Auteur Topic: Coeliakie in het huishouden  (gelezen 73139 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Coeliakie in het huishouden
« Reactie #30 Gepost op: juli 22, 2006, 15:51:50 »
Ja hoor. Nogmaals, alleen niet te vol laden maar dan is het verder geen probleem.  :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #31 Gepost op: juli 22, 2006, 20:08:02 »
Doe ook alles in de afwasmachine hoor.
Maar niet te vol zoals Soes al zei.
Dus geen handwas meer  :D
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

anne lise

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 23, 2006, 10:49:07 »
dank voor jullie antwoord, toch ben ik nog niet helemaal gerust erop..... :cry:
Volgende week hebben we nog een afspraak bij de kinderarts, ik zal het haar ook eens voorleggen om toch nog overtuigd te raken, want een vaatwasser is echt ideaal ben ik achter!  :D

en dan komt er nog een vraag in mij op:

gebruiken jullie apparte glutenvrije pannen, bestek, borden e.d.?
Zelf heb ik alles dubbel: glutenvrij en gluten!

hopelijk kunnen jullie mij hierop ook een antwoord geven.

groetjes, Anne

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #33 Gepost op: juli 23, 2006, 11:46:58 »
Nee hoor wel een aparte broodplank frituurpan broodrooster enz enz
Maar kijk eens bij tips voor nieuwe leden daar staat een hoop info.
 :wink:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

anne lise

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 23, 2006, 13:08:34 »
Ik had er al gekeken maar zag dat van de aparte pannen e.d. (en afwasmachien :D) nergens staan. Volgens mij kreeg ik toen coeliakie bij mijn dochtertje werd ge constateert deze adviezen mee van de kinderarts en dietist, die vertelden dat dat wel 1 van de (leef)regels is.

Tja, zal het er volgende week eens over hebben en zal dan naar mijn gevoel handelen (hopelijk afwasmachien voor all-es gaan gebruiken  :wink:

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #35 Gepost op: juli 23, 2006, 13:12:51 »
Ik gebruik wel een andere koekenpan omdat ze zeggen dat in die tefal pannen als de laag beschadigt is (en dat is nogal snel bij mij) er gluten in kunnen blijven zitten.
Maar verder alles wat je goed schoon kunt maken lijkt me niet zinnig, als je het maar goed schoon maakt dan.(ik doe het wel in de vaatwasser hoor)
Om je niet te vergissen kan het wel handig zijn om verschillende dingen te gebruiken in verschillende kleuren.
Vooral tijden het koken vind ik het lastig om dezelfde soort lepel te gebruiken om te roeren, dus kies ik dan een heel andere zodat ik me niet kan vergissen.
Ben benieuwd of je Ka er nog andere ideen over heeft, we horen het wel!
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

anne lise

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 23, 2006, 13:29:22 »
Ik laat het wel weten!

ik denk dat ik toch eerder geneigd ben de mening van mensen met coeliakie-ervaring te volgen, dus verwacht dat ik wel om ga wat betreft de vaatwasser :D

Herman

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • Coeliakie ?? Er zijn ergere dingen!
    • Walsnieuws
« Reactie #37 Gepost op: juli 23, 2006, 13:54:36 »
Nee hoor wel een aparte broodplank frituurpan broodrooster enz enz
Maar kijk eens bij tips voor nieuwe leden daar staat een hoop info.
 :wink:

Hier hetzelfde. Apart afwassen was volgens de dieetiste niet nodig als je een vaatwasser gebruikt. Dus dat doen we en geen problemen ondervonden.
diagnose: Coeliakie Marsh III mei 2005
               Marsh 1,  februari 2006

www.hermanwals.blogspot.com

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #38 Gepost op: juli 24, 2006, 10:34:26 »
Ik heb ook geen aparte pannen. Ik gebruik geen tefal-koekenpannen dus ook daar heb ik geen onderscheid in wel gluten en niet gluten.
Het enige dat ik naast de broddplank, broodrooster enzo heb ik een glutenVOLLE kunststof lepel die ik gebruik om in de glutenvolle pastapan te roeren. Voor T. gebruik ik gewoon 1 van de houten lepels maar die stop ik dus niet in een glutenvolle pan.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Marta

• Newbie
  • *
« Reactie #39 Gepost op: december 02, 2006, 10:52:00 »
Aangezien er heel wat bij komt kijken is het misschien voor "nieuwelingen" zoals wij in het begin makkelijker om de eerste paar maanden zoveel mogelijk geheel glutenvrij door het leven te gaan. Alle Glutenhoudende produkten (misschien op het brood na) de deur uit, grondige schoonmaak van de keuken, en als alles op de rit zit, beetje bij beetje een aantal glutenhoudende produkten weer in te voeren. Op deze manier misschien wat minder last van de "Gluten-Monsters".

Noor

• Prinses
  • Gold Member
« Reactie #40 Gepost op: december 02, 2006, 18:57:02 »
Ik heb een gluten etend gezin, dus zo rigoreus wilde ik niet zijn, maar ik heb wel zo veel mogelijk de ingredienten voor de warme maaltijd gesaneerd (bijvoorbeeld kruidenmixen enz.) en voor mezelf een keukenkastje met gv producten ingericht en een koelkastbak met mijn naam erop, dit was ruim voldoende voor ons allemaal om er mee om te leren gaan.
Maar ieder moet dus echt zelf de keuken naar eigen inzicht en smaak en wens organiseren.
2004: coeliakie marsh 1, goede respons op gv.
2004: lactose-intolerantie
2005: sec. opinion in de VU: diagnose coeliakie, bijzonder gentype, weinig voorkomende variant

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #41 Gepost op: januari 04, 2007, 01:22:04 »
Laatst moest ik met de hand afwassen :oo niet meer gewend, hoe doen jullie dat gebruiken jullie 2 afwasborstels en eerst gv en dan de rest?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #42 Gepost op: januari 04, 2007, 08:40:18 »
Ik spoel alles eerst heel goed af met een "afspoelborstel" en daarna gewoon de afwas met een andere borstel idd.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #43 Gepost op: januari 04, 2007, 13:02:49 »
Ik spoel alles vooraf goed af en gebruik daarna pas een afwasborstel.
Het scheelt natuurlijk wel dat het enige dat hier aan gluten gegeten wordt mijn boterhammen zijn en die kruimels spoel je nogal makkelijk van een bord.

Lizette

• Full Member
« Reactie #44 Gepost op: januari 15, 2007, 19:14:55 »
Ik heb zelf een stickersysteem ingevoerd:

rood (STOP!!!) voor glutenhoudende producten
groen voor glutenvrij

Is meteen handig voor Julius, want die leest nog niet. Alleen opa heeft een probleem, want die is kleurenblind.....

Ik heb verder geen glutenmeel in huis, vanwege het stuivende effect, net zomin als glutenhoudende paneermeel. Wel pasta, brood en soms koekjes, toastjes en chips, alhoewel we zoveel mogelijk allemaal glutenvrij eten.

En verder hebben we ook aparte laden in de keuken, in de diepvries (en ook glutenvrij bovenaan) en in de kelderkast hebben we ook alles op aparte planken. Zo weten opa en oma ook meteen van welke plank ze iets mogen pakken.

Enne, over de afwasmachine: er zijn tegenwoordig ook vaatdoekjes die erin kunnen. Je koopt er twee (is handig) en dan heb je er steeds eentje op je aanrecht en eentje in de machine. Wij draaien 'm wel elke dag, dus iedere dag een schone. Best handig.....

We hebben geluk gehad dat we pas verhuisd zijn en een nieuwe keuken tot de mogelijkheden hoorde. We hebben met het ontwerp rekening kunnen houden en b.v. nu ook een groot fornuis (5 pits) met twee ovens eronder. Een grote van 60cm en een kleinere van 30cm. Is wel een veilig idee, want eentje blijft glutenvrij. Maar ja, dat is natuurlijk niet altijd voor iedereen mogelijk, dat begrijp ik wel.  Een subsidie zou best handig zijn.......
Moeder van Matthijs (2000) en Julius (2002) (coeliakie bekend sinds sept. 2005)