Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
mei 20, 2013, 22:49:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Archief
| |-+  Receptenarchief
| | |-+  Poffertjes Thai (kanom krok)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Poffertjes Thai (kanom krok)  (gelezen 503 keer)
bennl1
Sr. Member
Geslacht: Man

« Gepost op: februari 25, 2013, 22:28:17 »

Ingrediėnten
3 blikjes (ą 400ml) kokosmelk
¼ kopje suiker
2,5 eetlepels tapioca meel
3 eetlepels ongekookte rijst
1/3 kopje verse kokos of ¼ kopje gedroogde ongezoete kokos snippers
2 kopjes rijstemeel
2 theelepels zout
2 a 3 eetlepels olie (arachideolie of maisolie)

Bereiding
A) Verwarm 1 ¾ kopje kokosmelk (vooral het dikke romige gedeelte uit de 3 blikjes) en voeg al roerende de suiker toe. Niet aan de kook brengen.
Als het goed gemengd en glad is, van het vuur halen.
Beetje laten afkoelen en dan het tapioca meel er doorheen mengen.
Dit is het zoete beslag

B) Verwarm de resterende kokosmelk en roer tot een klont vrij geheel. Laten afkoelen.
Maal de rauwe rijstkorrels met een stamper of in een koffiemolen of blender zo fijn mogelijk. Wrijf/maal ook de kokos zo fijn mogelijk.
Voeg dit samen met het rijstmeel en het zout en voeg het aan de zojuist glad gestreken kokosmelk toe.
Dit is het zoute beslag.

C) Verwarm de poffertjespan en besmeer het met olie. Schenk een beetje van het zoute beslag in de pan om kuipjes te maken, draai-schud de pan rond om de kuipjesvorm te krijgen. 
Schenk de kuipjes nu vol met het zoete romige beslag.
Leg er eventueel een sliertje bosui of gember op.
Bak de poffertjes met een deksel op de pan in ongeveer 8-10 minuten gaar.

Roer de mengsels telkens goed om voordat een nieuw set poffertjes wordt gemaakt.

Bron
http://www.templeofthai.com/recipes/kanom_krok.php
Video
http://www.youtube.com/watch?v=wVBg_fPDo3Y&feature=player_detailpage

gv sinds diagnose april 2012
Streef naar 0 ppm gluten en zuivel door zoveel mogelijk zelf te bereiden, meestal a.d.h.v. Thaise recepten en technieken.
EatDrinkManWoman
Newbie
*

kookgek gespecialiceerd in glutenvrije voeding

« Antwoord #1 Gepost op: april 01, 2013, 11:55:40 »

Wow! ik heb geen poffertjespan, maar voor dit recept overweeg ik de buren eens lief aan te kijken en als het bevalt zo'n pan te kopen.
Heb je ze zelf al eens geprobeerd? Ik ben erg benieuwd.

De Aziatische keukens zijn voor mij een enorme inspiratiebron in mijn zoektocht naar lekkere glutenvrije recepten, maar dit recept was ik nog niet tegen gekomen. Bedankt!
tine
Gold Member

Geslacht: Vrouw

Nulglutendieet

« Antwoord #2 Gepost op: april 01, 2013, 11:58:27 »

Ik denk dat je bij Benn1 op bezoek moet. Die is expert op dit gebied. grijns

Mijn zoontje (13) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten, door besmetting, door MDG (maltodextrine, dextrose en glucose van tarwe) en door additieven. Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
bennl1
Sr. Member

« Antwoord #3 Gepost op: april 01, 2013, 12:09:51 »

Ik denk dat je bij Benn1 op bezoek moet. Die is expert op dit gebied. grijns
Welkom - zit nu in Khon Kaen (Thailand)

Kan hier bijna alles eten en drinken, zelfs de soya saus heb ik geen last van; terwijl ik in Nederland toch echt super gevoelig ben.  smile

Streef naar 0 ppm gluten en zuivel door zoveel mogelijk zelf te bereiden, meestal a.d.h.v. Thaise recepten en technieken.
EatDrinkManWoman
Newbie
*

kookgek gespecialiceerd in glutenvrije voeding

« Antwoord #4 Gepost op: april 01, 2013, 12:47:40 »

Nou, verwacht niet dat ik morgen op de stoep sta  grijns
orionne
Gold Member

« Antwoord #5 Gepost op: april 01, 2013, 12:54:31 »

Kan hier bijna alles eten en drinken, zelfs de soya saus heb ik geen last van; terwijl ik in Nederland toch echt super gevoelig ben.  smile

fijne vakantie duim omhoog

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, tarwezetmeelvrij(geen officiele diagnose) en sinds  2006 geheel lactosevrij. Het SCdiet gaf 80 % verbetering; Daarna ernstige dikke darmproblemen(de eerste diverticulitis aanval kreeg ik in 2007 en heb er 5 gehad) Maar ben nog nooit 100 % goed geweest
knoppie
Gold Member

« Antwoord #6 Gepost op: april 01, 2013, 17:21:33 »

hoe zit het daar ivm met gerst? ik weet dat ze geen tarwe hebben maar wel gerst, waar zouden ze het eigenlij voor gebruiken?
bennl1
Sr. Member

« Antwoord #7 Gepost op: april 01, 2013, 17:37:28 »

hoe zit het daar ivm met gerst? ik weet dat ze geen tarwe hebben maar wel gerst, waar zouden ze het eigenlijk voor gebruiken?
Neem aan dat ze er bier van maken.
Weet niet waar ze het verbouwen, in ieder geval niet in het noordoosten.

Lirio
Gold Member

« Antwoord #8 Gepost op: april 02, 2013, 16:08:51 »

In thais beer zit wel gerst. Maar wellicht halen ze dat uit het buitenland?

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"
bennl1
Sr. Member

« Antwoord #9 Gepost op: april 02, 2013, 16:21:13 »

Behalve gerst, gebruiken ze ook deels rijst om bier te maken. Maar coeliakie is hier onbekend dus wordt het glutengehalte nooit gemeten. Ik durf het niet uit te proberen.

De plaatselijk rum (rietsuiker volop) met cola is heel lekker en goedkoop. De cola hier bevat geen stoffen afkomstig van tarwe.

Om naar het topic terug te keren... denk niet dat alcohol en poffertjes goed combineren...

bennl1
Sr. Member

« Antwoord #10 Gepost op: april 02, 2013, 17:54:04 »

Net even nagevraagd bij een pas afgestudeerde student landbouwkunde, gerst wordt niet verbouwd
in Thailand. Het is dus import.

knoppie
Gold Member

« Antwoord #11 Gepost op: april 02, 2013, 20:15:01 »

Net even nagevraagd bij een pas afgestudeerde student landbouwkunde, gerst wordt niet verbouwd
in Thailand. Het is dus import.

Da's echt fijn om te horen duim omhoog, tot een paar jaar geleden namelijk nog wel en dan zijn dingen minder veilig, dus de meeste rijst
dus de meeste (of all) rijstmie en rijstvellen uit Thailand horen dan ook 0ppm te hebben(alsze verpakt zijn in Thailand)
Zijn ze er dan abrupt mee gestopt? in 2009 nog wel vraag
http://data.mongabay.com/commodities/category/1-Production/1-Crops/44-Barley/51-Production+Quantity/216-Thailand
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte