Auteur Topic: Franse knoflooksoep  (gelezen 2737 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Franse knoflooksoep
« Gepost op: oktober 12, 2008, 13:59:35 »
Dit is echt superlekkere soep. Eet hem bij voorkeur als je geen bezoek verwacht.  :lol2:

2 tot 4 bollen knoflook (ik reken een bol per persoon maar dat mag natuurlijk minder)
flink wat olie (de bodem van de schaal moet flink bedekt zijn maar het hoeft natuurlijk geen centimeter diep te zijn)
maizena (is moeilijk aan te geven, het hangt af van de hoeveelheod olie die je gebruikt. Meestal heb ik een paar flinke theelepels.)
1 liter bouillon (ik gebruik kruiden- of groentenbouillon maar het kan ook met kippen- of runderbouilin en ook met heet water)
tijm
peterselie
peper
hele dunne vermicelli (ik gebruik Capelli d'angelo van Schär)

Snijd 4 bollen knoflook in de breedte doormidden (zodat de teentjes doormidden gesneden worden). Niet pellen !
In een ovenschaal giet je flink wat olie en je plaatst de helften erin met de snijkant naar beneden.
Zet de schaal een uurtje in de oven (180 graden), de teentjes zijn aan de onderkant goudbruin en zacht van binnen geworden.
Je kunt nu de vellen van de knoflook er zo aftillen (alleen de onderste helft gaat wat moeilijker en daar moet je een vork of zo bij gebruiken).
Doe de knoflookteentjes in een pan (het vuur nog niet aan). Doe maizena in de olie (beetje bij beetje en roer het goed door. Doe dit dan bij knoflook in de pan en prak de teentjes er heel goed door.
Probeer het zo glad mogelijk te krijgen. Als het gelukt is dan zet je het vuur zachtjes aan onder de pan en laat het mengsel even bakken.
Giet er dan, terwijl je steeds blijft roeren, langzaam de bouillon bij. Doe er nu lekker verse tijm bij en laat de soep 20 minuten pruttelen.
Mocht de soep niet mooi glad zijn dan kun je hem in de blender of met de staafmixer beter pureren. Doe er nu wat handjes dunne vermicelli bij en laat die gaar worden in de soep.
Mocht de soep te dun zijn geworden dan bind je hem met wat aangemaakte maizena.
Breng de soep op smaak met (veel) versgemalen zwarte peper. Schep de soep in borden of kommen en garneer met de peterselie.

;)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Ster

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re: Franse knoflooksoep
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2008, 17:25:09 »
Volgend weekend ga ik deze proberen  :duimomhoog:
Diagnose 7-2008 coeliakie Marsh 3b
Verder lactose intolerantie en overgevoelig voor cashewnoten.