Auteur Topic: Nasischijf  (gelezen 4068 keer)

Annikka

• Gold Member
Nasischijf
« Gepost op: februari 20, 2011, 19:11:03 »
Ik heb deze truuk jaren geleden gelezen op een consuminderprikbord. Ik heb het aangepast aan gv. Je kunt een rest nasi of pasta met groente gebruiken.

Nodig:
Rest nasi of pasta met groente, 1 ei, rijstmeel, edelgistvlokken, peper en zout.

Bereiding:
Doe de nasi in een keukenmachine samen met het ei. Zet de machine op 'puls'. Het moet wat plakkerig worden, maar geen puree. Haal het uit de machine, doe het in een schaal en roer er een eetlepel edelgistvlokken door. Zet een paar uur in de koelkast zodat het wat opstijft.
Doe twee eetlepels rijstmeel en 1 eetlepel edelgistvlokken in een diep bord. Doe daar zout en peper naar smaak bij. Maak van het nasideeg schijven of kroketjes en druk ze voorzichtig in het rijstmeel/gistmengsel. Bak ze in de koekenpan in hete olie, rondom goudbruin.

De edelgistvlokken geven een lekkere kaasachtige smaak aan de schijven.
Vanavond voor het eerst de gv versie gemaakt en we vonden ze erg lekker :eten2:
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

PUKKIE

• Gast
Re:Nasischijf
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2011, 09:50:35 »
Waar koop je edelgistvlokken  :?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2011, 10:14:45 »
Bij de natuurvoedingswinkel. Het is erg gezond en bevat veel B-vitamines.
Wij gebruiken het hier regelmatig omdat niet iedereen hier koemelkeiwit verdraagt.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

-aatje-

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2011, 20:57:41 »
heb ff gegoogled maar je mag het niet verhitten(dus niet bakken)??

http://www.drogisterij.net/Gezondheid-Reformartikelen-Natufood-vitaal-edelgistvlokken/P/157199
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ťťneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

Annikka

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2011, 21:29:19 »
Door het te verhitten neemt de hoeveelheid vitamines af. Tis niet giftig ofzo :o
Ik gebruik de edelgistvlokken ook om vegan parmezaanse kaas te maken. Dan blijft het dus koud en blijven de vitamines er in.
In ons gezin verdragen we alle vier koemelkproducten met mate. Lactose is bij ons allevier een probleem. Edelgist is een lekkere en gezonde vervanger voor een hartige kaassmaak.
Wij eten in ons gezin grotendeels vegetarisch/veganistisch. Voor ons gezin de meest gezonde voeding.

Je kunt de nasischijven ook zonder gistvlokken maken en evt met wat geraspte kaas. Of het gewoon weglaten en het deeg alleen in rijstmeel met peper en zout drukken.

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2011, 22:10:50 »
Door het te verhitten neemt de hoeveelheid vitamines af. Tis niet giftig ofzo :o
Ik gebruik de edelgistvlokken ook om vegan parmezaanse kaas te maken. Dan blijft het dus koud en blijven de vitamines er in.
In ons gezin verdragen we alle vier koemelkproducten met mate. Lactose is bij ons allevier een probleem. Edelgist is een lekkere en gezonde vervanger voor een hartige kaassmaak.
Wij eten in ons gezin grotendeels vegetarisch/veganistisch. Voor ons gezin de meest gezonde voeding.

Je kunt de nasischijven ook zonder gistvlokken maken en evt met wat geraspte kaas. Of het gewoon weglaten en het deeg alleen in rijstmeel met peper en zout drukken.

oke dank je,dus als het verder geen "kwaad"kan dan ga ik het zeker proberen,lijkt me super lekker!
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ťťneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

zonzoekster

• Sr. Member
  • Wat een kennis en behulpzaamheid op dit forum!
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2011, 11:24:48 »
Wow, dit klinkt lekker.
Ik eet vanavond nassi, en er blijft vast wel wat over..... :ja:
Groetjes van Jacqueline
Hoofdklacht : depressiviteit die niet (meer) op ad reageert. 8 juni 2007 biopt gehad. 20 juni 2007 uitslag, geen coeliakie. Wel Q8gen aanwezig.Vanaf 8 juni  glutenvrij . Voel me nu gelukkig en gebruik sinds 1 januari 2008 geen ad meer!!!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2011, 13:25:01 »
Ik zie dat ik een beetje onduidelijk was. Als je geen gistvlokken hebt, is het wel lekker om wat geraspte kaas door het deeg te doen. Niet door de rijstmeel want dan zullen ze flink aanbakken ipv een lekker krokant korstje te krijgen.