Auteur Topic: Calciumtekort  (gelezen 21146 keer)

Moniq

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:Calciumtekort
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2013, 19:17:38 »
Ik zou vragen om een Dexa scan om zo duidelijk te krijgen hoe het zit met je botten... dat geeft dan iig duidelijkheid hoe dat er voor staat.
Moeder van twee kids met diagnose coeliakie. Dochter van 15  diagnise juni 2011, march 3c, en Zoon van 16 diagnose september 2011, march 3c.

marja N.

• Newbie
  • *
« Reactie #16 Gepost op: februari 05, 2013, 08:15:54 »
Ik heb nog nooit gehoord van een Dexa scan,maar ik zal het er eens over hebben met mijn MDL arts.

Bedankt voor de tip.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #17 Gepost op: februari 07, 2013, 19:41:37 »
Ha allemaal,

Ik heb een vraag die ook over een calciumtekort gaat. Ik kreeg vanmiddag bij de apotheek de calciumtabletten (Calci chew) en op het etiket staat dat het barstensvol zit met zoetstoffen. Nu krijg ik van aspartaam migraineaanvallen. Gebruiken jullie allemaal calci-chew of een ander soort calciumtabletten?

Groetjes,
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #18 Gepost op: februari 07, 2013, 19:49:49 »
Ik dacht dat er meestal sorbitol in zit? Mijn zoontje en ik kunnen niet tegen sorbitol als het gemaakt is van tarwe.  :P Helass weet ik geen geschikte soort voor je.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #19 Gepost op: februari 07, 2013, 19:55:48 »
Ha allemaal,

Ik heb een vraag die ook over een calciumtekort gaat. Ik kreeg vanmiddag bij de apotheek de calciumtabletten (Calci chew) en op het etiket staat dat het barstensvol zit met zoetstoffen. Nu krijg ik van aspartaam migraineaanvallen. Gebruiken jullie allemaal calci-chew of een ander soort calciumtabletten?

Groetjes,
Jobke
Er zit inderdaad aspartaam in. Ik zou eens informeren bij de apotheek of ze wellicht iets anders aan kunnen bieden met dezelfde werkzame stof maar dan zonder de aspartaam.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #20 Gepost op: februari 07, 2013, 22:02:15 »
Ik zou eens informeren bij de apotheek of ze wellicht iets anders aan kunnen bieden met dezelfde werkzame stof maar dan zonder de aspartaam.
Volgens mijn apotheek is er geen andere mogelijk dan CalciChew voor calcium + D3 dat vergoed wordt. Als je apart Calcium en D3 wilt nemen, zijn er wel alternatieven, maar deze worden niet vergoed.

Mocht iemand wel een alternatief weten, dan hoor ik dat graag.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #21 Gepost op: februari 07, 2013, 22:27:13 »
Etalpha/alfacalcidol (D3) wordt gewoon vergoed en calciumcarbonaat ook. Calciumcarbonaat wel onder voorwaarde dat het voor een chronische aandoening meer dan 6 maanden gebruikt moet gaan worden.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2013, 14:11:44 »
Etalpha/alfacalcidol (D3) wordt gewoon vergoed en calciumcarbonaat ook. Calciumcarbonaat wel onder voorwaarde dat het voor een chronische aandoening meer dan 6 maanden gebruikt moet gaan worden.

Mijn apotheek vertelde dat ik dit niet kon krijgen, waarom niet, geen idee?  :s. Ga zo bij de apotheek andere calciumtabletten ophalen, maar die moet ik wel zelf betalen  :( Even kijken zo meteen op de verpakking hoeveel mg het is en ze in het vervolg maar bij de kruidvat kopen. Is een stuk goedkoper!
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2013, 14:35:26 »
Hoe weet je welk medicijn vergoed wordt en welke niet?  :?
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2013, 16:15:43 »
Hoe weet je welk medicijn vergoed wordt en welke niet?  :?

Dat zeiden ze door de telefoon, en, moest toch nog bellen met de zorgverzekering voor iets anders en heb dit toen ook nog maar gelijk gevraagd. De 30 tabletjes kosten 4 euro...  :o

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2013, 18:51:17 »
Hoe weet je welk medicijn vergoed wordt en welke niet?  :?

Deze info stond vroeger op KiesBeter. Daar vermeldt de overheid nu alleen nog hoe de kwaliteit is van zorgverleners en ziekenhuizen.
Voor de kosten van medicijnen is een nieuwe website gekomen: www.medicijnkosten.nl