Auteur Topic: amandel-sinaasappeltaart,  (gelezen 6344 keer)

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
amandel-sinaasappeltaart,
« Gepost op: september 06, 2013, 20:01:53 »
Ik heb vorige week deze taart gebakken, hij is echt heerlijk!! Ook niet glutenvrije visite zat er van te smullen :ja:
Je proeft iets het bittere van de schil, je moet de sinaasappels echt goed fijn malen. Na 2 dagen proef je dat bittere niet meer, en was hij nog steeds niet droog. Deze gaat in mijn map met succes recepten!!

IngrediŽnten

Porties : 10

2 sinaasappels, circa 275 g in totaal, goed gewassen en in grove stukken gesneden (met schil)
5 eieren, gescheiden
200 g basterdsuiker
225 g gemalen amandelen
2 el amandelschilfers
gezeefd poedersuiker om te garneren
Bereidingswijze

Voorbereiding: 30min  õ  Bereiding: 1uur30min  õ  Klaar in:2uur

Doe de stukken sinaasappel in een steelpan en verwijder pitten. Voeg 1 eetlepel water toe, dek de pan af en laat 30 minuten zachtjes koken tot de sinaasappels zacht zijn en het teveel aan vocht is verdampt. Laat afkoelen.
Verwarm de oven voor op 180įC/gasstand 4. Bedek de bodem en de wanden van een springvorm met een diameter van 23 cm met bakpapier. Hak de sinaasappels fijn in een keukenmachine, met een mixer of met een groot mes.
Doe het eiwit in een grote kom en klop stijf. Klop er langzaam de helft van de basterdsuiker door en klop dan nog 1 minuut.
Klop de eierdooiers met de rest van de basterdsuiker in een andere kom gedurende 2-3 minuten tot een bleek, dik mengsel. Klop er vervolgens de fijngehakte sinaasappel door en voeg ook de gemalen amandelen toe.
Voeg 3 eetlepels van het eiwit toe aan de eierdooiers en roer. Voeg dan de rest van het eiwit toe met een grote metalen lepel en meng goed. Schep het mengsel in de springvorm en strijk het glad. Bestrooi met de amandelschilfers.
Bak de cake 50-55 minuten tot hij goudbruin is en een vleespen die u in het midden steekt, er schoon weer uit komt. Controleer de cake even na 20 en na 30 minuten en bedek hem eventueel met folie als hij te bruin wordt.
Laat de cake afkoelen in de vorm, haal hem er dan uit, haal het bakpapier eraf en leg hem op een serveerschotel. Bestrooi met poedersuiker voor het serveren. U kunt de cake tot 2 dagen bewaren in een luchtdichte doos.
Pluspunten
ē Door hele sinaasappels te gebruiken, bevat deze taart veel voedingsvezels en vitamine C. Studies hebben een verband aangetoond tussen de opname van vitamine C en de geestelijke vermogens van oudere mensen. * ē Aangezien deze cake zonder bloem wordt gemaakt, is hij geschikt voor mensen die een glutenvrij of tarwevrij dieet volgen.
Variaties en tips
ē In plaats van alleen gemalen amandelen te gebruiken, kunt u ook 100 g gemalen amandelen mengen met 100 g tarwegriesmeel. De cake zal dan droger zijn, besprenkel hem daarom met 2-3 el Grand Marnier, Amaretto, tequila of sinaasappelsap in plaats van hem te bestrooien met poedersuiker. Deze cake smaakt ook heerlijk als u er een mengsel van 150 ml slagroom en 150 g kwark bij serveert. * ē U kunt een van de sinaasappelen vervangen door een citroen en de bovenkant garneren met dunne reepjes gekonfijte citrusschillen in plaats van met amandelschilfers.
Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:amandel-sinaasappeltaart,
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2013, 22:24:27 »
Voor de volledigheid:
Als je coeliakie hebt dan gebruik je natuurlijk geen tarwegriesmeel als alternatief voor alleen gemalen amandelen. :D
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

RoLaDe

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2013, 22:40:29 »
Je hebt gelijk. Dat viel me wel op toen ik het voor de eerste keer las, maar heb er niet aan gedacht het weg te halen....ms kan dat nog?
Maarja, dan mis je ook de tip dat je hem op kan leuken met likeur..... ;)
Ik ben een vrouw van 41 jaar, en weet sinds 16-10-12 dat ik coeliakie heb. Klachten waren ernstige vermoeidheid en opgeblazen buik. Dieet gaat goed, arts is tevreden over mijn waardes.
 Maart 2013 diagnose trage schildklier, slik 100 mg Euthyrox

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2013, 07:13:46 »
Of een deel amandelen vervangen door walnoten.
Dit recept lijkt veel op recepten uit mijn joodse kookboek. In de joodse keuken wordt rond de peesachtige veel gebakken met noten ipv met meel.
Voor de sinaasappelen zou ik biologische kiezen. De 'gewone'. Sinaasappels zijn nogal zwaar bespoten.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2013, 14:26:11 »
Ik denk dat jouw telefoon (?) Pesach (paasdagen) heeft veranderd in peesachtige Annikka? :D
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lieske

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2013, 15:38:16 »
Ik denk dat jouw telefoon (?) Pesach (paasdagen) heeft veranderd in peesachtige Annikka? :D

ik vond het woord al vreemd  :D

Angela76

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2013, 10:34:29 »
Ik dacht ook dat ik er nog nooit van gehoord heb. :D
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2013, 15:16:47 »

Woeha, die eipet van me maakt de meest onwaarschijnlijke woorden van wat ik typ. Soms ben ik te lui om erop te letten en dan krijg je dus van die rare woorden ;)
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Lieske

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2013, 19:37:02 »
Woeha, die eipet van me maakt de meest onwaarschijnlijke woorden van wat ik typ. Soms ben ik te lui om erop te letten en dan krijg je dus van die rare woorden ;)

Dat is te zien ja  :D

Annikka

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2013, 21:44:38 »
 :blond:

petraw

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2013, 22:00:12 »
Dit is nog niet zo erg als het abracadabra sms'je dat ik vanavond kreeg van iemand.  Er stond bijna geen normaal woord in en het woordje 'gestapo' was wel het wonderlijkste woord dat toch echt niet in het berichtje thuishoorde :z

Maar goed, die taart van RoLaDe lijkt me ook wel wat! :)

Renate48

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2013, 23:06:36 »
Dat automatisch aanvullen kun je uitschakelen zegt mijn man.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Annikka

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2013, 06:45:59 »
Dat automatisch aanvullen kun je uitschakelen zegt mijn man.

Dat lijkt mij wel wat, allen is de eipet van manlief die hem van zijn werk heeft en manlief wil het ingeschakeld houden.