Auteur Topic: Nu ook diabetes 1  (gelezen 10675 keer)

Anne-MarieT

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Nu ook diabetes 1
« Gepost op: maart 20, 2013, 19:37:13 »
We zijn nu enigszins van de schok bekomen, maar op 7 maart jl is bij onze zoon Daniel (7 jaar) naast coeliakie ook Diabetes 1 geconstateerd. Ik wist altijd wel dat beide ziektes tot dezelfde auto-immuunziekte horen en was op een of andere manier altijd alert voor de symptomen. Toen DaniŽl na een een griepje bleef sukkelen, weinig conditie had, weinig eetlust, hij was afgevallen en hij kwam ook niet echt meer bij (hij woog op een gegeven moment 22,5 kilo bij 1,34m), Vervolgens ging hij steeds meer drinken en dus ook steeds meer plassen, de bezorgdheid nam echt toe toen hij 's avonds niet meer in slaap kon komen omdat hij elk uur eruit moest om te plassen. Dus zijn we naar de huisarts gegaan, daar werd zijn bloedsuikerwaarde gemeten, die bleek 29 mmol te zijn (gezonde waarde is tussen de 4 en 7). Ik wist meteen dat het raak was, ook bij de huisartenpost wisten ze dit en voordat ik wist, waren we aangemeld bij het ziekenhuis, een team stond ons op te wachten en vervolgens zijn we daar bijna 5 dagen gebleven. Deze dagen trekken ze ervoor uit om je te leren prikken, insuline spuiten, koolhydraten tellen en te proberen om de bloedsuikerwaarde te stabiliseren.
Pfff wat een happening. Een leven leiden met coeliakie is al een lastig fenomeen, maar met diabetes erbij, lijkt de spontaniteit ver te zoeken...
Onze kleine man is overigens een held, hij prikt en spuit al helemaal zelf, ook op school! Het berekenen van de koolhydraten en bijbehorende insuline doen wij uiteraard!
2 kinderen met coeliakie, waarvan de jongste ook diabetes 1, dochter Rosanna (2001) is sinds maart 2010 glutenvrij, zoon DaniŽl (2005) sinds juni 2010 glutenvrij, sinds maart 2013 ook nog Diabetes 1 geconstateerd.

Lirio

• Gold Member
Re:Nu ook diabetes 1
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2013, 19:55:27 »
Wat een heftige tijd hebben jullie. Jemig. Kan me voorstellen dat jullie even van de schrik moeten bekomen.
Je weet dat het een risico is, maar ik zou me ook te pletter schrikken als het echt zo zou zijn.

En wat een stoere zoon heb je! Dat hij al zelf spuit! Petje af hoor! Ik vind het echt heel knap!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Silvje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2013, 21:05:31 »
Jeetje, dat is zeker heftig!! Heel veel succes met het wennen  aan de combinatie van coeliakie en diabetes.
Ik heb ook een zoon van (bijna) 7, best wel groot, maar toch ook nog wel heel klein. Heel knap hoe hij er mee omgaat.
mama van drie lieve jochies (2006, 2008, 2011) waarvan de oudste coeliakie heeft

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2013, 23:01:09 »
Heftig!! En wat knap dat hij zelf prikt  :duimop:
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

petraw

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2013, 08:52:52 »
Wat een schrik Annemarie, dat Daniel nu ook diabetes heeft!
Het zal zijn tijd weer nodig hebben om hieraan te wennen voor jullie, maar zo te lezen is je zoon een kanjer hiermee :duimop:

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2013, 08:54:08 »
zal inderdaad een extra aanpassing zijn. Maar jullie gaan er blijkbaar goed mee om.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2013, 09:20:04 »
sterkte voor je zoon Daniel en voor jou Annemarie..
knap hoor, dat hij met 7 jaar alles al zelf kan..

hij zal zich nu al wel een stuk beter voelen..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2013, 09:30:22 »
Wat een schrik. Je hoort het wel veel vaker de combi coeliakie en diabetes.
Toch is het wat eten betreft wel te doen hoor, en ook nog wel het spontane.
Ik heb zelf geen coeliakie maar wel diabetes maar mijn man T. heeft wel coeliakie.
Zodra je zoon straks goed ingesteld is voor de diabetes gaat het een stuk gemakkelijker weer.

Maar vervelend is het wel. Gelukkig pakt je zoon het goed op. :duimop:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2013, 08:52:43 »
Bedankt allemaal! Het was idd een behoorlijke klap voor ons. Maar onze zoon doet het super!

We leren elke dag weer iets erbij, ik ben in ieder geval blij dat glutenvrij vrijwel geen geheimen meer voor ons heeft, dat gaat al zowat op de automatische piloot, dat scheelt wel weer nadenkwerk.
2 kinderen met coeliakie, waarvan de jongste ook diabetes 1, dochter Rosanna (2001) is sinds maart 2010 glutenvrij, zoon DaniŽl (2005) sinds juni 2010 glutenvrij, sinds maart 2013 ook nog Diabetes 1 geconstateerd.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2013, 15:03:20 »
Wat vervelend. Veel sterkte toegewenst.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2013, 16:20:10 »
De spontaniteit komt terug hoor, echt! Onze zoon van 5 heeft nu 4 jaar diabetes en 3 jaar coeliakie.

Heb je het diabetes forum al gezien?

Fijn dat je zoon het zo goed doet!

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2013, 23:55:27 »
Ik heb jouw berichten gelezen op het diabetesforum, ik herken je (afkortings)naam  ;)
Ben blij om te lezen dat ik over een paar jaar ook hier weer luchtiger op terug kan kijken, nu is het vaak nog erg zwaar...
Wellicht verandert er ook veel als we overstappen op een pomp!

kissessanne

• Jr. Member
  • **
  • * Stressed is Desserts spelled backwards. *
« Reactie #12 Gepost op: september 16, 2013, 22:55:16 »
Mijn broertje van 14 heeft sinds 2 jaar de diagnose diabetes1 en nu 2 maanden de diagnose coeliakie.  :z

Hij eet niks op school omdat hij niet anders wil zijn. Eerst dronk hij alleen AA drink (ook met de teambuildingsdag waar hij de hele dag moest fietsen). Nu neemt hij een hele broodtrommel cake mee naar school, en mijn moeder heeft dit weekend BKB's gebakken, die gaat hij nu meenemen. Vind hij lekker. Geen leuke combinatie voor hem, diabetes en coeliakie...  :duimlaag:
Ik ben 25, diagnose coeliakie en glutenvrij sinds 23-08-2013,
Ik heb een broertje (17) met diabetes type 1 en coeliakie.

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2013, 16:12:40 »
pff het is volgens mij ook een hele lastige leeftijd om dit allemaal over je heen te krijgen, maar hoe redt hij het dan een dag met alleen maar AA drink? Gelukkig neemt hij nu een broodtrommel met allerlei lekkers mee...lijkt me beter voor zijn waardes.

Succes!