Hoi Gerda,
Volgens mij heb ik je over Egypte ook al een keer een mailtje gestuurd. Ik ga graag naar Egypte (ik ben zelf nu 11x in Egypte geweest). Egypte is echt geweldig. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik er heen ga voor het duiken. Ik ben geweest in Dahab, Sharm el Sheik, Safaga, Marsa Alam, Marsa Shagra, El Gouna, Taba, Hurgada, El Quesier en Nuweiba. Ik zou maar eens goed over nadenken over Egypte in de zomer. Ik ben 1x in de zomer in Egypte geweest, NOOIT weer. Aan zee is het overdag met een wind rond de 40 graden. Ga je land in waards, dan wordt de wind warm en de temperatuur loopt op. 48 graden is dan zeker niet ongewoon.
Egypte en glutenvrij? Pfff...Ondertussen heb ik wat mailtjes er voor je weg gestuurd naar de contacten die ik daar heb opgedaan, maar ik vrees voor je dat het een rampenplan gaat worden. Zelf ben ik verschrikkelijk voorzichtig in Egypte (geen rauw eten, geen ijs, alleen water uit flessen die bij aankoop geseald gesloten zijn etc.). Voedingstechnisch nemen ze het in Egypte niet zo nauw. Ik vraag me af de gemiddelde kok/inkoper ooit van het woord kruisbesmetting heeft gehoord. Diverse soorten melen van granen worden daar gebruikt om werkbladen mee te bestrooien. Daarnaast wordt er ook vaak een ‘filmlaagje’ meel over de schappen van het magazijn gestrooid. Zo kunnen ze zien of er veel ongedierte is en waar het vandaag komt.
Ik heb contact gehad met een dame uit Zweden, zij gaat met een lactose dieet naar Egypte. Zij neemt zelf haar brood mee (gas verpakt van bv. Schar), zij toast deze daar voor het ontbijt in ‘toastbags’. Volgens mij zijn deze ook wel in Nederland te verkrijgen. Zij gaf aan vooral veel rijst met gegrilde kip of vlees te eten. De kruiden die ze in 99% van de gevallen gebruiken zijn puur (dus niet op basis van een zetmeel).
Ik hoop dat ik je (of een ander) hiermee een klein beetje hebt kunnen voorthelpen. Mocht je nog een vraag hebben verneem ik deze graag.
Groet,
Theo