Auteur Topic: Biscuitdeeg van de bakles  (gelezen 8616 keer)

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
Biscuitdeeg van de bakles
« Gepost op: februari 07, 2011, 20:24:18 »
Met dit recept hebben we tijdens een GV bakles biscuitgebak gemaakt. Wil je choco taart van maken bijv. Schwarzwalder, dan kan je 15 gr. meel vervangen door cacao.

Ingredienten:
2 eieren
80 gr. suiker
zout
citroenrasp
40 gr. Altro of Schar C
40 gr. Maizena
1 thl. bakpoeder

1. Zet de eieren in een bak heet water, zeker 15 minuten (dan worden de eieren na het kloppen luchtiger)
2. Eieren, suiker, citroenrasp op hoge snelheid mixen tot het dik en lobbig is (lang mixen)
3. Meel  en maizena en bakpoeder zevenboven de kom en voorzichtig door het eimengels scheppen (niet op de kom tikken)
4.Het mengsel in een kleine ingevette springvorm gieten (ca. 20 cm) en in een niet voorverwarmde oven bakken op 170 graden in ca. 20 -30 min.

Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

Mrk

• Sr. Member
Re:Biscuitdeeg van de bakles
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2011, 20:47:45 »
Die ga ik zeker uitproberen!
In de taart die ik laatst maakte ging 220 gram schar mix c en dan nog suiker, eieren etc. Al met al was deze best wel machtig, dus ik ben erg benieuwd. Het is dat het nu al bijna 9 uur is anders was ik meteen aan de slag gegaan ;).

Annikka

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2011, 20:55:09 »
Handig om dit recept keer twee te doen en dan in twee vormen te doen en tegelijk bakken. Mijn buurvrouw doet dat voor haar dochter. Mislukt het snijden ook niet, want dat lijkt me nog een hele klus als je dat mooi wilt doet in gv gebak.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

VanessaM

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2011, 20:57:31 »
Ontzettend fijn  :duimop:! Gaan we proberen... Ook niet meer vanavond  ;).
Bakken in een NIET voorverwarmde oven? Lees ik dat goed? Spannend  :D
Altro? wat is dat voor meel/merk? Ken ik niet

Snijden van glutenvrij levert inderdaad aardig wat kruimels op. Maar ik zou dan wel een groter bakblik pakken zodat de lagen dunner worden anders krijg je wel heel veel taart voordat er vulling komt.
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2011, 21:14:04 »
Misschien is het recept wel genoeg om over twee bakblikken te verdelen?
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2011, 21:40:17 »
In een bakblik krijg je een mooi taartje hoor, echt niet te groot, je kan hem ook goed invriezen en dan gebruiken als je hem nodig hebt. Ik heb hem thuis nog niet gemaakt, maar ga het zeker nog doen. Op mijn blog staat een foto van het eindresultaat.
http://levenzondergluten.blogspot.com/2011/01/bakles.html

Die docente gaf aan dat ze er zelf ook vaak een sneeuwster van maakt, geloof ik even doorsnijden en dan wat room en advocaat ertussen smeren, bovenkant erop en poedersuiker erop. Simpel en lekker als je van advocaat houdt (ik niet :P)

Kennen jullie de tip van de eieren verwarmen al? Ik wist het zelf niet, maar als je ze min. 15 minuten in een pan heet water zet en ze daarna gaat kloppen, dan worden ze een stuk luchtiger en blijven ze ook luchtiger dan bij koude eieren. Dat zal ook schelen voor de luchtigheid van je gebak.
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2011, 14:39:20 »
mmmm.... ingezakt.... Het staat nu op z'n kop gestort af te koelen met een soort vallei in het midden...  :?. Het was wel mooi hoog geworden!
Oh en hoeveel citroenrasp moet er doorheen? Ik heb nu nog niet geproefd, eerst afkoelen, maar ben wel een deegsnoeper  :P en toen vond ik het vrij sterk aanwezig dus ik denk dat ik er misschien te veel in heb gedaan.
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2011, 15:34:28 »
Leuk idee van die eieren. Ik probeer het deeg trouwens niet al te luchtig te maken, want dan wordt het misschien nog kruimeliger.

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2011, 15:51:54 »
Luchtig biscuit is wel prettig als er nog dingen in en op het kapsel komen, anders wordt het helemaal zo zwaar. Maar ja, die kruimels inderdaad....

Jose, nog ff een vraagje: ik heb hier net gekeurd en de smaak was prima, ook luchtig, citroen gelukkig helemaal verdwenen. Maar... bovenkant en zijkanten, zeg maar de korst, was droog. Wat heb ik fout gedaan?  :D

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2011, 20:16:53 »
Mmm ik wil het ook uitproberen... Donderdag vrij, hopelijk heb ik dan tijd  :duimop:.

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2011, 23:13:40 »
Ik moet bekennen dat ik hem thuis nog niet heb uitgeprobeerd, maar zal dit weekend aan de bak moeten. Volgende week heb ik de laatste les van mijn taarten versier cursus en dan moeten we zelf een biscuit taart mee nemen die we gaan opmaken. Heb ook een nieuwe mixer, dus die kan ik dan ook meteen uitproberen. Ik laat nog weten hoe hij geworden is en uiteraard ook het eindresultaat. We hebben vanavond in elk geval al het plaatje voor op de taart gemaakt, wordt een woezel en pip taart :D

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2011, 07:53:54 »
Leuk die bodem, maar nu de bovenkant.
Wie weet er een leuke en makkelijke bovenkant op?

Dit jaar gaan we allemaal glutenvrije taart eten bij de verjaardag, al die taarten krijg ik de kriebels van.

Ingrid
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2011, 10:56:36 »
Ik maak voor verjaardagen altijd 1 of 2 ronde cakes (zie receptenarchief cake van glutafin, maar gebruik zelf dan schar mix C) en bestel via cakeprint.nl een ouwel plaatje voor er bovenop. Dit plak ik vast met slagroom en koop allerlei versiersels van dr Oetker (opletten welke gv zijn) en chocolaatjes om het verder te versieren. Daarnaast koop ik de taarten van Almondy (op de doos staat welke gv is), te koop bij Ikea en nu zag ik ze ook bij de Deka (mijn eigen Deka nog niet, maar bij een andere wel) en kocht ze vroeger ook wel bij AH. (maar of ze daar nog te koop zijn??).
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

melto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2011, 14:51:40 »
ik maak hem ook altijd zelf met verjaardagen
warme eieren even 10 min in warm water maizena en rijstemeel
vulling slagroom met klopklop lekkere vruchtenjam of pasta
bovenop fondant of slagroom met chocola geen klachten en er blijft ook nooit wat over
dochter coeliakie sinds kort dus ben aan het rondkijken en sta open voor tips

Fredy

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2011, 15:03:22 »
Bij Jumbo verkopen ze ook Almondy
Coeliakie sinds mei 2010