Auteur Topic: heerlijke gv Limburgse "pletskeskoek"  (gelezen 16381 keer)

Anne-MarieT

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
heerlijke gv Limburgse "pletskeskoek"
« Gepost op: april 04, 2010, 16:52:47 »
voor de Limburgers onders ons, al eeuwig bekend, de overheerlijke pletskeskoek (pletskes= biscuitjes).

Mijn dochter smult al jaren van deze koek, altijd als we bij mijn familie in Limburg op verjaardagsvisite gaan, maar helaas, sinds ze gv moet eten (sinds vorige week ;-(( kan dit dus niet meer. Maar dit recept is zo simpel, daar heb ik uiteraard een alternatief op verzonnen.

dit heb je nodig:
- 1 pak gv theebiscuits
- 1 pot sterke koffie
- 250 gr roomboter
- 125 gr basterdsuiker (wit, licht of bruin)
- jam
- hagelslag of vlokken

Klop de suiker en de boter door elkaar tot je een smeerbare massa krijgt.
Je neemt een vierkante schaal, daar meet je de vorm van je koek op uit, ik heb nu een koek gemaakt van 4 biscuitjes.
Je doopt de koekjes in de koffie en legt ze op de schaal. Daarop smeer je de boter/suiker massa. Dan doop je weer 4 koekjes in de koffie en legt deze hierop, nu smeer je het geheel in met jam. Je herhaalt alle stappen, totdat je een aardige hoogte hebt bereikt. De bovenkant smeer je rondom in met het overgebleven boter/suiker massa.
Dan bestrooi je de koek met vlokken of hagelslag (of wat je maar wilt).

De koek smaakt het lekkerst als je 'm minimaal 1 dag laat staan.

De rest van het spul heb ik opgemaakt met 1 pakje pally-biscuit, voor de rest van het gezin  :D

Mijn dochter vond 'm heerlijk!

tip: gewone koekjes vallen direct uitelkaar in de koffie, dus snel eruit halen, de gv koekjes juist niet, dus die moeten echt goed in de koffie worden gedoopt.

ps: het lukt me niet om een foto toe te voegen, helaas
2 kinderen met coeliakie, waarvan de jongste ook diabetes 1, dochter Rosanna (2001) is sinds maart 2010 glutenvrij, zoon DaniŽl (2005) sinds juni 2010 glutenvrij, sinds maart 2013 ook nog Diabetes 1 geconstateerd.

Lieske

• Gast
Re:heerlijke gv Limburgse "pletskeskoek"
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2010, 17:06:00 »
das jammer,ik had er graag een foto van gezien,uit welk deel van Limburg komt jouw familie ik heb er nog nooit van gehoord,wel van ''pletskes'' maar niet van ''pletskes kook''(en ik ben toch een echte Limbo)

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2010, 17:10:09 »
Ik kom uit Eygelshoven, dus zuid-oost Limburg.
Ik ben echt met die koek opgegroeid en mijn familie maakt het nog steeds op elke verjaardag.

heb jij enig idee hoe ik een foto moet toevoegen? Als ik boven in de balk klik op  "voeg afbeelding toe" dan krijg ik alleen maar een vermelding
[img] in m'n schermpje
2 kinderen met coeliakie, waarvan de jongste ook diabetes 1, dochter Rosanna (2001) is sinds maart 2010 glutenvrij, zoon DaniŽl (2005) sinds juni 2010 glutenvrij, sinds maart 2013 ook nog Diabetes 1 geconstateerd.

Lieske

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2010, 17:14:00 »
je moet klikken onderaan links van het typvak''extra opties''dan kome er balkjes waar op staat ''bladeren''en als je dŠŠr op klikt kun je op je computer een foto zoeken

ik dacht wel dat je meer zuidelijk woonde  ;)

Lieske

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2010, 17:15:18 »
Ik kom uit Eygelshoven, dus zuid-oost Limburg.
Ik ben echt met die koek opgegroeid en mijn familie maakt het nog steeds op elke verjaardag.

heb jij enig idee hoe ik een foto moet toevoegen? Als ik boven in de balk klik op  "voeg afbeelding toe" dan krijg ik alleen maar een vermelding
[img] in m'n schermpje

op ''voeg afbeelding toe''moet je klikken als je een foto van internet wil plaatsen  :)

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2010, 17:45:53 »
ik woon er zelf niet meer...woon alweer sinds eeuwen in Noord-Holland

helaas doet die optie het bij mij niet, als ik op extra opties klik, dan krijg ik geen "bladeren"veld, alleen 3 aanving-vakjes

ik heb het zelfs op de vaste pc geprobeerd (oudere versie explorer) maar ook daar lukte het niet
sorry  :oops

Lieske

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2010, 17:54:44 »
je kunt hem ook naar mij sturen,misschien dat ik hem kan plaatsen,mijn email adres vind je in mijn profiel.

Lieske

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2010, 18:05:37 »
hier istie dan  :P

Lieske

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2010, 18:06:30 »
kunnen jullie hem ook zien  :?
ziet er erg lekker uit hoor  :duimop:

Ink

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2010, 18:08:16 »
Lekker, kreeg 'm vroeger ook altijd bij vrienden uit Waubach....

Lieske

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2010, 18:12:41 »
is dus echt een ''kook'' uit Zuid-Limburg  ;)

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2010, 18:15:21 »
 :whoea: ik kan 'm zelf niet eens zien (is er iets mis met mijn instellingen soms?)

ps: die van m'n moeder ziet er veel mooier uit hoor, ben niet zo'n "keurige" keukenprinses

Lieske

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2010, 18:19:58 »
nee hť,jammer  ;) maar dat komt hier vaker voor  hoor  :D

Lieske

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2010, 18:22:46 »
nu wel  :?

Anne-MarieT

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2010, 18:31:40 »
helaas...heb net al via google opgezocht hoe ik plaatjes kan zien waar nu een vakje met een rood kruisje verschijnt, maar helaas, alle tips die ik vond, werken niet...