Auteur Topic: Welke klachten horen bij coeliakie  (gelezen 6655 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Welke klachten horen bij coeliakie
« Gepost op: augustus 23, 2012, 09:53:24 »
Kleine kinderen met coeliakie kun je makkelijk herkennen: ze hebben een bolle buik, dunne armen en benen, geven regelmatig over, vallen af, klagen over buikpijn en zitten verstopt of hebben diarree. Maar iets oudere kinderen krijgen andere klachten buiten het spijsverteringsgebied. Dat worden "a-typische" klachten genoemd. De laatste jaren wordt coeliakie ook steeds meer bij volwassenen gevonden. En veel kinderen zijn ook wat ouder als bij hen coeliakie wordt ontdekt.

Welke klachten horen bij a-typische coeliakie? Dit zijn de meest voorkomende klachten:
- DH (huidziekte)
- kort postuur (bij 15% van de kinderen)
- uitgestelde puberteit
- afwijkend tandglazuur
- botontkalking
- ijzergebrek waarbij ijzerpillen niet helpen
- leverziekten en galziekten
- reuma
- neurologisch: hoofpijn, tintelingen, doof gevoel, glutenataxie (coordinatie verstoord)
- vermoeidheid
- gedragsverandering/ psychische ziekten
- verminderde vruchtbaarheid
- verstoorde zwangerschap

En deze klachten komen "gemiddeld" vaak voor bij a-typsche coeliakie:
- reflux
- aften
- slokdarm (EoE)
- epilepsie
- astma
- nierstenen

Bron: Chicago Celiac Disease Center, VS
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

petraw

• Gold Member
Re:Welke klachten horen bij coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2012, 11:50:55 »
Ik mis hierbij nog een eeuwig verstopte neus, vooral 's winters meer dan de helft van de tijd flink verkouden en vaak ziek of 'gewoon' verhoging/koorts zonder duidelijke oorzaak, laten we zeggen zo elke drie weken?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2012, 14:04:52 »
 :ja:
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2012, 13:05:28 »
 :ja:
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

_Chantal

• Full Member
    • Chantal is glutenvrij
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2012, 10:23:48 »
Wacht even... dus het constant niezen, ook al ben ik niet eens verkouden (wel dichte neus hoor, maar niet echt verkouden/verkouden) is ook een klacht die bij coeliakie hoort?
Net als die dagen dat ik me gewoon grieperig voel, koud, rillerig, zonder echt constant in bed te moeten liggen? (dus geen echte griep, maar wel gammel zijn)

Of zou het nu ik glutenvrij ben, juist moeten stoppen?
Want voordat ik de diagnose had, was ik elke week ziek. Maar dat was meer door de vermoeidheid. Maar nu kwakkel ik af en toe nog flink. Ik kan me er wel overheen zetten, maar er zijn wel dagen dat ik het liefste gewoon op de bank wil kruipen, met een deken en een bak thee.
Chantal || 26 jaar || Sinds juni 2012 officieel coeliakie patiŽnt. Marsh 3-C || Ik blog over mijn glutenvrije leven op http://chantalisglutenvrij.wordpress.com/

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2012, 10:27:38 »
Dat kan nog een poosje zo zijn Chantal. Zeker het eerste jaar glutenvrij kan je nog heel erg op en neer gaan met symptomen.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2012, 10:40:09 »
En misschien gaat het niet over, hier tenminste niet, maar dan ga ik wel op zoek of ik nog iets verkeerds eet. Als ik met bedsokken aan en 2 extra vesten onder mijn thermodeken niet kan inslapen van de kou.... ga ik op zoek naar een dieetfout. En ik kom er altijd achter. Waarna ik weer gewoon lekker kan inslapen.

orionne

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: september 16, 2012, 21:08:30 »
En misschien gaat het niet over, hier tenminste niet, maar dan ga ik wel op zoek of ik nog iets verkeerds eet. Als ik met bedsokken aan en 2 extra vesten onder mijn thermodeken niet kan inslapen van de kou.... ga ik op zoek naar een dieetfout. En ik kom er altijd achter. Waarna ik weer gewoon lekker kan inslapen.

Nou, ik ben ook net zo gevoelig als jij voor koude..bedsokken, dubbel dekbed, electrische deken in de winter of een onderlaken (fleece ) in de herfst :"

heb nooit de relatie gelegd met een dieetfout
wel met water
kom net van een weekend Veluwe..nergens last van.. :D
ook hier zelf gekookt
na 4 uur thuis heb ik heftige diarree..geen dieetfout,  ik kook zelf.. ;)
het enige verschil is het water

hoe kan dit :<
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2012, 21:33:54 »
Misschien een buikgriep? In water zitten echt geen gluten en volgens mij is het water in heel Nederland uitstekend van kwaliteit.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: september 17, 2012, 10:04:50 »
Je hebt vast niet dezelfde producten uit dezelfde winkel gegeten toen je thuiskwam. Ik ben wel benieuwd wat je precies gegeten hebt voordat je diarree kreeg? En weet je ook hoe snel je diarree krijgt als je iets verkeerds eet?  :?

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 17, 2012, 11:49:12 »
Je hebt vast niet dezelfde producten uit dezelfde winkel gegeten toen je thuiskwam. Ik ben wel benieuwd wat je precies gegeten hebt voordat je diarree kreeg? En weet je ook hoe snel je diarree krijgt als je iets verkeerds eet?  :?
als ik gluten eet heb ik binnen 10 minuten diarree, dus gluten waren het niet. :D

Ik heb wel net mijn aantekeningen nagelezen en ik heb olijven gegeten van AH, de grilvariant...
dat zou de oorzaak kunnen zijn, alhoewel ik zondag dezelfde olijven heb gegeten en nergens last van heb gehad :<

gek genoeg had ik 3 weken geleden dezelfde reactie na een midweekje weg..daar..nergens last van gehad..
thuis..alles weer van slag :'

en ik heb mijn eten vanuit huis naar het huisje op de Veluwe meegenomen... ;)
dus uit en thuis dezelfde leverancier. :D

Na jaren dagboeken kom ik er nog steeds niet uit.. :roll:
kan volgende week weer uitproberen, want zijn we weer een weekje weg :)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #11 Gepost op: september 17, 2012, 12:15:27 »
Ik heb wel eens de bio olijven van AH getest (ronde plastic doosjes), maar ik verdraag ze niet, ook niet die in potjes van AH eigen merk, de gegrilde ken ik niet.

Misschien kom je buiten de deur tot rust? Ik vind het ook verwarrend. Maar je hebt dan wel veel kans dat het buitenshuis goed gaat, ik hoop dat je een lekker weekje hebt.

Wat hier mis gaat: vleeswaren, hagelslag, vlokken, bewerkt vlees, glutenvrije kant-en-klare producten. Zolang ik alles zelf maak, gaat het goed. Tom eet nu op brood 's morgens chocopasta = caco+suiker+roomboter en 's middags een plakje kaas. Tomaatjes of komkommer mee naar school. Beker water. Zelfgebakken rijst-teffbrood (van puur meel, niet van mixen). Zelfgebakken cakeje (rijstmeel) of koekje. Groente, fruit, aardappels, zv-rijst, puur vlees/kip/kalkoen. Zelfgemaakt ijs=slagroom+suiker (evt.citroen of yoghurt). Of yoghurt met fruit. Geen snoepjes of andere toetjes. Het is niet erg gevarieerd, maar als we hier 1 stap van afwijken, is de kans groot dat het mis gaat... de dagen dat het goed gaat, is Tom fit, vrolijk en opgewekt. En die dagen tellen we...

orionne

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: september 17, 2012, 14:02:32 »
Tine, ik heb de olijven van AH excellent, met logo glutenvrij en melkvrij, dus dat kan eigenlijk niet fout gaan.
Ik lees, dat je net als ikzelf het beste af bent met alleen pure ingredienten :)

Ik hoop dat mijn weekje Zwitserland inderdaad weer geeft wat mijn kinderen al jaren zeggen: Daar gaat het altijd goed.
Ander eten, zuivere lucht (zo gezond wonen we hier niet in onze stad) ;)

Ik kan het al jaren niet uitstaan, dat ik er maar niet kan achterkomen, wat nog meer uitlokkende factoren zijn
stress is er wel een van..
maar stress bij het thuiskomen?? of juist het ontstressen? of het reizen en het andere ritme??
zucht...
het lijkt me voor jullie ook heel erg ongemakkelijk
sterkte ermee.

petraw

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: september 17, 2012, 15:12:40 »
Wacht even... dus het constant niezen, ook al ben ik niet eens verkouden (wel dichte neus hoor, maar niet echt verkouden/verkouden) is ook een klacht die bij coeliakie hoort?Net als die dagen dat ik me gewoon grieperig voel, koud, rillerig, zonder echt constant in bed te moeten liggen? (dus geen echte griep, maar wel gammel zijn)Of zou het nu ik glutenvrij ben, juist moeten stoppen? Want voordat ik de diagnose had, was ik elke week ziek. Maar dat was meer door de vermoeidheid. Maar nu kwakkel ik af en toe nog flink. Ik kan me er wel overheen zetten, maar er zijn wel dagen dat ik het liefste gewoon op de bank wil kruipen, met een deken en een bak thee.
Van constant niezen heeft onze dochter geen last gehad, maar wel het hele jaar rond vanaf haar babytijd een verstopte neus en vooral in de winter bijna continue verkouden. Dit met als gevolg een mondademhaling, wat de vorm van haar bovenkaak niet ten goede is gekomen. :(
Vanaf juni vorig jaar volgt ze het dieet en dat het begon aan te slaan konden we niet alleen zien aan de weegschaal, maar ook aan het feit dat we niet meer zo vaak tissues en zakdoekjes moesten kopen de afgelopen winter!
Bij niezen zou ik ook nog wel aan iets anders kunnen denken, Jozien. Allergie bijvoorbeeld. Maar jij bent nog niet zo heel lang met het dieet bezig, dus je zou ook nog de komende winter kunnen afwachten hoe het dan gaat. ;)