Auteur Topic: Coeliakie in het huishouden  (gelezen 73824 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Coeliakie in het huishouden
« Gepost op: november 13, 2005, 21:21:01 »
Hebben jullie nog handige tips over hoe jullie omgaan met al die ongewenste glutenvolle kruimels en alle andere zaken die niet bij een coeliaak in de buurt mogen komen ?
Laat het horen en dan zal ik ze hieronder verzamelen:

1) Coeliaak heeft eigen broodrooster, eigen broodplank, eogen broodmes, eigen kuipje boter. Doe om dat kuipje boter bv., een elastiek of zet er met een dikke stift glutenvrij op zodat het goed opvalt en niet verwisseld kan worden met kruimelboter.
Ook een ander merk boter gebruiken ivm het onderscheid is slim.
2) Gebruik geen houten lepels bij het koken maar plastic. Dit is heel goed af te wassen.
3) Richt een apart keukenkastje in waarin je de gv broodrooster en de gv voorraad zet.
4) Leg gv broodjes ed nooit zo op de bakplaat maar gebruik bakpapier eronder.
5) Spoel vaatdoekjes elke keer heel goed uit en pak elke dag een schone.
6) Stop je afwasborstel ook eens in de vaatwasser.
7) Maak in je koelkast bovenin een glutenvrije afdeling. Dek glutenvrije etenswaren altijd goed af of stop ze in een afsluitbaar schaaltje. Eventueel kaas vooraf snijden zodat het stuk kaas gv blijft.
8) De bovenste la van de vriezer reserveren voor het glutenvrije spul.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: Coeliakie in het huishouden
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2005, 21:35:14 »
Sinds er bij mij coeliakie is geconstateerd, gebruik ik tegenwoordig een apart vaatdoekje, afdroogdoek, handenhanddoek. Ik heb een gescheiden keuken tegenwoordig. Alles wat glutenvrij is, heb ik gescheiden opgeborgen. Alles heeft een etiket gekregen: gv of glutenhoudende macaroni b.v. De koelkast heb ik gescheiden ingedeeld: een gluten afdeling en een glutenvrije afdeling.  De gluten beneden, voor het geval iets naar beneden valt. Misschien overdreven, maar ik speel op 100% zekerheid. En verder wat Soezepoes hierboven heeft geschreven: een aparte broodrooster enz. Alle houten lepels heb ik weggegeven. Iedereen heeft zijn eigen broodbeleg: dus we hebben nu b.v. 2 x een pot honing en pindakaas, enz.
Aparte ovenwanten.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2005, 21:41:05 »
De koelkast is bij mij helemaal glutenvrij. Ook probeer ik zo min mogelijk glutenvolle produkten in de keuken te hebben. Je zult bij mij in huis bv. geen glutenbevattende bloem of bakmeel aantreffen. Iets binden doe ik met maizena of aardapelzetmeel.
Ik gebruik geen aparte afwasborstel maar ik spoel vooraf alles erg goed af zodat er geen broodkruimels ed. in de kwast kunnen gaan zitten. Tegenwoordug eet ik vaak gv pasta mee maar vroeger zette ik de pan waarin glutenvolle pasta was gekookt meteen in het water zodat eventueel vastzittend spul vast kon weken. Voordat ik ging afwassen spoelde ik dat er heel goed uit. Als het heel erg vast zat gebruikte ik daar dan een apart pannensponsje voor.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2005, 22:33:16 »
Ik doe het ongeveer het zelfde

Ik zet de afwasborstel altijd in de vaatwasser als ie vol is  :D :D :D :D :D :D :D
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

lucia

• Sr. Member
  • All I have seen teaches me to trust the Creator...
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2005, 09:22:13 »
Om misverstanden te voorkomen (en omdat ik botontkalking heb) koop ik voor mezelf een andere margarine voor op brood.
In mijn geval is het dan de Blue Band goede start omdat daar extra calcium in zit, en mijn kinderen weten dus dat die pot altijd van mama is en dat ze daar nooit aan mogen komen.
Je kan dus ook als onderscheid een ronde en een langwerpige verpakking kopen, zodat er geen vergissingen worden gemaakt. En natuurlijk zet ik het er ook nog eens op met een stickertje, zodat gasten niet per ongeluk toch mijn margarine gebruiken.

Ik heb bij de Hema van die diepvriesstickertjes gekocht, en af en toe schrijf ik dan een paar velletjes vol met het woord "glutenvrij" , zodat ik altijd stickers bij de hand heb en meteen kan plakken op nieuwe produkten.

Het lukt me niet om de hele koelkast glutenvrij te houden, mijn man en kinderen willen toch graag dingen eten die niet gv te krijgen zijn. En om ze nou te laten lijden onder mijn dieet vind ik niet nodig. Toch gaat het heel goed, alles is afgedekt en volgens mij krijg ik nooit gluten binnen hoewel er dingen naast elkaar staan. Als alles in goed afgesloten bakjes zit, lijkt het me geen probleem.
Juni 2013: GEEN COELIAKIE aangetoond in biopten. Waar de vlokatrofie in 2001 dan vandaan kwam is een raadsel en zal het ook wel blijven.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ5 en 7

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2005, 09:34:56 »
Plakjes kaas snijd ik vooraf zelf af en leg ik dan op een bordje, als er te weinig is was ik weer eerst mijn handen en snijd wat bij. Het stuk kaas komt zelf niet op tafel.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2005, 14:03:57 »

Noa heeft een aparte la in keuken en in koelkast is er voor haar een afdeling.
In de bovenste la van viezer zit haar brood en vlees.
De meel enz om mee te bakken zitten in afgesloten dozen net als haar snoep enz.

gr jantiene

liesbeth

• Gold Member
    • website "help ik krijg bezoek met coeliakie"
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2005, 19:31:48 »
Alles in plastic bewaarbakken hier, geen open pakken meel, macaroni e.d., zowel glutenbevattende als glutenvrije. Dus geen gestuif door de keuken.
moeder van Dirk (1992) diagnose coeliakie juni 2003
Website: Help ik krijg bezoek met coeliakie

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2005, 19:32:34 »

Tandenborstel van noa staat ook appart van alle andere tandenborstels

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #9 Gepost op: november 22, 2005, 21:30:10 »
He ik wist niet dat het kon een afwasborstel in de vaatwasser.
Wat kan er nog meer voor apparte dingen in?

Ik mik ALLS in de vaatwasser ...roosters van de afzuigkap b.v. vroeger dat rekje van het gaskooktoestel ( nu electrisch koken)
Bloemenvazen .....enz........

Zelf lego als het nodig is (toen de kids klein waren he !) :D :D :D
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Bloem

• Sr. Member
  • Pluk de dag
« Reactie #10 Gepost op: november 22, 2005, 21:55:33 »
Hier thuis bedien ik de kaas...hihi.
Aan tafel snij ik kaas voor mijn mede eters.
Als ik er niet ben pakt mijn vriend eerst kaas en dan pas brood.

Die lego kan ook prima in de lingerie-waszak. Multifunktioneel!

Vanaf 29 juni 05 glutenvrij....

Bloem

• Sr. Member
  • Pluk de dag
« Reactie #11 Gepost op: november 22, 2005, 21:56:13 »
Oh eneh...iederdag schone doeken (allemaal).
Vanaf 29 juni 05 glutenvrij....

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2006, 10:55:38 »
Zag dat de scilicone ovenwanten bij kruidvat in de aanbeding zijn vanaf 4 april, misschien een tip voor mensen die ze nog niet hebben (ik ga ze ook halen).
Gr Natasja
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

rispe0037

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: april 02, 2006, 12:00:33 »
bedankt voor de tip natasja want wij krijgen de folders vaak pas zo laat dat de aanbiedingen dan al weg zijn.
ik las hier ook over boter wij hebben becel dieet dus voor ons de grote kuip en voor mariska de kleine.
verder heb ik zo veel mogelijk alleen in huis wat we allemaal mogen om zo weinig mogelijk fouten te kunnen maken.
dit is de 2 de dag van het dieet zou mijn man ook pindakaas op brood doen oh dan moet je maar even een schoon mes pakken daar had ik weer niet mij nagedacht.
verder is mariska de enige in huis van het zoete broodbeleg dus dat scheelt dan weer.
groetjes wilma
groetjes wilma                                                
moeder van jeffrey 1997.
moeder van mariska 1993 maart 2005 diabetes type 1
en maart 2006 coeliakie marsh 3b/c   sinds 2011 borderline

Marrianne

• Gold Member
  • 'k hoop veel op te steken!!!
« Reactie #14 Gepost op: april 02, 2006, 14:06:26 »
de tubes van fred en ed zijn hier in huis een uitkomst voor het zoete beleg.

Moeder van Patrick (13 jaar), weet sinds begin maart 2005 dat hij glutenvrij moet. Heeft hiernaast CGD (een afweerstoornis).