Auteur Topic: Baby's die ruim 6 maanden borstvoeding krijgen: niet minder kans op coeliakie  (gelezen 5577 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
In de 'Generatie R' studie worden 1679 Rotterdamse kinderen gevolgd die de coeliakiegenen HLA-DQ2 en/of 8 hebben. Onderzoekers verbonden aan het Erasmus Universitair Medisch Centrum keken of baby's die lange tijd borstvoeding krijgen minder vaak coeliakie ontwikkelen. Hiermee toetsen ze de hypothese dat bepaalde stoffen in borstvoeding het immuunsysteem van de baby versterken en de kans op coeliakie kunnen laten verminderen. Het blijkt echter niet uit te maken of baby's korter dan 6 maanden borstvoeding krijgen of langer dan 6 maanden. De kans dat de baby's coeliakie krijgen is even groot (dit is gemeten op de leeftijd van 6 jaar).

Ook maakt het tijdstip waarop gluten wordt geintroduceerd bij baby's niet uit. Een andere hypothese stelt namelijk dat wanneer je de introductie van gluten uit zou stellen, je de kans op coeliakie zou vergroten. Hiervoor werd echter geen bewijs gevonden. Er werd geen verschil gevonden tussen baby's die voor de leeftijd van 6 maanden gluten kregen, en baby's die na 6 maanden gluten kregen. De kans op coeliakie bleek even groot (gemeten toen ze 6 jaar waren).

Am J Clin Nutr. 2014 Oct;100(4):1095-101. doi: 10.3945/ajcn.114.090316. Epub 2014 Aug 13.

Infant feeding and anti-tissue transglutaminase antibody concentrations in the Generation R Study.

Jansen MA, Tromp II, Kiefte-de Jong JC, Jaddoe VW, Hofman A, Escher J, Hooijkaas H, Moll HA.

BACKGROUND:

Celiac disease (CD) has emerged as a common, but largely undiagnosed health problem. Numerous studies examined the influence of infant nutrition on the development of diagnosed CD. However, results are still inconsistent. In addition, the effect of infant feeding practices on the development of potential forms of CD might be different.

OBJECTIVE:

The objective was to examine whether the timing of gluten introduction and breastfeeding duration are associated with CD autoimmunity (CDA) in children at the age of 6 y.

DESIGN:

This study was embedded in the Generation R Study, a population-based prospective cohort study. Participants included 1679 Dutch children who were positive for human leukocyte antigen (HLA) DQ2/DQ8. Data on the timing of gluten introduction (<6 mo compared with ≥6 mo) and duration of breastfeeding (<6 mo compared with ≥6 mo) were obtained by questionnaire. Serum samples were analyzed for anti-tissue transglutaminase (anti-tTG) concentrations at age 6 y. Anti-tTG concentrations were categorized into negative (<7 U/mL) and positive (≥7 U/mL) values. Positive anti-tTG concentrations were further categorized based on ≥10 times the upper limit of normal (ULN) values of the test kit (≥7-70 and ≥70 U/mL). Multivariable logistic regression analyses were performed.

RESULTS:

Positive anti-tTG concentrations were found in 43 children, 26 of whom had concentrations ≥10 times the ULN (≥70 IU/mL). The introduction of gluten from the age of 6 mo onward and breastfeeding for ≥6 mo were not significantly associated with positive anti-tTG concentrations. In addition, the timing of gluten introduction and duration of breastfeeding were not significantly associated with positive anti-tTG concentrations below or above 10 times the ULN.

CONCLUSIONS:

Delayed introduction of gluten beyond the age of 6 mo does not increase the risk of CDA. In addition, breastfeeding for ≥6 mo does not decrease the risk of CDA in children at 6 y of age.

Author information:
From the Generation R Study Group (MAEJ, IIMT, and VWVJ) and the Departments of Pediatrics (MAEJ, IIMT, VWVJ, and HAM), Epidemiology (JCK-dJ, VWVJ, and AH), Pediatric Gastroenterology (JCE), and Immunology (HH), Erasmus MC, University Medical Center, Rotterdam, Netherlands.

bron: Pubmed
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re:Baby's die ruim 6 maanden borstvoeding krijgen: niet minder kans op coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2014, 12:27:07 »
Ik ben erg benieuwd of Prevent CD met hetzelfde resultaat komt...
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Turtle

• Jr. Member
  • **
Re:Baby's die ruim 6 maanden borstvoeding krijgen: niet minder kans op coeliakie
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2014, 13:00:17 »
Interessant onderzoek. Sta er eerlijk gezegd van te kijken dat het gepubliceerd is, aangezien het zo tegen de heersende opvattingen ingaat (met name omtrent borstvoeding).

Wel goed om te weten als coeliaak die zwanger is van de eerste ;) (en niet per se groot bv voorstander is)

Wanneer worden de resultaten van PreventCD verwacht eigenlijk? Ben ook wel benieuwd wat daaruit komt!
9 juli 2013: diagnose coeliakie (Marsh 3a)
Anti tTG juli 2013 -> september 2014:
van >140 naar 3,6 :D

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2014, 13:25:17 »
In het nieuwe boek "Gluten Freedom' schrijft de Amerikaanse coeliakie-expert Alessio Fasano een heel hoofdstuk vol over coeliakie en zwangerschap.

Over borstvoeding schrijft hij dat het zonder twijfel de gezondste voeding voor een baby is (dus dat het de voorkeur heeft boven flesvoeding), maar je kunt er volgens hem coeliakie niet mee voorkomen.

Zijn collega Catassi heeft baby's uit coeliakiefamilies 10 jaar lang gevolgd en volgens de eerste data is de kans op coeliakie bij baby's die borstvoeding kregen niet lager dan die van baby's die flesvoeding kregen.

Er zijn nog verschillende studies gaande die ditzelfde onderwerp onderzoeken (en ook wat het beste tijdstip is om gluten te introduceren bij baby's), voorlopig is het laatste woord er nog niet over gezegd. In het boek lees je verschillende theoriën ofwel 'schools of thought' wat het beste tijdstip is om met gluten te starten, tussen 4 en 5 maanden, tussen 4 en 7 maanden, of nog later, na een jaar. Tot nu toe onbreekt goede informatie om hier iets over te zeggen.

Uit de studie van Catassi blijkt dat als je baby's pas na een jaar gluten geeft, je de ontwikkeling van coeliakie kunt vertragen, het begint op een later tijdstip, maar je kunt het niet voorkomen. In elk geval maak je de kans op coeliakie niet groter door je baby op een later tijdstip voor het eerst gluten te geven, dwz pas na 12 maanden (volgens deze studie althans, die de situatie in kaart brengt als de kinderen tien jaar zijn).  
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Turtle

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2014, 13:46:29 »
Dank je voor de aanvullende info Tine, heel fijn! :)

Ik sta er trouwens ook niet per se negatief tegenover, maar ben simpelweg niet zo'n groot fan als de meeste mensen. Alleen als je zelf dan zoiets als coeliakie hebt, is het idee dat je dan zeker bv moet geven natuurlijk wel voor de hand liggend.

Bovenstaande, gecombineerd met het onderzoek waaruit blijkt dat bv van moeders met coeliakie minder beschermende stofjes bevat (ook hier op het forum gelezen), geeft m.i. aan dat het dus niet zo voor de hand liggend is als je zou denken.

Maar ik heb nog even om erover na te denken ;)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2014, 15:48:28 »
Eerst maar goed voor jezelf zorgen, daar heeft de baby ook plezier van, de rest komt later wel.  :duimop:

Fasano raadt aan om je nutriëntenstatus te checken (al voor je zwangerschap), of je voldoende vitamines en mineralen in je bloed hebt (vooral foliumzuur), en of je antistoffen negatief zijn (als ik me goed herinner vlogen ze bij jou omlaag, toch?); als dat allemaal klopt, dan staat niets een gezonde zwangerschap in de weg.

Als je na de geboorte wilt weten of je baby de coeliakiegenen heeft, kun je hierover tijdens je zwangerschap al contact opnemen met de coeliakiepoli en uitzoeken hoe dat werkt (je hebt dan een beetje navelstrengbloed nodig, dit kan getest worden op de aanwezigheid van HLA-DQ2 en 8).

Veel plezier met dat groeiende wondertje in je buik. :lol:

Turtle

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2014, 21:55:08 »
Ja, dat probeer ik inderdaad goed in de gaten te houden. Toen ik stopte met de pil expres eerst langs de internist geweest om m'n bloed te laten checken. Antistoffen laten checken (waren <7) en zij zag geen enkel bezwaar tegen een zwangerschap.

Ook afgesproken dat ik weer bloed zou laten prikken zodra het raak was, dus daar krijg ik volgende week de uitslag van.

Dat laten checken van de genen is inderdaad wel een goeie, daar zal ik binnenkort eens naar kijken. Ook al zegt het hebben van de genen niet per se iets; het ontbreken ervan natuurlijk des te meer! :)

En dankjewel!  :D

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2014, 22:01:46 »
Wanneer worden de resultaten van PreventCD verwacht eigenlijk? Ben ook wel benieuwd wat daaruit komt!

In februari worden de ouders uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Ik neem aan dat rond die tijd de resultaten ook gepubliceerd worden.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Turtle

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2014, 09:44:10 »
In februari worden de ouders uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Ik neem aan dat rond die tijd de resultaten ook gepubliceerd worden.

Ben heel benieuwd wat zij gevonden hebben! Dank je! :)

Angela76

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 01, 2014, 21:45:07 »
Nou, ik ben hier wel blij mee. Als borstvoeding niet lukt, terwijl er gezegd wordt dat het coeliakie kan voorkomen. Voel je je niet prettig. Ik zelf ging er aan onderdoor omdat ik na de bevalling nog eens getriggerd werd door coeliakie. Ik had nog net geen diagnose. Vel over been was en ziek, ziek, ziek. 3 bortstontstekingen verder, tableten kreeg omdat ik moest stoppen. Je je dan in combie met hormonen een super slechte moeder voelt.  Dat lijkt nu niet terecht. Ben ook wel benieuwd naar het prevent cd onderzoek.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #10 Gepost op: oktober 02, 2014, 14:16:45 »
Vandaag worden de onderzoeksresultaten van Prevent CD gepubliceerd in the New England Journal of Medicine. http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1404172?query=featured_home&

Ik heb ook een samenvatting gekregen. Maar helaas nu geen tijd om er uitgebreid naar te kijken. Het komt er op neer dat het weinig uitmaakt of kinderen borstvoeding krijgen en dat de tijd van gluten-introductie ook weinig uit maakt.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2014, 15:34:06 »
Dan zou je je baby/peuter/kleuter dus ook een glutenvrij kunnen laten eten, maar met minder strakke aandacht voor kruisbesmetting en foutjes. Maar dan ter voorkoming van het vroeg ontwikkelen van coeliakie (of bijv. het ontwikkelen van de diabetes type 1 die in een onderzoek met ratjes een duidelijke relatie met gluten eten leek te hebben).

Of misschien dat mensen met verkeerde genen in de toekomt dan wel minder strikt glutenvrij kunnen eten om het risico te verlagen op het echt krijgen van de ziekte.

Zoals ik het begrijp is de oorzaak van coeliakie: genetische gevoeligheid, gluten en een onbekende trigger. Dus als je geen gluten in je darmen hebt op het moment dat de trigger aanwezig is zou je dan misschien ook minder kans lopen op het ontwikkelen van de ziekte (of een eventuele aanverwante aandoening als die daadwerkelijk getriggerd worden door het eten van gluten)

ine

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2014, 16:54:12 »
Baby vroeg gluten geven voorkomt coeliakie niet

2 oktober 2014 | PERSBERICHT Lumc

Het heeft geen zin om baby’s tussen de 4 en 6 maanden al gluten te geven. Ook het geven van borstvoeding beschermt baby’s niet tegen coeliakie (glutenziekte). Het idee was dat borstvoeding en het vroeg aanbieden van gluten de kans zou verlagen dat kinderen coeliakie ontwikkelen. Een groot Europees onderzoek onder leiding van het LUMC laat echter zien dat deze aanpak niet werkt. De resultaten zijn op 1 oktober gepubliceerd in
the New England Journal of Medicine *)

Op grond van eerder onderzoek werd gedacht dat het geven van kleine hoeveelheden gluten op jonge leeftijd coeliakie kan voorkomen, vooralwanneer dit gebeurt gedurende de periode van borstvoeding. Het afweersysteem zou zo wennen aan gluten en hier later niet op reageren met een schadelijke afweerreactie. Dit was echter tot nu toe nooit goed onderzocht.

Geen bescherming
Aan het onderzoek deden bijna 950 kinderen uit 8 landen mee die door erfelijke belasting een verhoogde kans op coeliakie hebben. De helft van de kinderen kreeg op de leeftijd van 4 tot 6 maanden dagelijks 100 milligram gluten in de voeding. Op 3-jarige leeftijd had 5,9 procent van deze kinderen de diagnose coeliakie. De andere helft kreeg gedurende die periode een placebo (nepmiddel), en kreeg voor het eerst gluten op de leeftijd van 6 maanden. In deze groep had 4,5 procent coeliakie. “Geen significant verschil”, zegt Europese coördinator en onderzoeksleider dr. Luisa Mearin, kinderarts-maag-darm-leverziekten in het LUMC. Borstvoeding blijkt ook geen bescherming te bieden tegen coeliakie.

Richtlijnen
Tot nu toe hebben (kinder)artsen over de hele wereld ouders geadviseerd om gluten in kleine hoeveelheden aan hun kinderen te geven tussen de leeftijd van 4 tot 6 maanden gedurende de periode van borstvoeding. Op dit moment staat dit ook in de richtlijnen. “De resultaten van het onderzoek veranderen hoe wij denken over coeliakie. Natuurlijk is borstvoeding de beste voeding voor baby’s, maar op grond van ons onderzoek weten wij nu dat er geen invloed is op het risico op coeliakie. Daar kunnen we ouders nu duidelijkheid over bieden”, aldus Mearin.

Meisjes
Uit de studie komen ook andere interessante bevindingen naar voren. Het was al bekend dat coeliakie twee keer zo vaak bij vrouwen voorkomt. Maar verrassend is dat die man-vrouw-ratio al op 3-jarige leeftijd zichtbaar is. “Hoe dat komt weten we niet. Een hormonaal effect verwachten we op deze leeftijd nog niet”, aldus Sabine Vriezinga, eerste auteur van het artikel 'Randomized Feeding Intervention in Infants at High-Risk for Celiac Disease'.

Interessant is ook dat de onderzoeksresultaten erop wijzen dat meisjes juist eerder coeliakie ontwikkelen wanneer zij op jonge leeftijd gluten krijgen. Vriezinga: “In de hele groep onderzochte kinderen zagen we geen effect van het vroeger geven van gluten. Maar als je alleen naar meisjes kijkt, dan lijken zij eerder en vaker coeliakie te krijgen als ze op de leeftijd van 4 maanden gluten hebben gekregen. Al is de groep meisjes te klein om dat met zekerheid te kunnen zeggen.” De onderzoekers gaan het bloed van de deelnemende kinderen, en ook darmweefsel van kinderen met coeliakie, nu verder bestuderen. Ze hopen te ontdekken wat er precies gebeurt met het afweersysteem waardoor de ziekte ontstaat, want daarover is nog veel onbekend.

Over coeliakie
Ongeveer 1 procent van de bevolking heeft coeliakie. De behandeling van coeliakie bestaat uit een levenslang glutenvrij dieet. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe en andere granen. Bepaalde genvarianten verhogen de kans op coeliakie, maar niet iedereen die deze genen heeft krijgt ook de ziekte. Coeliakie ontstaat vaak al jong, maar kan zich ook op latere leeftijd openbaren. Mogelijke symptomen van coeliakie zijn diarree, een opgezette buik, bloedarmoede en bij kinderen vertraagde groei. Ook minder specifieke klachten, zoals vermoeidheid en buikpijn, kunnen bij de ziekte passen.

Bronnen:
Lumc:
https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2014/oktober/Baby-vroeg-gluten-geven-voorkomt-coeliakie-niet/

The New England Journal of Medicine:*)
Randomized Feeding Intervention in Infants at High Risk for Celiac Disease

Background
A window of opportunity has been suggested for reducing the risk of celiac disease by introducing gluten to infants at 4 to 6 months of age.

Methods
We performed a multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled dietary-intervention study involving 944 children who were positive for HLA-DQ2 or HLA-DQ8 and had at least one first-degree relative with celiac disease. From 16 to 24 weeks of age, 475 participants received 100 mg of immunologically active gluten daily, and 469 received placebo. Anti–transglutaminase type 2 and antigliadin antibodies were periodically measured. The primary outcome was the frequency of biopsy-confirmed celiac disease at 3 years of age.

Results
Celiac disease was confirmed by means of biopsies in 77 children. To avoid underestimation of the frequency of celiac disease, 3 additional children who received a diagnosis of celiac disease according to the 2012 European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition diagnostic criteria (without having undergone biopsies) were included in the analyses (80 children; median age, 2.8 years; 59% were girls). The cumulative incidence of celiac disease among patients 3 years of age was 5.2% (95% confidence interval [CI], 3.6 to 6.8), with similar rates in the gluten group and the placebo group (5.9% [95% CI, 3.7 to 8.1] and 4.5% [95% CI, 2.5 to 6.5], respectively; hazard ratio in the gluten group, 1.23; 95% CI, 0.79 to 1.91). Rates of elevated levels of anti–transglutaminase type 2 and antigliadin antibodies were also similar in the two study groups (7.0% [95% CI, 4.7 to 9.4] in the gluten group and 5.7% [95% CI, 3.5 to 7.9] in the placebo group; hazard ratio, 1.14; 95% CI, 0.76 to 1.73). Breast-feeding, regardless of whether it was exclusive or whether it was ongoing during gluten introduction, did not significantly influence the development of celiac disease or the effect of the intervention.

Conclusions
As compared with placebo, the introduction of small quantities of gluten at 16 to 24 weeks of age did not reduce the risk of celiac disease by 3 years of age in this group of high-risk children. (Funded by the European Commission and others; PreventCD Current Controlled Trials number, ISRCTN74582487.)
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1404172

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2014, 22:20:12 »
Fijn dat je nu in ieder geval niet hoeft te denken dat je zelf de kans op coeliakie kan verkleinen of vergroten, bijvoorbeeld als je geen borstvoeding zou geven hoef je niet te denken dat je het niet goed zou doen, of dat als je je kind vroeg of laat gluten introduceert je de kans vergroot of verkleint. Lijkt me wel geruststellende gedachte!
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.