Auteur Topic: Moeite met starten van glutenvrij dieet, hoe pak ik het aan!  (gelezen 36513 keer)

Roosje89

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Moeite met starten van glutenvrij dieet, hoe pak ik het aan!
« Gepost op: januari 04, 2008, 22:40:49 »
Hoi Allemaal,
Een paar weken geleden heb ik een gastroscopie gehad waaruit is gebleken dat ik marsh 3 darmbeschadiging heb. Aan een glutenvrij dieet dus. Ik heb de afgelopen tijd veel gezocht op internet en ben winkels langsgeweest om te kijken naar gv spullen. Vandaag voor het eerst gv brood op (was best lekker gelukkig)

Vandaag ben ik ook voor het eerst bij de dietiste geweest. Zij heeft me uitleg geven over coeliakie en ik heb met haar afgesproken dat ik deze maand dan langzaam brood ga vervanegn voor gv en dan ook de warme maaltijden gv ga eten. Dan kan ik hier vast aan wennen.
Ik feb kom ik bij haar terug en gaan we echt starten.
Ik heb er alleen heel veel moeite mee. heb weinig klachten en denk van kan ik het dieet wel volhouden. Ik ben nog zo jong en dan me hele leven lang. Telkens als ik iets lekker zie denk ik dit mag ik NOOIT meer.
Als ik geen tekorten heb en me goed voel wat is dan de meerwaarde van het dieet.
Ik weet wel dat ik zo niet moet denken en ik ga ook zeker wel aan het dieet beginnen.

Hoe hebben jullie het aangepakt om te starten met het dieet??
Het is zo'n raar idee. Van de ene op de andere dag eet je geen gluten meer terwijl je dat de dag daarvoor wel gewoon nog deed.

Groetjes Roos
* Diabetes type 1 sinds 2004
* Al ruim 2 jaar antistoffen.
Eerste biopt: Geen darmschade
Tweede biopt: Darmschade marsh 3
* 20-09-10 gestart met gv dieet

Lirio

• Gold Member
Re: Moeite met starten van glutenvrij dieet, hoe pak ik het aan!
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2008, 22:52:43 »
Toen ik de uitslag kreeg van de gastroscopie ben ik meteen glutenvrij gegaan. Maar ik was ook heel erg ziek dus ik wilde zo snel mogelijk beter worden. Daarom heb ik ook geen afscheid genomen van het gluten eten.

Wat is voor jou precies het nut van het langzaam omschakelen? Het blijft moeilijk, of je nou half of helemaal glutenvrij eet. Je zal er uiteindelijk toch aan moeten wennen. Is het niet een beter idee om nog een paar dagen alles te eten wat je maar wilt en dan in 1 keer glutenvrij te gaan?

En tuurlijk ben je wel jong maar aan de andere kant ben je al bijna volwassen en dus slim genoeg om te weten wat de schade aan je darmen betekent. Ook al voel je je nog steeds goed!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

leonienie

• Jr. Member
  • **
  • Ik wordt steeds beter als keukenprinses
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2008, 10:21:40 »
Ik kan mij voorstellen dat je het lastig vind, ik ben zelf wel direct omgeschakeld, maar goed ik had ook al best wel lang vrij veel klachten, ik kreeg de uitslag een aantal dagen voor de kerst, dus ook niet echt makkelijk. Ik stoot nog wel regelmatig mijn hoofd hoor, en dat zal ik vast ook nog wel lange tijd doen.  Acceptatie duurt een tijdje, je zal dus zelf een manier moeten vinden die bij jouw past. Ik denk zelf alleen dat het makkelijker is om de knop radicaal om te zetten. Aan de andere kant voor de laatste keer genieten heeft ook wel wat als je weinig klachten hebt, maar ik zal het je niet aanraden.
In ieder geval heel veel succes gewenst.
groetjes Leonie
Coeliakie diagnose december 2007,Lactosevrij,glutenvrij, en tarwezetmeelvrij dieet. latex-,koper-,nikkel-,jodium-allergie. Astmatisch,chronische bronchitus,hooikoorts. periodes, Getrouwd, 1 zoontje met coeliakiegenen en waarschijnlijk coeliakie, 1 dochtertje zonder coeliakiegenen.

adriana

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2008, 10:29:19 »
Hoi Roos,

Ik zou zelf gelijk beginnen met het dieet, waarom langzaamaan. Je zult er toch aan moeten wennen en ik volg het dieet nu vier jaar en nog heb ik er wel eens de balen van.
Maar aan de andere kant je voelt je er echt beter bij en daar doe je het toch voor.

Sterkte ermee.
Sinds september 2003 op glutenvrij dieet.

Harmien

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2008, 10:49:11 »
Ik ben ook direct begonnen. Naar de reform winkel gegaan en daar wat meel en brood en koekjes gekocht.
Het avond eten is veel makkelijker glutenvrij te doen, je moet alleen denken om de kant en klare sausjes en kruidenmixen want die kunnen gluten bevatten. Maar gewoon aardappelen,rijst groente en (ongekruid) vlees kan altijd. Dan moet je zelf het vlees kruiden.
Op www.livaad.nl staan heel veel glutenvrije producten ook per supermarkt verdeeld.
Veel succes!!
Coeliakie geconstateerd op 26 februari 2006.<br />Sinds begin maart 2006 op glutenvrij dieet.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2008, 11:17:58 »
Nog even over de acceptatie. Daar heb ik het ook best nog wel eens moeilijk mee. Maar als je toch gluten blijft eten dan denk ik dat het moeilijker is om het te accepteren dan als je het meteen helemaal niet meer doet. Je verliest ook langzaam de smaak van glutenvol eten namelijk. Hoe langer je gv eet hoe meer je went aan de glutenvrije smaak en hoe meer je vergeet hoe glutenvol eten smaakt. Dat is ook wel belangrijk voor de acceptatie omdat je dan toch gewoon lekker eet en je blijft gezond! Zo werkt het voor mij in ieder geval.
Ik vind trouwens het avondeten het allermakkelijkste om glutenvrij te maken. Glutenvrije pasta is zeker niet vies, en kan degene waarmee je eet ook gewoon eten.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Harmien

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2008, 14:34:57 »
Misschien moet je nog 2 dagen gluten eten, allemaal dingen die je heeeeel lekker vind ( pizza, kroket, puddingbroodjes bijvoorbeeld.)
En dan gewoon helemaal gv, want je kan niet steeds een beetje gluten blijven eten ,want je darmen worden er toch door aangetast...
Coeliakie geconstateerd op 26 februari 2006.<br />Sinds begin maart 2006 op glutenvrij dieet.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2008, 14:41:32 »
Zou het ook doen zoals de dames hier boven vertellen nog even een paar dagen lekker glutenvol eten en dan gauw op het dieet.
Gelukkig kan je alles zelf maken dus er blijven nog genoeg lekkere dingen over.
heel veel sterkte met het starten van het dieet  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2008, 17:23:50 »
Sterkte met het starten van je nieuwe glutenvrije leefstijl.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2008, 22:23:59 »
sluit me bij mijn voorgangers aan.

sterkte met het opstarten

ingeborg1989

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2008, 14:14:18 »
gelijk vanmiddag: een hele keukenkast schoonmaken, naar een glutenvrij winkel (bijvoorbeeld kwakman in utrecht), daar hebben ze allemaal lekkere dingen: roze koeken, kroketten, nasischijven, kaasvlinders; noem maar op. deze koop je gewoon allemaal, gooi ze in de kast; en begin met het glutenvrije dieet. Tip: ga eens eten bij IKEA, daar hebben ze allemaal glutenvrije dingen; zelfs taart.

wat de acceptatie betreft: je moet niet denken dat je het niet meer mag: want je kan het allemaal glutenvrij kopen. en als je vrienden naar de bakker gaan voor een broodje, ga jij naar de albert heijn op de hoek om blokjes kaas te kopen (dan zijn ze trouwens allemaal jaloers op je lekkere eten:P)...maak een feestje van het eten (doe eens kaas, komkommer en tomaat op je brood of verzin iets anders!) en dan komt het allemaal goed!

heel veel succes, ik zou graag willen horen hoe het gegaan is.

Roosje89

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2008, 21:18:47 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben in het weekend naar de Jumbo, plus en natuurwinkel geweest en heb daar allemaal dingen gekocht als brood, gv pasta, cake enz.
Bij de Ikea ben ik ook geweest. Ze hebben daar idd heerlijke taart.
Gister ben ik dus begonnen met het dieet. Het brood is op zich wel te doen vind ik. Het is alleen de kans op besmetting wat ik heel lastig vind.
Ik ga deze maand dus alleen wennen een het gv eten en let dan wat minder op de kans dat ik besmet raak. Dit om het langzaam op te bouwen (was ook een tip van de dietiste)

@ Ingeborg Bedankt voor je tips! Weet jij ook pas sinds kort dat je coeliakie hebt en had je klachten??

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes van Roos
* Diabetes type 1 sinds 2004
* Al ruim 2 jaar antistoffen.
Eerste biopt: Geen darmschade
Tweede biopt: Darmschade marsh 3
* 20-09-10 gestart met gv dieet

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: januari 07, 2008, 21:46:09 »
succes

Liz

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2008, 14:46:46 »
succes
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

katty001

• Jr. Member
  • **
  • Rani
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2008, 17:48:40 »
Heel veel sucses met het dieet.

Groetjes

Katty
Rani ( 10 jaar) coeliakie sinds 17 januarie 2008