Auteur Topic: Teff/rijstbrood voor in de oven  (gelezen 5219 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Teff/rijstbrood voor in de oven
« Gepost op: september 10, 2012, 12:33:20 »
Dit is het recept voor de (hetelucht)oven. Je kunt het alleen maken als je een keukenmachine hebt, want met een gewone handmixer kruipt het deeg omhoog en dat is nogal lastig (ik doe dat wel in de vakantie, dan meng ik er evt. wat meer melk erdoor).

1. Vet een broodbakvorm goed in met boter.

2. Zet de oven op 40 graden

3. Meng de droge ingredienten door elkaar:

* 250 g. puur bruin teffmeel (dus niet een mix; ik koop het bij www.exundis.nl)
* 250 g. rijstmeel (ik heb die van Doves Farm omdat die deels volkoren is)
* 16 g. droge gist (bv. Bruggeman)
* 8 g. xanthan gom (Lepoole of Zizo)
* 10 g. zout
* 30 g. suiker

4. verwarm 540 g. volle melk tot handwarm (ik doe 1,5 minuut 1000 watt in de magnetron)

5. Voeg de natte ingredienten toe:
* warme melk 540 g.
* 30 g. olie (ik heb olijfolie)
* 2 eieren (ik heb maiseieren)

6. Laat alles even doorroeren tot het goed gemengd is.

7. Stop het deeg in de broodvorm en strijk de bovenkant glad

8. Laat het een uur in de oven rijzen (mag ook op een andere warme plek)

9. Zet een bakje water onderin de oven

10. Zet de oven op 190 graden en bak het brooddeeg in het midden van de oven 45 minuten

11. Laat het brood afkoelen (evt onder een theedoek als het een nacht duurt) en snij het daarna.

12. Je kunt de boterhammen die je niet direct nodig hebt invriezen.

Dit recept is een beetje zoet, omdat het bedacht is voor kinderen. Als ik het zelf "kaal" eet (alleen met boter) is dat wel lekker. Als ik er beleg op wil, doe ik er minder suiker in, geen 30 gram maar 10 gram. Je kunt daar naar smaak mee varieren.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ik1991

• Newbie
  • *
Re:Teff/rijstbrood voor in de oven
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2012, 20:25:24 »
Ik ga dit weekend dit recept eens proberen! :D
Glutenvrij sinds november 2011, zonder officieele diagnose maar ik voel me veel beter

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2012, 20:58:12 »
Ik ben benieuwd of je het lekker vindt! (en of het lukt, natuurlijk...) We horen het wel!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ik1991

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2012, 15:20:19 »
Het brood is wel gelukt hoor maar ik vind de smaak van teff niet zo geweldig..
Glutenvrij sinds november 2011, zonder officieele diagnose maar ik voel me veel beter

Iveeke

• Jr. Member
  • **
    • glutenvrijekeuken
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2012, 16:08:03 »
Ik gebruik ook vaak teffmeel in brood, maar omdat ik de smaak ook niet altijd schitterend vind, hou ik het steeds bij de verhouding van 100 g teff voor een brood. 
Of dit in dit recept haalbaar is, kan ik niet inschatten.

Coeliakie ťn reageer hťťl gevoelig op alles van tarwe (MGD) (nov 2008), iGg-immuundefficiŽnt, bijnierschorsinsufficiŽntie, Ijzerstapelingsziekte, FM, RA,...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2012, 17:12:11 »
Het brood is wel gelukt hoor maar ik vind de smaak van teff niet zo geweldig..

Da's jammer! Op zoek naar een ander recept dan maar! (of een andere verhouding, bv 250 rijst, 125 teff en 125 mais oid)

Jelly

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: september 30, 2012, 08:45:00 »
Hallo Tine,

Zelf gebruik ik ook altijd teff meel die ik op hetzelfde adres bestel, maar als ik het etiket lees zit er maar 40% teffmeel in en de rest is toevoegingen. Als ik puur teff meel wil welke moet ik dan nemen?

Inmiddels heb ik het gevonden.
jelly

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: september 30, 2012, 10:21:46 »
Tom vindt bovenstaand recept te droog om mee te nemen naar school... dus gebruik ik nu meer melk, waardoor het zachter is, en wat meer bindmiddel:

250 g. rijstmeel
250 g. bruin teffmeel
16 g. droge gist
12 g. xanthan gom
10 g. zout
10 g. suiker

2 eieren
30 g. olie
640 g. melk