Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
oktober 25, 2014, 14:37:32
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Archief
| |-+  Receptenarchief
| | |-+  Turkse schotel met rijst, gehakt en spinazie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Turkse schotel met rijst, gehakt en spinazie  (gelezen 9117 keer)
soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member
Geslacht: Vrouw

Don't worry, be happy !

« Gepost op: juli 17, 2006, 18:50:23 »

Dit is een recept van Anna, door haar geplaatst op het forum van Genieten van Vers. Ik heb alleen de hoeveelheden verdubbeld zodat het een recept wordt voor 4 personen:

3 eetlepel olijfolie
2 uien
600 gram lams- of rundergehakt
2 flinke stevige tomaten
4 teentjes knoflook
sambal (of rood pepertje) naar smaak
1 blikje tomatenpuree
2 eetlepels fijngeknipte peterselie
250 gram rijst
600 gram verse spinazie (of diepvries)
zout, peper
Ik had er nog wat kruidnagelpoeder, nootmuskaat en kaneel aan toegevoegd.

Bereiding
Kook de rijst gaar. Snipper de uien. Ontvel de tomaten, verwijder vocht en zaadjes en snij het vruchtvlees in blokjes.
Fruit de uisnippers ca. 2 minuten in 1 eetlepel olie. Voeg het gehakt toe en bak dit rul. Laat daarna nog een paar minuten zachtjes sudderen. Voeg de tomaatblokjes, twee uitgeperste teentjes knoflook, de tomatenpuree, de sambal (of pepertje) en de peterselie toe en laat alles al omscheppend nog 2 minuten zachtjes bakken. Breng het geheel op smaak met zout en peper. En eventueel nog kruidnagelpoeder, nootmuskaat en kaneel.
Bak heel kort twee uitgeperste teentjes knoflook in de rest van de olie, doe de spinazie erbij en bak dit al omscheppend een minuut of 6 tot de spinazie geslonken en gaar is. Laat goed uitlekken.
Schep de rijst en de uitgelekte spinazie door het gehaktmengsel en warm alles goed door. Breng eventueel nog wat op smaak met zout en peper.

Lekker met een salade van tomaten met rode uienringen, peterselie en fetablokjes en eventueel een stukje glutenvrij (Turks) brood erbij.

We hebben het vandaag gegeten en het was echt erg lekker. Dit ga ik zeker nog eens maken. Ik had het klaargemaakt met lamsgehakt en verse spinazie.
 smile

Mijn lief T. heeft al 30 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vergeet het daarom ook nog wel eens in recepten te vermelden. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl
ami
Gold Member

g.v eten , a way of living!

« Antwoord #1 Gepost op: juli 17, 2006, 20:03:32 »

fijn dat je het je goed smaakte., grijns
vind het altijd leuk om te lezen, als mensen smullen van een nieuw recept.
zou willen dat ik ook zoveel lustte al jou, :|
al die recepten van jou,en trouwens ook van anderen wel, brengen voor mij geregeld vele ingredienten met zich mee, die ik niet lust.
heel jammer, en ik heb alweer zoveel meer geleerd te eten sinds gv.

ami

coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.
natasja74
Gold Member

Heerlijk zo veel info!!

« Antwoord #2 Gepost op: mei 16, 2007, 13:00:22 »

Zag dat je het vandaag weer ging eten, toch ook eens maken is lactose vrij dus mooi

Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan
meelmuis
Gold Member

« Antwoord #3 Gepost op: mei 18, 2007, 19:52:27 »

wow dit was ÉCHT lekker!!!!!!!!  eten eten

Good gaon!!
riny
Gold Member

Coeliakie geconstateerd feb.2007

« Antwoord #4 Gepost op: mei 18, 2007, 20:38:55 »

zag turks brood staan is gv ?

soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #5 Gepost op: mei 18, 2007, 21:02:32 »

zag turks brood staan is gv ?

Nee, gewoon Turks brood niet maar als je zelf een soort glutenvrij Turks brood bakt dan wel natuurlijk.
Maar ik zal dat in de tekst erbij zetten dan is het voor iedereen duidelijk. smile

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vergeet het daarom ook nog wel eens in recepten te vermelden. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #6 Gepost op: mei 18, 2007, 21:03:59 »

wow dit was ÉCHT lekker!!!!!!!!  eten eten

Ja hè, wij zijn er ook helemaal dol op. smile

riny
Gold Member

« Antwoord #7 Gepost op: mei 18, 2007, 21:12:10 »

en graag t recept of is die er al fijne avond

soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #8 Gepost op: mei 18, 2007, 21:22:45 »

en graag t recept of is die er al fijne avond

Ik neem aan dat je het recpt voor het Turkse brood bedoelt ?

Gewoon (wit) brooddeeg maken maar ik gebruik dan meestal de helft van de normale hoeveelheid (dus 250 gram meel, de rest van de ingredienten ook halveren), dit smeer ik dan op bakpapier uit tot een ronde dikke 'koek'. Even laten rijzen en dan in de oven gaarbakken in ongeveer 15 tot 20 minuten, dan smeer ik de bovenkant in met gesmolten boter en strooi er sesamzaad over en dan zet ik het nog een paar minuten in de oven.

riny
Gold Member

« Antwoord #9 Gepost op: mei 18, 2007, 21:47:12 »

geen kruiden nodig dan?

Bontelli
Gold Member

« Antwoord #10 Gepost op: mei 18, 2007, 21:56:04 »

nee, die zitten er normaal ook niet in het glutenvolle Turkse brood.

Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje
Liz
Gold Member

« Antwoord #11 Gepost op: mei 19, 2007, 11:06:32 »

Lijkt me lekker Soes, heb je de exacte hoeveelheden? Dan ga ik het Turks brood eens bakken. Bedankt.

Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.
Liz
Gold Member

« Antwoord #12 Gepost op: mei 19, 2007, 11:06:58 »

Kan je lamsgehakt veilig kopen? Of moet je het zelf malen?

Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.
soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #13 Gepost op: mei 19, 2007, 13:13:03 »

Lijkt me lekker Soes, heb je de exacte hoeveelheden? Dan ga ik het Turks brood eens bakken. Bedankt.

Ja, een half pak Glutafin en dan precies de helft van de ingredienten die je nodig hebt voor een heel pak.
En als je zelf een recept hebt voor glutenvrij brood dan gebruik je dat. Het enige dat ik doe is de helft gebruiken anders krijg je wel een reusachtig Turks brood.

soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #14 Gepost op: mei 19, 2007, 13:15:58 »

Kan je lamsgehakt veilig kopen? Of moet je het zelf malen?

Ik koop gewoon lamsgehakt bij de slager maar uit de diepvries. Dat koopt hij zo in en dan heb ik dus ook geen rsico op besmetting.
Ook haal ik het wel bij eenTurkse winkel. Die heeft een kleine slagerij erbij en daar verkopen ze geen gepaneerde producten dus ook geen kans op besmetting.

Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte