Auteur Topic: frikadellen  (gelezen 5818 keer)

lilly

• Sr. Member
frikadellen
« Gepost op: maart 01, 2014, 20:42:10 »
Het volgende recept komt van het coeliakie- en tarweallergie forum.  Met een paar kleine aanpassingen.

500 gram rundergehakt
250 gram kipfilet
2 eieren
5 eetlepels ketjap manis
2 eetlepels zout
5 of 6 eetlepels paneermeel
2 uien
3 theelepels zwarte peper
2 theelepels komijnpoeder
1 theelepel korianderpoeder
1/2 theelepel kruidnagelpoeder
2 theelepels geel mosterdpoeder of mosterd
1/4 theelepel nootmuskaatpoeder

Doe het rundergehakt en de kipfilet (in stukjes gesneden), eieren, paneermeel, uien (fijn gemaakt), ketjap, zout en alle kruiden in de keukenmachine en laat het op hoge snelheid tot een hele fijne massa draaien (dit duurt even) .

Frikandellen van rollen en even door gv bloem rollen. Ik heb rijstmeel gebruikt.

Koken (ik heb ze in de stoomoven gedaan) en dan kort frituren. ..

Lijken heel veel op gekochte glutenvolle frikadellen, maar zijn nog lekkerder. Ze hebben meer smaak en iets meer bite. Erg lekker!

lilly

• Sr. Member
Re:frikadellen
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2014, 20:45:47 »
Ook leuk om er balletjes van te maken. Dat is gemakkelijker te vormen en in een pan te koken.

Je zou ze dan in kunnen vriezen en op een verjaardag oid even frituren. Heb je lekkere glutenvrije borrelhapjes die je goed van te voren kan maken!

-aatje-

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2014, 22:05:19 »
als je ze in de pan met water legt gaat de rijstenbloem er dan niet af tijdens het koken ? en hoe lang moeten ze koken ;-)
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

lilly

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2014, 22:31:23 »
De bloem is alleen tegen het plakken als je het mengsel rolt. Koken totdat ze gaar zijn.  Afhankelijk van het formaat 5-8 minuten.

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2014, 13:35:04 »
oké :-) dank je
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

Gerlinda

• Jr. Member
  • **
  • fijne dag Gerlinda
    • www.wijzijnglutenvrij.nl
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2014, 08:06:45 »
ga ik binnnkort zeker eens proberen, heb net een nieuwe keukenmachine dus :duimop:
coeliakie marsh 3a sinds 28 juni 2013zoon 15  coeliakie marsh 3a sinds april 2014

Gerlinda

• Jr. Member
  • **
  • fijne dag Gerlinda
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2014, 13:47:20 »
heb de frikandellen gemaakt.ik vind ze een beetje aan de pittige kant.heb geen ketjap gebruikt.want dat mag ik niet. 8 minuten gekookt en 8 minuten in de airfryer.prima te eten.de rest gaan we invriezen :duimop:
coeliakie marsh 3a sinds 28 juni 2013zoon 15  coeliakie marsh 3a sinds april 2014

lilly

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2014, 15:41:49 »
In het oorspronkelijke recept ging er ook nog cayennepeper in.... Ik vond ze niet te pittig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er wat meer kipfilet in had gedaan omdat er nou eenmaal meer in het pakje zat. Dus naar verhouding zaten er bij mij iets minder kruiden en specerijen in.

Gerlinda

• Jr. Member
  • **
  • fijne dag Gerlinda
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2014, 18:48:39 »
mijn wederhelft vond ze niet te eten.( nou is dat ook een grote zeur hoor :roll:) de kids vonden het wel lekker.alleen een beetje scherp.wat gebruik jij voor een theelepe en eetlepel dan lily.ik heb van die speciale maatschepjes. misschien zit daar het  wel in.maar ik vind ze wel lekker.en ze zijn ook voor mij dus....haha

Lieske

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2014, 22:58:25 »
de maatschepjes bevatten meestal meer dan een normale eetlepel/theelepel.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2014, 23:14:30 »
Ik gebruikte een kleine koffielepel en een kleine maat eetlepel. Hier vonden man èn kinderen het lekkerder dan glutenvolle frikadellen. Ik vond ze ook zeker niet te scherp. Misschien zijn jouw maatschepjes idd groter dan mijn lepels....

Gerlinda

• Jr. Member
  • **
  • fijne dag Gerlinda
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2014, 08:09:18 »
Ik gebruikte een kleine koffielepel en een kleine maat eetlepel. Hier vonden man èn kinderen het lekkerder dan glutenvolle frikadellen. Ik vond ze ook zeker niet te scherp. Misschien zijn jouw maatschepjes idd groter dan mijn lepels....

haha, als ik ze weer een keertje ga maken dan gan ik het recept voor mezelf aanpassen, maar alles wat je de eerste keer maakt kan ook nog niet perfect wezen toch, oefening baart kunst zegt men toch, we geven de hoop niet op hoor, ga ze lekker opeten :duimop: bedankt voor het recept

lilly

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2014, 09:03:47 »
Ik ga ze zeker vaker maken.
 Ik ga proberen er de volgende keer balletjes van te maken. Vind ik handig voor verjaardagen! Ik probeer alle hapjes glutenvrij te maken en dat is af en toe een hele uitdaging.  Maar ja zoals je zegt: oefening baart kunst!