Auteur Topic: Maissoep met kip  (gelezen 4430 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Maissoep met kip
« Gepost op: juni 24, 2004, 17:08:13 »
Maissoep

Lekker zacht van smaak, de kinderen zijn er ook dol op.  

IngrediŽnten:  
1 liter kippenbouillon (het lekkerst is natuurlijk zelfgemaakte maar je kunt ook bouillon van blokjes gebruiken)
1 prei
200 gram mais (blik)
150 gram gekookte ham
200 gram kipfilet
2 eiwitten
2 eetlepels sherry
peper  

Snijd de prei in reepjes. Snijd zowel de ham als de kipfilet in kleine stukjes. Maal dan de mais in de keukenmachine of met de mixer tot een papje. Je hoeft de mais dus niet te laten uitlekken.  
Breng de bouillon aan de kook. Doe er de prei in en wat peper. Doe in een aparte kom de kip en de ham en roer er de eiwitten door. Doe dit bij de bouillon en laat het geheel ca. 10 minuten doorkoken. Voeg er dan het maispapje aan toe. Laat de soep aan de kook komen terwijl je telkens goed roert. Doe er dan de wijn bij. Nog wel even proeven, misschien moet er wat zout of peper bij.  

Ik trek heel vaak bouillon van zo'n goedkope diepvrieskip (wel op een gegeven moment het zakje met de ingewanden uit de kip halen.)
Dan gebruik ik ook het vlees van die kip in de soep. Meestal wordt het dan meer dan 1 liter bouillon, maar er zit ook meer dan 200 gram vlees aan zo'n kip. Wel opletten dat je de juiste verhouding bouillon/mais aanhoudt.

;)

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl