Auteur Topic: coeliakie en een te traagwerkende schildklier  (gelezen 14008 keer)

WendyW

• Newbie
  • *
coeliakie en een te traagwerkende schildklier
« Gepost op: oktober 30, 2009, 13:28:22 »
Bij mij moet nog onderzocht worden waar al mijn klachten vandaan komen. Zelf heb ik al heel veel gelezen en het vermoeden bestaat dat het coeliakie is. Ik heb al jaren last van diarree, opgeblazen buik, veel winden en boeren en ben heel erg moe. Nu is mijn gewicht echt niet te laag eerder iets te hoog. Voordat er het vermoeden was dat het wel eens coeliakie kon zijn dacht een vervangende huisarts dat het iets met de schildklier te maken kan hebben. Uit bloedonderzoek konden ze dit niet bevestigen, maar na te hebben gelezen dat je het ook aan je lichaams temp. kan zien ben ik 5 dagen gaan kijken wat de temp in de ochtend is. Deze komt niet boven de 36.2. Zou wijzen op een te traag werkende schildklier. Is er iemand die de combinatie heeft van deze twee. En wat zijn de klachten en hoe zijn ze er achter gekomen.
Moet nog onderzocht worden of ik coeliakie heb.

Ray

• Jr. Member
  • **
Re:coeliakie en een te traagwerkende schildklier
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2009, 00:09:57 »
Ja, ik heb beide.

'Ze' zijn er niet achtergekomen, dat heb ik zelf moeten doen.

Vraag aan de dokter wat je TSH waarde was in dat bloedonderzoek.

Als dat boven de 3.0 is, is het slikken van schildklier-medicijn Thyrax aan te bevelen.

http://thyroid.about.com/cs/testsforthyroid/a/newrange.htm

Vele doktoren houden nog steeds de oude grens aan van 6.0 of hoger..

Voor je coeliakie laat je je 'anti-TTG' testen en je 'IgG-Gliadine', als 1 vd 2 te hoog is laat je een biopt uitvoeren.

Als anti-TTG en IgG Gliadine goed zijn kan je zelf glutenvrij gaan eten en kijken of je er toch baat bij hebt.

NIET voordat je je anti-TTG en IgG Gliadine hebt laten testen glutenvrij gaan eten, dan zijn die tests niet meer betrouwbaar.

Irma

• Newbie
  • *
  • Een top forum !
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2009, 13:14:19 »
Ik heb ook coeliakie en een te traag werkende schildklier. Dat laatste is het eerst ontdekt.
Ik kreeg toen thyrax maar ging me niet beter voelen. Ik kreeg steeds meer maagdarmklachten (missselijkheid, boeren, winderigheid) en kon op het laatst bijna niet meer eten. Toen ben ik naar een andere endocrinoloog gegaan (degene die ik had wilde niets doen, ik moest de tijd nemen om te wennen aan de thyrax) en die trok meteen zijn la open en vroeg een biopsie aan.
Groet, Irma
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
coeliakie: diagnose mei 2002, marsh 3A
hypothyreoidie, diagnose 2001 (thyrax,cytomel),
vit B12 deficientie, diagnose 2003 (hydrocobamine injecties)
vervroegde overgang, diagnose 2009 (kliogest)

WendyW

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2009, 12:28:48 »
Ik ben erg blij met deze reactie's. Vanmiddag moet ik naar de internist dus kan ik dit gelijk met hem bespreken.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2009, 16:21:38 »
Beetje late reactie, maarruhh...mijn zoontje belandde onder de warmtelamp in het ziekenhuis omdat hij zich niet meer warm kon houden. dat was net voordat bij hem coeliakie werd geconstateerd. Toen daalde zijn temp. tot onder de 35 graden.

Ik denk dat zijn kacheltje niet goed meer kon werken, omdat hij haast geen voedingsstoffen kon opnemen (omdat zijn darmen niet meer werkten, als gevolg van zijn coeliakie....). Dus coeliakie kan ook de oorzaak zijn. Als hij nu iets verkeerds eet, wil hij 2 truien aan, zijn vingers voelen dan ijskoud aan. Normaal gesproken hoeft hij geen dikke truien aan, de fleecetruien van zijn grote broer liggen hier achterin de kledingkast, die vindt-ie veel te warm...  ;)
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

WendyW

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2009, 22:40:27 »
Nou ik ben bij de internist geweest. Op aanraden heb ik de waardes van de schildklier gevraagd. Deze lagen erg normaal, ongeveer 0,6 en 1,2. Daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken. Maar waar ik me wel zorgen om moet maken is mijn lever. Op de echo die ik een aantal weken eerder heb gehad is een beginnende levercirrose gezien. Er volgen nu verschillende bloedonderzoeken. Ook krijg ik een gastroscopie om uit te sluiten dat er spataderen in de maag zitten. Als deze er niet zijn worden en biopten genomen om uit te sluiten of ik coeliakie heb. Ik hoop eigenlijk dat het coeliakie is en dat mijn lever na glutenvrij dieet weer zal herstellen. Is er iemand die een zelfde verhaal heeft. Kan het door de coeliakie komen dat je lever er onder te lijden heeft.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2009, 10:51:40 »
Ik heb al eerder gehoord van coeliakie en leverproblemen, maar het precies hoe en wat weet ik niet.

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

bloemel

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2009, 18:07:04 »
mijn leverwaardes zijn ook altijd afwijkend, maar of dat samenhang heeft?

ik heb meestal (net als o.a.  mijn moeder en jongste dochter van 8) waardes die zouden kunnen passen bij iemand die heel veel alcohol tot zich neemt. Geen van ons alles drinkt echter ook maar ooit ene druppel alcohol!
Sommige dokters worden dan zelfs heel boos en verklaren je voor alcoholist die het niet wil toegeven  :cry terwijl het echt zo is, dat blijkt wel uit het feit dat mijn dochter van 8 ook afwijkende waardes heeft. weten waar het wel aan ligt doen ze trouwens ook niet  :duimlaag:

Anges

• Jr. Member
  • **
  • Als je loslaat heb je 2 handen vrij.
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2009, 22:02:38 »
Even zonder medici achtergrond. Maar je lichaam ziet gluten als een vijand en je lever zorgt dat je lichaam schoon word. Dan zou je al een verband zien...
Even stilstaan en ontspan...   is de oplossing voor veel van onze kwalen.

WendyW

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2009, 13:13:07 »
Badankt voor jullie kijk op mijn verhaal. Voor mij gaat de puzzel steeds meer passen. Dinsdag hoop ik meer te weten als de scopie is gedaan. Ik ga dan wel beginnen met gv. De osteopaat waar ik nu al een paar keer ben geweest zegt ook dat het best zou kunnen dat je lever er onder te lijden heeft. Alleen de artsen zijn er nog niet over eens. De bedrijfsarts zei dat ze niets wist over een verband tussen coeliakie en levercirrose. Wat moet je daar nou mee? Ik ga mee nu even niet druk maken en wacht het onderzoek maar af. Waar ik overigens erg tegenop zie.

Evie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2010, 10:41:06 »
een oudere topic maar ik reageer toch ook maar even. Bij mij is al op mijn 18e vastgesteld dat ik struma heb, ik ben hier voor behandeld met radioactief jodium toen ik 28 was en sinds die tijd gebruik ik euthyrox, in steeds hoger wordende dosering.
ik weet niet beter dan dat struma in mijn familie zit, mijn moeder, tantes, oma, zus, allemaal hebben ze er last van en de meesten hebben een operatie ondergaan om een heel stuk er van te laten verwijderen.

Nu wierp mijn dietist onlangs heel ander licht op deze zaak. volgens hem is struma geen ziekte die 'in de familie' zit, maar wordt dit veroorzaakt door het niet goed opnemen van jodium. En de oorzaak daarvan zou bij mij dus heel goed coeliakie kunnen zijn, en hij vraagt zich dan ook af of het niet zo is dat coeliakie in mijn familie zit waardoor zo veel mensen struma hebben gekregen.
Ik kan er helaas niet achter komen want mijn moeder is op 58jarige leeftijd overleden en met haar familie heb ik sindsdien geen contact meer... maar het zet me wel aan het denken. Ik hou in elk geval mijn dochter wat dat betreft goed in de gaten en mocht zij ooit de diagnose sturma krijgen wil ik dat er eerst een gastroscopie wordt gedaan....

groetjes, Evie
Groetjes, Evie, glutenvrij sinds oktober 2009, nog geen definitieve diagnose coeliakie maar volgens huisarts en dietist is dit voor 90% zeker. Glutenbelastingstest (normaal eten Ún dagelijks 30 gram gluten extra neem) en biopt wordt in oktober 2010 gedaan  door een MDL-arts te MST Enschede.

Anges

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2010, 12:12:00 »
Hoi Evie,

Heb je zelf al een onderzoek voor coeliakie ondergaan?

groetjes Anges

Evie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2010, 21:07:09 »
nee, zoals in mijn onderschrift staat  ;) Ik heb een diagnose van de huisarts en de dietist op basis van de klachten die ik al 20 jaar heb, maar ik was zelf een half jaar geleden al glutenvrij gaan eten omdat ik het vermoeden had dat ik coeliakie had en geen zin had om te gaan dokteren.
Nu moet ik dus eerst weer aan de gluten om een bioptie te kunnen laten doen maar dat komt me op dit moment niet goed uit, omdat ik in training ben voor een halve marathon in april en mijn eerste hele marathon in september. Ik stel het dus uit tot na die marathon maar ben al wel op dieet en onder behandeling bij een dietist op dit moment.

100% zekerheid heb ik niet maar volgens beide wel 95% zekerheid dat het inderdaad coeliakie is. En ik voel me zo veel beter sinds ik glutenvrij eet dat ik hoe dan ook het dieet ga volhouden, ongeacht de uitkomst van de diagnose.
Groetjes, Evie, glutenvrij sinds oktober 2009, nog geen definitieve diagnose coeliakie maar volgens huisarts en dietist is dit voor 90% zeker. Glutenbelastingstest (normaal eten Ún dagelijks 30 gram gluten extra neem) en biopt wordt in oktober 2010 gedaan  door een MDL-arts te MST Enschede.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2010, 22:04:06 »
Dan zit je in hetzelfde schuitje als Ellie, die gv ging eten omdat ze wilde/moest afstuderen.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Anges

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2010, 22:59:27 »
Oke, heel veel succes met je marathon :)