Auteur Topic: Slagroom taart  (gelezen 24390 keer)

AnitaR

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
Slagroom taart
« Gepost op: mei 17, 2004, 13:17:16 »
Kapselbeslag (klassieke taartbodem)

Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
10 gram citroenrasp

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eieren, suiker en het citroenrasp 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.

Haal de taart uit de oven en maak voorzichtig de springvorm los. Strooi suiker op de bovenkant. Keer de taart dan om op een groot bord op en laat afkoelen. De taart is nu klaar voor verdere bereidingen.

Mij teveel werk ik snij gewoon de cake uit
de bbm machine in zeer dunne plakjes!!!!
Lekker snel  ;D ;D

Klop 2 bekertjes slagroom op met slagroomversteviger (lees op het zakje hoeveel er door moet) en suiker naar smaak

Citaat
Slagroomversteviger 5 zakjes 87223507 S Baukje Meel en bakproducten X X

Maak een laagje met cake (op een grote schaal of zo)
Smeer er jam op (aardbei ,abrikose of wat je lekker vind)

Smeer er een dun laagje slagroom overheen
en dan weer een laagje cake,jam slagroom,cake,jam slagroom en eindig met de cake
Smeer nu slagroom rond om en boven op de taart en spuit rozetjes boven op de taart
Garneer de taart met b.v. aardbeien chocolade ,nootjes enz.....................................
En eten maar................. :hapslok:

GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
Re:Slagroom taart
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2004, 16:19:53 »
Hij was ook echt heerlijk ,ik had het orginele kapsel beslag gemaakt (was eigelijk niet eens zo veel werk)
De niet gv-ers vonden hem allemaal erg lekker  ;D ;D
Ik heb het kapsel doorgesneden en ingesmeerd met aardbeien tova van de betuwe (soort aardbeien saus) en dan met slagroom en dan het volgende laagje
Anita
 ;)
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Jasper Kock

• Jr. Member
  • Voor meer info: www.jongenglutenvrij.nl
    • jongenglutenvrij.nl
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2004, 17:10:30 »
En ik had weer tijd, dus is de taart nu ook te bewonderen op: http://www.coeliakie.info/nuke/modules.php?name=Recipes&op=viewrecipe&recipeid=70&offset=11#start

Bedankt voor het lenen van recept + foto?????? (alles kan ongedaan worden gemaakt...)

Jasper

mareas

• Jr. Member
  • Place Personal Text Here
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2004, 23:11:41 »
Hai Anita,
Ik heb vrijdag je taart gemaakt en hij was erg lekker, ik had een laagje cipolatepudding van Mona en een laagje jam/slagroom ertussen gedaan.
Het was nog maar een uitprobeersel, m'n jongste was jarig en over 2 weken is Noa zelf jarig maar dat gaat wel lukken zo hoor!
Met Noa d'r verjaardag krijgt gewoon iedereen glutenvrije taart

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
Re: Slagroom taart
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2005, 21:30:15 »
En hij was ook erg lekker.
De niet Coeliaken merkte niet eens het verschil. :verbaasd2:
Ik had hem in drie lagen gesneden en daar tussen slagroom met geprakte aarbeien.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2005, 20:50:22 »
Ik had een vorm van 22cm doorsnee.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

meelmuis

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2007, 10:18:56 »
Blijft de "cake" lang vers?? Maw. zou ik het vandaag kunnen bakken voor 2e Kerstdag??
En dan nog een vraag: is dit voor 2 etages?? Ik wilde eigenlijk het recept dubbel nemen maar ben bang dat het dan instort. Toch maar 2 keer bakken?? Wat denken jullie??
Good gaon!!

Harmien

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2007, 10:24:17 »
De cake blijft sowieso 2 dagen lekker.
Ik zou wel 2 keer bakken en dat op elkaar zetten, anders past het beslag ook niet in de springvorm ( of rijst het er over heen).
Bij mij werd het een best wel hoge vorm, het "groeit" nog behoorlijk.
Coeliakie geconstateerd op 26 februari 2006.<br />Sinds begin maart 2006 op glutenvrij dieet.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2007, 12:00:34 »
Je kunt de cake gerust nu bakken.
Ik kan het eindresultaat gewoon in drie lagen snijden. Het komt meestal iets boven de springvorm uit na het bakken.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lampje

• Full Member
  • Shine a light every day
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2009, 00:41:17 »
Ik heb dit recept van het weekend geprobeerd, maar het kapselbeslag wilde niet rijzen  :/ Ik heb me wel aan het recept gehouden, het schuimde goed, au bain marie, en is niet gaan klonteren.... ik weet niet wat ik fout heb gedaan  :? Iemand nog tips voor het beslag/cakebasis van deze taart??
coeliakie sinds september 2008 (Marsh 3A). Beschadigingen darmbiopt, geen verhoogde antistoffen in het lichaam

Zoontje (2012) coeliakie en dochter (2014) coeliakie + koemelkallergie

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2009, 10:44:05 »
Bij mij rijst het altijd wel goed tijdens het bakken, maar tijdens afkoelen zakt het midden weer in.
Ik bak altijd twee "bodems" en snij de bovenste helft eraf (dus zeg maar het kommetje)

Ik mix trouwens niet au bain marie (ben veel te bang dat het gaat klonteren :P), maar mix wel net zo lang tot het echt een heel stevig lichtgeel (bijna wit) schuim is.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

Harmien

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2009, 11:36:51 »
Je kan de eieren ook in heet water leggen, dan al je andere ingredienten en benodigdheden pakken. Dan zijn de eieren warm, hoef je niet au bain marie te kloppen.
Je moet echt lang kloppen hoor, tot het haast wit is. En rustig het meel er door spatelen om de lucht er in te houden.
Coeliakie geconstateerd op 26 februari 2006.<br />Sinds begin maart 2006 op glutenvrij dieet.

*jessica*

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: maart 31, 2009, 14:45:53 »
We hebben hier een geweldige verjaardagstaart mee gemaakt voor onze dochter 2 weekjes terug.
Je proeft er amper aan af dat ie glutenvrij is!
Het ging alleen de tweede keer pas goed, de eerste keer was het mengsel niet schuimig genoeg en werd de taart bijna zo plat als een pannenkoek :(, maar na wat meer tijd genomen te hebben voor het mixen was het resultaat perfect.
Versierd met prinsessendecoratie en chocolaatjes, 3 kaarsjes erbij en ze was helemaal gelukkig!
Moeder van dochter van 5 jaar met diabetes (oktober2008) en coeliakie (december 2008) en een zoon van 2.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #13 Gepost op: augustus 19, 2010, 23:43:39 »
Ik zou gewoon overal 25% meer doen anders wordt het te laag.

Dus:
5 grote eieren
125 gram witte basterd suiker (witte)
125 gram gezeefde c-mix vanShär
12,5 gram citroenrasp

Die citroenrasp komt niet zo spits natuurlijk. De verhouding ei suiker meel is belangrijker.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Ellen1983

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2011, 11:46:13 »
Dit weekend gemaakt voor mijn verjaardag en ik moet zeggen overheerlijk!
Niet van een normale te onderscheiden! Visite was ook vol lof!
Echt een aanrader en niet moeilijk om te maken!
Groetjes Ellen
Juni 2010 is Coeliakie vastgesteld