Auteur Topic: chocolade kersen taart  (gelezen 2663 keer)

Bren

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • basket white star
chocolade kersen taart
« Gepost op: augustus 08, 2012, 11:01:02 »
Dit recept stond deze week in Libelle (http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/12877/chocladecake). Mama heeft het gemaakt in GV vorm en vond ze erg lekker. Gewoon de bloem vervangen door GV bloem en zonder mikadostokjes.

IngrediŽnten voor 8 personen

70 g bloem, zelfrijzende (+ bloem om te bestuiven, voor de cake)
    2 el cacaopoeder (voor de cake)
    70 g suiker (voor de cake)
    4 eieren (voor de cake)
    80 g boter (+ boter voor de vorm, voor de cake)
    snuifje zout (voor de cake)
    100 g chocolade, bittere (voor de chocolademousse)
    4 eiwitten (voor de chocolademousse)
    druppel citroensap (voor de chocolademousse)
    125 g suiker (voor de chocolademousse)
    1 kg kersen (voor het garnituur)
    1 doos mikado-sticks (voor het garnituur)

Bereidingswijze
1

Verwarm de oven voor op 180įC. Vet een springvorm (18 cm diameter) in met boter en bestuif met bloem.
2

Klop de eieren met de suiker tot een dikke, witte massa die drie keer in volume toegenomen is. Smelt de 80 g boter. Zeef de bloem met het zout en het cacaopoeder. Spatel deze mix voorzichtig door het eimengsel. Meng er vervolgens de gesmolten boter door.
3

Giet het beslag in de vorm en bak de cake 25 minuten in de voorverwarmde oven. Controleer met een prikker of hij gaar is. Laat even in de vorm staan, ontvorm daarna en laat helemaal afkoelen op een rooster.
4

Smelt de chocolade voor de mousse au bain-marie of in de microgolfoven. Klop het eiwit met enkele druppels citroensap stijf tot het pieken vormt, klop er lepel voor lepel de suiker door en klop verder tot het eiwit mooi glanst. Spatel het door de gesmolten en lichtjes afgekoelde chocolade en laat opstijven in de koelkast.
5

Snij de cake doormidden en bestrijk de onderste helft met een dun laagje chocolademousse. Haal de steeltjes van de kersen, ontpit ze en leg ze op de mousse. Leg er de bovenste helft van de cake weer bovenop en bestrijk royaal met de rest van de chocolademousse. Werk af met mikadosticks en nog wat kersen met pitjes en steeltjes.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

Lirio

• Gold Member
Re:chocolade kersen taart
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2012, 13:32:55 »
Ziet er heerlijk uit!

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

petraw

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2012, 14:26:36 »
Die van jou (of je moeder?) ziet er lekkerder uit dan die van de Libelle! ;) Mmmmmmm.....

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2012, 08:30:48 »
zal het haar zeggen ;)

Nog twee tips die ze me gaf achteraf, eerst de chocomousse maken zodat deze beetje kan opstijven voor je hem op en tussen de taart doet, deze was nu beetje te vloeibaar nog.
En volgende maal gaat ze beetje bakpoeder nog toevoegen omdat het niet zoveel gerezen was. Maar ondanks het weinig rijzen vond ze het helemaal niet zwaar.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

Iveeke

• Jr. Member
  • **
    • glutenvrijekeuken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2012, 08:36:15 »
Deze probeer ik binnenkort zeker eens  :blij3:
Bedankt voor het posten, Bren! :-)
Coeliakie ťn reageer hťťl gevoelig op alles van tarwe (MGD) (nov 2008), iGg-immuundefficiŽnt, bijnierschorsinsufficiŽntie, Ijzerstapelingsziekte, FM, RA,...