Auteur Topic: Pekingsoep  (gelezen 7677 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Pekingsoep
« Gepost op: juli 03, 2008, 13:33:12 »
Dez soep heb ik al diverse keren gegeten bij de Chinees en in wokrestaurants. Ik vind het zo lekker dat ik thuis heb geprobeerd om het na te maken en dat is best goed gelukt vind ik. In de soep die ik buitenshuis heb gegeten zaten verschillende soorten paddestoelen maar ik heb in dit recept champignons gebruikt.
Lijkt het je te scherp ? Gebruik dan iets minder rodecurrypasta of gebruik sambal oelek naar smaak.

2 kippenpoten of andere stukken of 3-4 ons kipfilet
1 kruidenbuiltje voor kip
2 uien
½ - 1 bakje champignons
1 blikje bamboescheuten
stukje gemberwortel van 3 cm.
2 teentjes knoflook
4 eetlepels oestersaus
2 eetlepels keukentamarinde
1 eetlepel goela djawa
1 flinke eetlepel rodecurrypasta
(2 eieren)

garnering:
2-3 bosuitjes

Zet de kip op met 1 ½ liter koud water en doe er zodra het water kookt het kruidenbuiltje bij. Laat op een zeer laag pitje een uur trekken. (kipfilet kan korter.)
Pel en snipper de uien. Borstel de champignons en snijd in plakjes. Snijd de bamboescheuten in smalle reepjes. Schil de gemberwortel en hak zeer fijn. Snijd de bosuitjes in zeer smalle ringetjes.
Haal de kip uit de bouillon en haal het vlees van de botten, trek het vlees uit elkaar.
Fruit in een grote pan de ui, knoflook en gemberwortel. Voeg de bamboescheuten, champignons en de kip toe. Giet de bouillon erbij en voeg de oestersaus, keukentamarinde, goela djawa en rodecurrypasta toe. Laat even goed doorkoken.
(Klop de eieren in een kommetje los met een paar eetlepels hete bouillon. Giet dit mengsel in de pan met bouillon en roer flink door.)
Schep de soep in kommen en garneer met een flinke pluk bosuitjes.

De ene keer doe ik wel de eieren erdoor en de andere keer niet. Dat is maar precies waar ik tijd en zin in heb.  ;)

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lirio

• Gold Member
Re: Pekingsoep
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2008, 14:14:39 »
Lijkt me heerlijk!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2008, 14:28:20 »
Ik zie nergens pekingezen in het recept staan :D
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

Maddemelein

• Gold Member
  • Een top forum !
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2008, 15:44:25 »
Lekker loes, maar het is geen hachéé  :<
Op 2 jarige leeftijd diagnose gekregen. Op 9 jarige leeftijd genezen verklaard. Op 38 jarige leeftijd opnieuw diagnose gekregen.