Auteur Topic: goede test? help je mee nadenken  (gelezen 1535 keer)

umsara

• Newbie
  • *
goede test? help je mee nadenken
« Gepost op: juni 05, 2012, 13:08:01 »
Hallo,
bij wijze van voorstelling. mijn naam is umsara, dat wil zeggen mama van sara... ik ben 35 en al jaren op de sukkel... IBS diagnose, en daarna meer en meer uitvallen van het werk, nu thuis wegens cvs en helaas lange tijd de psychologische begeleiding gehad en steeds gedacht dit is toch niet voor mij. Niet dat het niet interessant is, die innerlijke speurtocht om jezelf beter te leren kennen, het is niet dat wat me beter kan maken, er is iets meer puur lichamelijks aan de hand. Ja ik had depressieve klachten, maar voelde heel sterk dat voeding hier een zware hand in had.

Ik heb me bij een vlaamse huisarts klassiek laten testen op gluten maar dat was negatief. Was dat een goede test? Welke zou ik beter doen?

ik heb geen zin om nogmaals een darmonderzoek te hebben, want dat is nu wel genoeg geweest. Mijn mama heeft collitis ulcerosa, en eet graag taartjes. En bij elk stukje cake of taartje heeft ze meer klachten.

We hebben samen besloten om nu glutenvrij te gaan eten. Ik heb zin om ook lactose uit mijn dieet te halen - eventueel later zelf testen of ik hier op reageer. Ik eet nu 8 dagen glutenvrij en ja ik slaap nog veel, maar ben niet meer maaltijd-gelinkt moe. ik hoef niet meer te liggen na mijn ontbijt.

Welke tips hebben jullie? ik ben een beginneling in deze materie. We gaan morgen alvast experimenteren met zelf brood te bakken.

zijn er nog mensen met de diagnose cvs die een soortgelijk verhaal herkennen? hoe hielp het glutenvrije dieet? Wat kan ik verwachten?

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:goede test? help je mee nadenken
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2012, 10:49:10 »
Hoi Umsara,

Ik heb niet een soortgelijk verhaal, maar wel deels. Ik heb 3 jaar geleden een burn out gehad en heb daarvoor 2 jaar psychische begeleiding gehad. 2 jaar geleden hebben ze een trage schildklier geconstateerd bij mij en vorig jaar coeliakie.
Nog steeds ben ik altijd erg moe, ben volledig afgekeurd (WIA).
Mijn huisarts vind het nog steeds onzin dat ik me heb laten keuren door het UWV en vind dat ik best kan werken, want het zou toch tussen mijn oren zitten. Ik zeg dan: er zit een hoop tussen mijn oren, maar niet wat jij denkt.
Als eerste tip zou ik de website livaad eens bekijken. Daar kun je per artikel zien of het gluten en lactose vrij is. Naderhand nog wel altijd de verpakking zelf testen, want tussendoor kan de samenstelling gewijzigd zijn.
Zelf bestel ik meel/brood en andere glutenvrije dingen bij www.glutenvrijemarkt.com.
Brood bakken is wel even oefenen, mijn eerste 6 broden waren allemaal mislukt, maar inmiddels lukt me dat prima. Zelf heb ik een broodbakmachine van panasonic en bak ik met schar meel.
Nadat je op dieet bent kan het trouwens nog wel een hele poos duren voordat je echt meer energie krijgt. Op dit forum staan hier meer dingen over.
Succes!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.