Auteur Topic: Wat vraagjes van de beginnende glutenvrije eter  (gelezen 1800 keer)

Lauren85

• Newbie
  • *
Wat vraagjes van de beginnende glutenvrije eter
« Gepost op: oktober 03, 2013, 19:03:31 »
Hallo, heb mijn verhaal hier nog al eens gezet, ik heb al jaren last van een opgezette buik (soms met pijnlijke steken) en de laatste tijd ook wat minder vaste stoelgang (geen diarree). Verder geen klachten buiten vaak vermoeid. Getest op coeliakie: bloed negatief en biopt marsh 1 (lichtjes verhoogde intraepitheliale lymfocyten). Nu moet ik een maand testen of mijn klachten verminderen bij een glutenvrij dieet. Mijn vragen:
- Kan ik best ook lactosevrij eten deze maand, of enkel de gluten laten?
- Zijn er nog dingen waar ik op moet letten op etiketten (buiten het gebruikelijke tarwe, tarwezetmeel,...)?
- Is charcuterie nu wel of niet glutenvrij? En als het niet glutenvrij is, komt het dan door besmetting in de fabriek, of staat er dan ook iets op het etiket? Heb hier bvb gerookte salami en kan geen ingrediŽnt eruithalen wat op gluten zou wijzen.
- Kan ik na een maand al verschil opmerken mbt mijn opgezette buik? Want nu na 4 dagen is mijn buik nog even opgezet.
- Als ik geen verschil merk na een maand, hoe weet ik dan wat ik wel heb? Want in het verslag stond dat verhoogde intraepitheliale lymfocyten ook kunnen wijzen op een andere voedselallergie, maar hoe kom ik hier dan achter?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ajta

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vraagjes van de beginnende glutenvrije eter
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2013, 17:58:49 »
Als je het advies hebt glutenvrij te eten, zou ik niet meteen lactosevrij doen. Ik heb zelf nooit lactosevrij gegeten, ondanks Marsh 3c.
Je moet letten op tarwe, rogge, haver, gerst, spelt enz. Zie hier:http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet/Hoe-lees-ik-een-etiket
Bij vleeswaren moet je inderdaad ook opletten: gekookte ham wil weleens tarwe bevatten, "samengestelde" vleeswaren als worst controleer ik ook altijd. Eigenlijk controleer ik bijna alles, als het niet puur is. Het wordt een tweede gewoonte.
Vlees koop ik in de supermarkt, omdat bij de slager alles bij elkaar in de vitrine ligt, onverpakt.
Wat je moet doen als je na een maand geen verschil merkt? Teruggaan naar de dokter, likt me.
Succes!
Coeliakie sinds februari 2008