Auteur Topic: AvondGasten: 'Glutenallergie is hype' (video van Omroep Limburg 12/06/14)  (gelezen 3729 keer)

ine

• Gold Member
Vanavond uitzending geweest

TV Limburg - programma Avondgasten
Item duurt ruim 14 minuten

In deze video:
Glutenallergie is een hype. Dat zegt professor Fred Brouns van de Universiteit Maastricht in het L1-programma AvondGasten.

In Nederland zouden 160.000 mensen last hebben van een glutenallergie.

Brouns nuanceert nieuw Amerikaans onderzoek dat zegt dat glutenallergie helemaal niet bestaat.

Sociale media
Veel mensen die een glutenvrij dieet volgen zijn volgens hem helemaal niet allergisch, maar denken dat. Ze zijn bijvoorbeeld aangestoken via de sociale media, waar veel over de allergie wordt gesproken. Ze voelen zich beter door het volgen van het dieet maar hebben het niet nodig. Het zit bij hen dus tussen de oren.

Wel lijdt 1 procent van de mensen  aan coeliakie (glutenintolerantie). Ook is er een groep mensen die daadwerkelijk allergisch is. Daarbij helpt een glutenvrij dieet wel. Dankzij de huidige trend hebben die mensen wel een gevarieerder dieet dan voorheen, omdat veel fabrikanten, in tegenstelling tot voor de hype, ook glutenvrije producten maken naast de reguliere.

Gluten zit in veel granen, zoals rogge, gerst en spelt.

Minder serieus
Annie Rijkx, eigenaresse van Glutenvrije Super Geleen, en patiŽnt Veronique Hunscheid vinden dat door de nadruk op glutenallergie er wel een grotere variatie aan producten zonder gluten op de markt is gekomen. Nadeel is wel dat patiŽnten minder serieus worden genomen, omdat veel mensen zeggen dat ze de allergie hebben.

"Maar glutenvrij eten doe je niet voor de lol, " zegt patiŽnt Veronique Hunscheid. "Het kost namelijk veel tijd en energie."

Volgens professor Fred Brouns krijgen mensen die een glutenvrij dieet volgen vaak niet alle voedingsstoffen binnen. Het is dus niet zo gezond als veel mensen denken.

Video:
http://www.l1.nl/video/avondgasten-glutenallergie-hype

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:AvondGasten: 'Glutenallergie is hype' (video van Omroep Limburg 12/06/14)
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2014, 22:54:53 »
Interessante discussie, netjes gemaakt. En heerlijk de boel tegengesproken.

Vooral die enorme wereldwijde hype irriteert me inderdaad een klein beetje. Maar goed. Die waait vast wel weer over.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2014, 22:59:53 »
Ja hoor, sonja en frank zijn ook over gewaaid,  aitkins en hoe heet die kerel ook weer montinaque of zo iets ook. De hypers krijgen er vanzelf genoeg van en dan is gv eten zooow 2014, en heeft  iemand het er meer over.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2014, 08:23:37 »
ik zeg altijd jij eet niet gv jij eet tarweminderen :P.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2014, 10:35:41 »
Nou ja, nog zo een. Op een bring you own bbq lekker met mijn vingertjes in de cassave kroepoek. "Maar jij was toch op glutenvrij dieet? Hier wordt je best dik van." Zucht. Ik merk dat mensen het inderdaad raar vinden dat ik het ene merk chips wel eet, het andere niet. Of niet de satť pak die op een bord ligt waar net pizza op is gesneden. Best vermoeiend af en toe, had gisteren ook even zoiets: was ik maar thuis gaan eten, minder gezeur aan mijn hoofd.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2014, 13:06:45 »
Coeliakie zit niet tussen de oren maar in je genen  ;)
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Wish

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2014, 19:52:32 »
Die glutenvrije-ik-val-af-dieet-hype gaat vanzelf over. Als ze straks te veel vitamine B spuiten moeten gaan halen en er meer serieuze medische afraad adviezen in deze er zijn, dan zijn ze er zo klaar mee.

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2014, 09:06:23 »
Vanwegen de verwarring zeg ik nooit dat ik een glutenallergie of intolerantie heb, of dat ik een glutenvrij dieet volg.

Ik zeg altijd: ik mag geen gluten eten van mijn dokter.

Dan weet men meteen:
- het is niet mijn keuze
- het is medisch
- heeft niets met afvallen en hypes te maken.
- dat men geen ongevraagd advies hoeft te geven, want ze weten het niet beter dan een arts

Vaak leidt het wel tot vragen: 'goh, wat is dat dan? ', maar da's alleen maar goed.
glutenvrij sinds mei 2012

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2014, 10:16:22 »
Wat mij stoort aan die professor is dat hij zegt dat glutenallergie niet bestaat. Hoeveel kennis heeft deze man? Je kunt voor alles allergisch worden  :< En eiwitten zijn berucht (pinda's, noten, eiwit, soja, koemelk....)
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2014, 13:58:47 »
Deze man is de evenknie van dr. Mulder, alleen dan in de wetenschappelijke voedingswereld, dit is zijn meer genuanceerde verhaal in reactie op de bestseller Wheat Belly/ Broodbuik (dit verhaal kun je op tv natuurlijk nooit zo goed neerzetten): https://www.yumpu.com/nl/document/view/15475640/effecten-van-tarweconsumptie-op-onze-gezondheid

De redactie haalt een paar dingen door elkaar. Er zijn twee onderzoeken uit AustraliŽ van de Monash universiteit (een team met oa diŽtist Jessica Biesiekierski die hierover publiceert): in het eerste onderzoek wordt duidelijk dat gluten klachten veroorzaakt bij sommige mensen die geen coeliakie hebben, dit is de eerste wetenschappelijke aanwijzing dat glutensensitiviteit echt bestaat. In het tweede onderzoek wordt niet alleen gekeken naar gluten, maar ook naar moeilijk verteerbare koolhydraten, FODMAPs, en de conclusie luidt dat de klachten van verschillende mensen door FODMAPs komen en niet zozeer door gluten, dus dit zet het eerste onderzoek aan het wankelen.

Er zijn 3 ziektebeelden die door elkaar gehusseld worden:
- allergie voor tarwe of andere granen (0,1%)
- glutensensitief (3 tot 10%)
- coeliakie (1%)

Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.