Auteur Topic: coeliakie en maag- en darmklachten  (gelezen 6905 keer)

swaantje

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
coeliakie en maag- en darmklachten
« Gepost op: mei 15, 2011, 00:07:50 »
Ik hoop dat iemand zich herkent in het volgende verhaal:
Sinds december 2010 weet ik dat ik coeliakie heb na bloedonderzoek en een gastroscopie. Ik ben meteen met het dieet begonnen en de klachten die ik had verdwenen vrij snel. Helaas een maand later kreeg ik ineens last van heftige pijn in mijn maag i.c.m misselijkheid. Dit kwam altijd na het avondeten. Dag erna was de pijn weer weg en voelde ik me weer helemaal goed. Ik wist niet waardoor het kwam, dus ik dronk geen koffie en alcohol meer en at steeds kleine beetjes zodat ik mijn maag zoveel mogelijk rust gaf. Na 2 maanden begonnen de klachten zich uit te breiden. Nu heb ik ook last na de lunch en heb ik niet alleen maagpijn, maar ook hele onrustige borrelende darmen. Na 1,5 uur zijn de klachten weer weg en voel ik me weer goed. Mijn ontlasting is heel licht van kleur geel,wit.Mijn internist heeft geen idee waar dit aan kan liggen. Als lunch eet ik altijd zelfgebakken brood of voorgebakken brood. Nu heb ik afgelopen week geen brood gegeten maar knäckebröd van consenza en ik ben helemaal klachtenvrij. Ook mijn ontlasting is eindelijk weer normaal van kleur. Zou ik ergens allergisch voor kunnen zijn? En heeft iemand een idee waarvoor. Als ik naar de ingrediënten kijk kan ik er namelijk geen lijn in trekken. En ik houd mij overigens streng aan het glutenvrije dieet, dus het ligt niet aan gluten. Ik hoop dat iemand een goeie tip voor me heeft. Ik heb trouwens ook dm1, maar ik ga er niet vanuit dat dit iets met de rest van mijn verhaal te maken heeft.

Ellie

• Gold Member
Re:coeliakie en maag- en darmklachten
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2011, 00:22:14 »
Mag ik vragen welke broodmix je gebruikt? Sommige mensen verdragen namelijk geen glutenvrij tarwezetmeel, hoewel dat officieel onder de norm ligt. Als je broodmix tarwezetmeel bevat zou je eens kunnen proberen om een andere te nemen.

Witte of gele ontlasting kan ook wijzen op galproblemen, is daar al eens naar gekeken?
()_()
(^.^)
'(")(")'

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2011, 09:14:40 »
Idd misschien GV tarwezetmeel wat er nog inzit. Firyel werd daar  ook weer ziek van helaas. Die witte/ gele ontlasting had zij ook, bleek te komen door chronische verstopping, allemaal oude ontlasting en doordat ze dus helemaal geen voedingsstoffen eruit haalde. Nadat we zijn gaan laxeren ging het langzaamaan beter. Het kan misschien ook nog zijn dat doordat je darmen nu genezen en je meer voedingsstoffen opneemt, dat er nog meer allergieen naar voren komen van stoffen die je voorheen niet opnam.
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

swaantje

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2011, 09:59:14 »
Er zit geen tarwezetmeel in....wel lupinemeel, las dat je daar ook allergisch voor kan zijn... Ik heb ontlasting moeten verzamelen (lever ik maandag in) en er is weer een bloedonderzoek en ik heb al een echo gehad, maar uit die echo kwam niks. Gelukkig neemt mijn internist mij wel heel serieus en wil alles onderzoeken.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2011, 14:29:27 »
Welke broodsoorten eet je 's ochtends en 's middags?  :?  Het lijkt toch dat daar het probleem zit.

Je kunt ook havermoutpap (Provena) of rijstpap (Lassie dessertrijst of Nutrix baby) proberen, of als lunch een kliekje van de dag ervoor, een soepje of een salade.  ;)
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2011, 19:01:28 »
Je schrijft dat je met knäckebröd van Consenza helemaal klachtenvrij bent? Dan denk ik dat je al ver bent met het zoeken. Vergelijk de ingredienten van het brood en de knäckebröd - wat er niet in de knäckebröd in zit is heel waarschijnlijk de boosdoener.

Ja het is mogelijk om allergisch/overgevoelig voor lupinemeel te zijn. Misschien is dat het gewoon. Kom je gelukkig niet overal tegen, behalve in een aantal glutenvrije producten dus wel.  :P
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2011, 19:12:14 »
Lupine wordt vrij weinig gebruikt gelukkig.
()_()
(^.^)
'(")(")'

swaantje

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2011, 16:09:51 »
Bedankt voor jullie reacties  :duimop: Ik denk inderdaad dat het brood de boosdoener is.... nu nog even uitzoeken voor welk bestanddeel ik dan gevoelig ben, waarschijnlijk die lupinemeel. Gelukkig is glutenvrijbrood niet te eten, dan mis ik daar niet teveel aan ;)
Groetjes

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2011, 16:14:12 »
Zoek hier op het forum maar met de zoekfunctie naar lupinemeel!!
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2011, 09:53:39 »
Glutenvrij brood van Allergy Friendly vind ik anders heerlijk, ik eet het dagelijks. Ik gebruik de Universele Bakmix met Teff, die is ook twz-vrij en lupine-vrij. Daar bak ik een grote portie van die ik dan invries. Even ontdooien en zo heb je elke dag vers brood. Het is een stevig "volkoren" brood met een wat nootachtige smaak van de teff. Met hartig beleg is het het lekkerst.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2011, 12:25:10 »
De maiscrackers van Schar en de boerkweitcrackers van Pain du fleur vind ik lekker, en bevatten uit mijn hoofd ook geen lupine.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.