Auteur Topic: (Tarwe)zetmeel in een glutenvrij dieet, mag dat wel ?  (gelezen 46134 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
(Tarwe)zetmeel in een glutenvrij dieet, mag dat wel ?
« Gepost op: januari 25, 2006, 13:42:05 »
Sinds 2000 moeten fabrikanten op het etiket vermelden als het zetmeel dat ze voor het product gebruikt hebben, afkomstig is van een glutenbevattend graan.
Wanneer er bijvoorbeeld tarwezetmeel gebruikt is, dan moet de fabrikant dit ook op het etiket aangeven. Dan staat er dus
tarwezetmeel of gemodificeerd tarwezetmeel op het etiket. Heeft de fabrikant mas- of rijstzetmeel gebruikt (dus zetmeel afkomstig van glutenvrij graan) dan is de aanduiding zetmeel of gemodificeerd zetmeel voldoende. Wanneer je op de verpakking van een product de term zetmeel of gemodificeerd zetmeel ziet staan, kun je er dus vanuit gaan dat het zetmeel geen gluten bevat.

Over tarwezetmeel bestaat veel onduidelijkheid.
Volgens de Codex Alimentarius mag een product glutenvrij genoemd worden als het minder dan 20 ppm (parts per million) gluten bevat. Dit komt overeen met 20 mg gluten per kilo product.
Dat is dus niet 100 % glutenvrij.
Tarwezetmeel is in theorie glutenvrij (het is nl. tarwemeel waar de gluten zijn 'uitgewassen') maar in de praktijk bevat het altijd nog wel gluten.
Wordt er nu in een product tarwezetmeel gebruikt dan kan het toch nog glutenvrij heten als er maar minder dan die 20 ppm gluten inzit.
Een kleine groep mensen is zo gevoelig dat ze ook klachten krijgen na het binnenkrijgen van zo'n kleine beetje gluten. Die mensen moeten dus echt 100 % glutenvrij eten en moeten dus ook de glutenvrije prducten met tarwezetmeel laten staan.

Ook al kan je in principe wel tegen tarwezetmeel gebruik het liever niet teveel. Als je de hele dag door producten eet die tarwezetmeel bevatten krijg je alles bij elkaar toch wel een aardige hap gluten naar binnen. En dat moet natuurlijk voorkomen worden omdat je dan wel klachten kunt krijgen.

Op de site van Livaad staat een handig schema dat ik ook maar eens hieronder zal zetten.

http://www.livaad.nl/kaart.htm

Als je goed naar het schema kijkt dan zie je ook dat als tarwezetmeel (waar dus een minimale hoeveelheid gluten inzit) wordt gehydrolyseerd je dan maltodextrine krijgt en nog een stap verder glucosestroop van tarwe.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar de mogelijke hoeveelheid gluten in maltodextrine en glucosestroop van tarwe. Op basis van de uitslagen hiervan heeft de EFSA (European Food Safety Authority) bepaald dat het niet op een etiket vermeld hoeft te worden dat de evt. gebruikte maltodextrine en/of glucosestroop van tarwe afkomstig zijn. Men gaat ervan uit dat het niet te verwachten is dat mensen met coeliakie hier klachten van krijgen.

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl