een enkele 'luchtbuik' na.

Wat ik veel erger vond, was de vermoeidheid. Met pijn kan ik doorlopen, maar die vermoeidheid kon ik op geen enkele manier uitbannen. Die is langzaam, tergend langzaam  :' weggetrokken. Ik hoop dat je snel aan de slag kunt met je herstel zodat onzekerheid als "is het een buikgriepje" of "heb ik de rauwe kip in de sla laten druppelen of zo?" tot het verleden behoort.

orionne

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2015, 10:16:28 »
als ik mijn magnesium phosphoricum pillen van Schüssler vergeet in  te nemen
 heb ik de dag daarop buikpijn onderin mijn buik, krampen..
en heel vervelende ontlasting..

doe dit inmiddels 4 jaar..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2015, 12:38:37 »
Ik had geen buikpijn voor de diagnose.
Nu wel, als ik gluten binnen heb gekregen. Alsof ik van binnen uit gewrongen wordt.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl