Auteur Topic: Braziliaanse Kaasbroodjes  (gelezen 150353 keer)

selma

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Braziliaanse Kaasbroodjes
« Gepost op: november 23, 2007, 13:50:37 »
Ik heb gisteren Braziliaanse Kaasbroodjes gebakken. Heerlijk en ook vandaag (na 30 sec. magnetron) erg lekker.
Vele mogelijkheden om zo mee te nemen, want een blaadje sla, komkommer of tomaat ertussen smaken  lekker en elke keer anders. Je kunt het broodje ook zo weghappen, de kaassmaak is ook genoeg.
Na n broodje heb ik genoeg, dus de rest afgebakken ingevroren.
Mijn recept:
500 gr. Tapiocameel
500 gram geraspte kaas ( ik heb belegen -oud en jong door elkaar gebruikt)
5 eieren
1/3 beker olijfolie ( koffiemok)=80 ml
2/3 beker ( dezelfde) warme melk=160ml
beetje zout en peper
Zakje bakpoeder

Alles in de kom en even doorelkaar mixen/roeren.
Half uurtje koud laten worden in de koelkast en daarna "gehaktballen" maken op bakpapier terwijl je de oven voorverwarmd op 250 graden.
Daarna in 20 minuten afbakken op 250 graden.
Er hoeft geen bak water onderin de oven te staan.
Ik kreeg er 15 broodjes uit, zie foto hieronder.

[verwijderd door de beheerder]
bloedonderzoek in februari 2007: positief
biopt in maart 2007; geen vlokatrofie, geen coeliakie
biopt na revisie, uitslag 10 mei 2007: 100% zekerheid Coeliakie zonder vlokatrofie

AtelierBrigitte

• Gold Member
  • Vanaf 4 dec 2006 GV. Ik heb ook RA en Sjgren.
    • AtelierBrigitte
Re: Braziliaanse Kaasbroodjes
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2007, 09:19:06 »
Die zijn lekker h, ik had het recept ook al een keer geplaatst, maar dan onder de naam "Po de Queijo" - dat is de originele naam voor deze broodjes.

Ook lekker om eens te varieren met kruiden: bieslook, uien, knoflook, zongedroogde tomaten.....

Bekijk mijn laatste werken op www.atelierbrigitte.nl of lees mee met mijn blog http://atelierbrigitte.blogspot.com

jans

• Gold Member
  • Hessel 12-02-2005
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2007, 17:17:47 »
Kan er ook ander meel voor worden gebruikt? Of alleen dat tapocia meel.
<br /><br />Moeder van Hessel. 15 nov.2007 uitslag geen Coeliakie. Maar is nu wel glutenvrij

selma

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2007, 13:35:45 »
Geen idee, ik ben niet zo'n keukenprinses dus doe alles volgens recept.
Je zou het wel eens met Schr C kunnen doen, maar er zijn hier vast mensen die daar veel meer verstand van hebben.
Laat mij de variaties vooral weten. Tapiocameel is trouwens wel erg goedkoop ( 0,90 voor een kilo), ook niet onaardig toch?
biopt na revisie, uitslag 10 mei 2007: 100% zekerheid Coeliakie zonder vlokatrofie

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2008, 18:35:16 »
Ik ga ze morgen meenemen naar het werk. Piep jij ze dan eerst op of neem je ze bevroren mee?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #5 Gepost op: januari 01, 2008, 20:43:54 »
Zijn ze niet zwaar? Zag dat er geen bakpoeder oid in zit?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

selma

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2008, 17:08:35 »
Ze vullen goed hoor Natasja, ik heb er aan n genoeg. Ik neem er eentje bevroren/net ontdooid mee naar mijn werk en dan piep ik het 20 sec. op in de magnetron (in bakje). Soms snij ik hem even open voor een blaadje sla of komkommer, maar helemaal kaal is ook heeeeel lekker.

MiekevL

• Full Member
  • Senne & Ella
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2008, 10:46:05 »
Ik heb een vraagje. Heb gisteren ook de kaasbroodjes gebakken en vind ze best lekker. Maar aangezien ik weinig vertrouwen heb in mijn combioven en bakkunsten wil ik even checken hoe de consistentie hoort te zijn. Bij mij lijkt het niet echt op brood, maar meer een beetje elastisch kaas. Hoort het zo?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes
Mieke
Moeder van drie dochters: Ella, Senne en Dani. Ella & Senne hebben Coeliakie. Nu maar hopen dat Dani het niet krijgt...

selma

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2008, 17:02:32 »
@ Mieke: Bij mij ook hoor! Leuke manier om te omschrijven, elastische kaas.
Succes Aatje, ik hoop dat jij ze ook lekker vindt.

MiekevL

• Full Member
  • Senne & Ella
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2008, 09:52:13 »
Die zijn lekker h, ik had het recept ook al een keer geplaatst, maar dan onder de naam "Po de Queijo" - dat is de originele naam voor deze broodjes.

Ook lekker om eens te varieren met kruiden: bieslook, uien, knoflook, zongedroogde tomaten.....

Ik zie dat in jou recept een stuk minder kaas zit. Betekent dit dat die broodjes wat meer deegachtig zijn?
Moeder van drie dochters: Ella, Senne en Dani. Ella & Senne hebben Coeliakie. Nu maar hopen dat Dani het niet krijgt...

selma

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2008, 17:01:42 »
Fijn dat jullie er allemaal zo blij mee zijn, maar jullie moeten niet zulke moeilijke vragen stellen hoor, ik ben helemaal geen keukenprinses! Misschien word ik het uiteindelijk wel door de coeliakie, maar ik moet nog veel leren.
Ik denk dat je die broodjes best met nog minder kaas kan maken, minder calorieen. Ik denk dat je er ook best wat paprika kunt indoen en dan meebakken, dat ga ik de volgende keer proberen.
Er was ook nog een vraag over bakpoeder toevoegen, maar ik ga dat niet proberen, goed is goed tenslotte.
Eet smakelijk maar weer.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 14, 2008, 23:08:00 »
Ik ga ze morgen maken met ui en zongedroogde tomaat erdoor. En de kaas natuurlijk.  De ui en de tomaatjes (niet op olie) ga ik dan eerst even zacht bakken en dan door het deeg. Ben benieuwd hoe het word!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

PUKKIE

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2008, 21:15:58 »
Ze zijn ook erg lekker als je ze open snijdt en ze besmeert met tapenade :eten2:

Lirio

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2008, 13:54:03 »
IK heb ze dinsdag gemaakt met ui en zongedroogde tomaatjes. Errug lekker weer! Alleen moeten ze dan iets korter in de oven heb ik gemerkt. Ze waren nu beetje te bruin geworden. Maar de smaak is gelukkig nog goed!
Alleen willen ze bij mij niet zo goed rijzen. Wel als ik ze iets groter maak en er dan maar een stuk of 5 tegelijk in de oven doe. Maar als ik 10 kleintjes doe dan zitten ze allemaal aan elkaar vast en worden dus niet echt bol, alleen breed.

PUKKIE

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2008, 15:19:07 »
Vandaag de kaasbroodjes gebakken en bakpoeder toegevoegd ze zijn een stuk luchtiger en mooi hoog geworden ze lijken zo meer op een broodje!!!  :jump: