Auteur Topic: Gevoeligheid voor lactose  (gelezen 8585 keer)

liesbeth

• Gold Member
    • website "help ik krijg bezoek met coeliakie"
Gevoeligheid voor lactose
« Gepost op: februari 09, 2007, 11:35:15 »
Naast gluten- ook lactosevrij

Na de diagnose coeliakie is het volgen van een glutenvrij dieet de eerste stap.
Veelal wordt er aangeraden daarbij in het begin ook een lactosebeperkt dieet te volgen. Veel mensen hebben in het begin ook een overgevoeligheid voor lactose.
Melk bestaat uit lactase en splitst zich in brokken. Bij mensen met coeliakie verloopt dat proces vaak niet goed en ontstaan er buikklachten.
In een aantal gevallen verdwijnt die overgevoeligheid weer na een tijdje.

In het onderdeel Coeliakie en Lactose staan veel vragen en antwoorden over lactosevrij eten en drinken: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?board=42.0
moeder van Dirk (1992) diagnose coeliakie juni 2003
Website: Help ik krijg bezoek met coeliakie

Noor

• Prinses
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gevoeligheid voor lactose
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2007, 10:28:26 »
Hoi Liesbeth,
Fijn dat er nu een topic over is, want er worden relatief vaak vragen over gesteld. Maar je infostukje klopt niet hoor. Melk bestaat niet uit lactase. Lactase is een enzym dat in het lichaam aangemaakt wordt om de lactose (melksuiker, 1 van de vele onderdelen van melk) af te breken in 3 soorten kleinere stofjes (oa glucose), zodat het opgenomen kan worden in de dunne darm.
Mensen met coeliakie, welke pas gediagnosticeerd zijn, kunnen om meerdere redenen een tekort aan lactase hebben. Veelal is dat tekort tijdelijk, en met het herstellen van de darmwand kan het probleem helemaal verdwijnen.
Maar het kan ook zijn dat er geen lactasetekort is maar een algehele overgevoeligheid voor lactose, vergelijkbaar met glutenintolerantie.
Dit is vaak blijvend. Vaak zie je bij die mensen een overgevoeligheid voor meerdere suikers, ook voor eenvoudiger samengestelde suikers zoals glucose
De oorzaken hiervan zijn onbekend.
2004: coeliakie marsh 1, goede respons op gv.
2004: lactose-intolerantie
2005: sec. opinion in de VU: diagnose coeliakie, bijzonder gentype, weinig voorkomende variant

liesbeth

• Gold Member
    • website "help ik krijg bezoek met coeliakie"
Re: Gevoeligheid voor lactose
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2007, 11:04:16 »
 :x:Geknikt en geplakt van een wetenschappelijke site....
Dank je voor de aanvulling, Noor  :D
moeder van Dirk (1992) diagnose coeliakie juni 2003
Website: Help ik krijg bezoek met coeliakie