Auteur Topic: Jachtsaus  (gelezen 1815 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Jachtsaus
« Gepost op: november 12, 2006, 16:53:50 »
half bakje champignons, in stukken
1 ui
2 1/2 dl. jus van rundvlees *
1 eetlepel tomatenpuree
1-2 eetlepels bruine suiker
peper en zout naar smaak
maizena om te binden
evt. een scheut madeira of wijn

Smelt  boter in een pan en fruit daarin de champignons en de ui. 
Giet vervolgens de jus erbij en laat dit zo'n 10 minuten doorkoken zodat het volume met ongeveer een kwart vermindert. Voeg de tomatenpuree en de bruine suiker toe en breng alles zo nodig op smaak met peper en evt. wat zout. Maak wat maizena aan met water en bind de saus tot de gewenste dikte.
Een scheut madeira of wijn erdoor is erg lekker maar misschien voor kinderen minder geschikt.

* Als ik sucadelapjes ofzo klaarmaak dan braad ik die altijd aan en mik dan twee halve uien, twee halve tomaten, een paar gekneusde jeneverbessen, een laurierblaadje en een stuk of vijf kruidnagelen in pan. Heet water erop en dan laat ik dat uren stoven. Aan het eind haal ik dan de kruidnagelen en laurierblaadjes eruit.
Meestal houd ik nogal wat jus over. En dat is zonde om weg te gooien want juist van rundvlees krijg je van die heerlijke jus. Mijn oplossing is om de stukken ui en tomaat die nog in de jus zitten door een zeef te wrijven boven de jus, even doorroeren en invriezen.
En dan kun je er bijvoorbeeld deze lekkere jachtsaus van maken.

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: Jachtsaus
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2006, 16:55:22 »
lijkt me een heerlijke saus, Soezepoes :) Met bruine suiker bedoel je basterdsuiker?
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2006, 16:57:08 »
Ja.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2006, 17:00:25 »
oke :)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje