Auteur Topic: Simpele schwarzwalder kirsch taart  (gelezen 5117 keer)

Ellie

• Gold Member
Simpele schwarzwalder kirsch taart
« Gepost op: maart 12, 2011, 21:01:44 »
Grote schwarzwalder kirsch taart voor 12 personen, Limburgse porties :P Het is een hoge taart.

IngrediŽnten:

1 pak Lhians Kitchen Chocolade cakemix 500 g
Naar keuze: 6 eieren en 4/3 kopje olie OF 220 g boter en 120 mL water
3 potten opgeklopte slagroom (750 mL) of zelf slagroom kloppen
1 grote pot kersen
1 pak pure chocoladevlokken
zakje vanillesuiker
1/2 eetlepel fiberhusk
scheutje kirsch
eventueel chocoladedecoraties

grote springvorm van 26 cm
mixer
blender of keukenmachine
slagroomspuit

Verhit de oven voor op 180 graden.
Meng 500 g cakemix met de ingrediŽnten naar keuze: de eieren&olie of water&boter. Voeg de fiberhusk toe aan het mengsel en mix 2 minuten op lage snelheid en daarna 8 minuten op een hoge snelheid. Vet de springvorm in en bak de taart in 45 minuten gaar. Neem de taart uit de oven en laat deze afkoelen op een rooster. Snijd als de taart wat afgekoeld is deze in tweeŽn. Dit kan met een mes maar ook met een stevig stuk naaigaren: snijd een klein randje in, zet het naaigaren op het snijvlak en trek het naaigaren horizontaal door de taart heen. Zo krijg je een mooi snijvlak.
Giet de kersen af en vang het sap op. Kies er wat mooie kersen uit ter decoratie (ik heb er 13 genomen: 12 voor op de rozetten en 1 voor het midden)
Pureer de rest van de kersen en doe ze met het sap en een zakje vanillesuiker in een brede pan. Laat inkoken terwijl je roert en koel het goed af in een gootsteen met koud water, na het koelen moet het ongeveer zo dik zijn als jam. Voeg nu een scheutje kirsch toe en verdeel het mengsel over de afgekoelde onderste taarthelft. Verdeel nu een pot geklopte room over deze kersenlaag en dek af met de bovenste helft. Bestrijk de bovenste taarthelft ook met een pot room en strooi de chocoladevlokken er rijkelijk overheen. Spuit 12 rozetten langs de rand en een in het midden. Leg op allen een kers. Decoreer eventueel nog met chocoladedecoraties.
()_()
(^.^)
'(")(")'

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:Simpele schwarzwalder kirsch taart
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2011, 22:12:47 »
Als mijn keuken straks klaar is ga ik dit een keer maken Ellie! Dank voor het recept.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Juffie

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2011, 14:27:16 »
klinkt lekker.
Ik heb de mix vorige week ook gebruikt voor een taart, maar bij mij werd de bovenkant bol. Dat heb ik er af gesneden en toen het geheel om gedraaid, maar was niet heel mooi, wel heel lekker. Heb je toevallig een foto van jouw taart gemaakt?
Ik ga jouw versie ook een keer proberen

Ellie

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2011, 15:12:23 »
Bij mij werd hij ook wat bol, maar door grote rozetten te spuiten en meer room aan de zijkanten te gebruiken zag het er toch nog recht uit.
Helaas heb ik geen foto gemaakt, daar baal ik zelf ook wel van want hij was bijna te mooi om te eten :P
()_()
(^.^)
'(")(")'

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2011, 15:36:37 »
Heb laatst de chocolade taart/cake van Lhians gemaakt. Kon idd wel iets extra's gebruiken  :D
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Ellie

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2011, 15:42:51 »
Hehe, met iets er op wordt het heerlijk. Mijn vriend vindt hem zelfs lekkerder dan niet-gv. Dan vindt hij chocoladetaart te machtig.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2011, 15:54:41 »
Ik ga hem ook zeker een keer maken, bedankt voor je recept Ellie. :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2012, 22:32:05 »
1 pak Lhians Kitchen Chocolade cakemix vind ik niet.
Zou dit ook lukken met de schar choco cake mix??
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ