Auteur Topic: Kerriekip met gv roti  (gelezen 3407 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Kerriekip met gv roti
« Gepost op: augustus 14, 2005, 00:07:47 »
Een recept van mWhistle:

De kerriekip? Ik heb de vreselijke neiging om 'experimenteel' en behoorlijk 'expressief' te koken, vooral sinds het glutenvrij is. Dus alles gaat een beetje op gevoel.

In de foodprocessor een uitje, een boel knoflook, een heleboel (glutenvrije) kerriepoeder en één Madame Jeannette (héél héét pepertje) met een flinke tomaat fijnmaken.
Een x aantal kippenbouten flink met kerriepoeder mishandelen en aanbraden in een beetje olie. Vervolgens het kruidenprutje erbij, een tablet voor kippenbouillon en aanvullen met water. Op een laag pitje laten borrelen/stoven.

Dat laat ik een goed anderhalf uur trekken. Aardappels schillen en in grove stukken bij de kip plonzen, die zijn in een half uurtje gaar.

De roti maak ik door een paar fikse eetlepels rijstmeel, boekweitmeel en vooral kikkererwtenmeel bij elkaar te mikken, en met wat water tot een deeg te kneden. Kan in principe van elke GV-meelsoort, neem ik aan. Het deeg rol ik uit tot pannenkoekjes, en die bak ik aan beide kanten in een beetje olie.

Erg lekker met kousenband, of een salade, eventueel wat hardgekookte eieren erbij....

En pas nu bemerk ik dat mijn chaotische manier van koken toch een afspiegeling van karakter is...

Veel succes!

Groetjes, Marijke
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

RobertE

• Newbie
  • *
Re: Kerriekip met gv roti
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2017, 21:28:59 »
Ik heb net roti plaat gemaakt van rijstemeel. 400gr ervan, 7gr droge gist, 30gr psylliumvezel, wat zonnebloemolie, bakkerszout en als vulling gele kikkererwten gekookt en fijngemalen tesamen met een prutje van ui, knoflook en peper. Dit recept niet van mezelf maar van internet afgehaald. Daar werd zelfrijzendbakmeel gebruikt en ik dacht wat bijdehand te zijn door dus  rijstemeel te gebruiken. Ik vind het lastig om met rijstemeel deegjes te maken. Brood lukt me ook niet goed. Ik heb bijna het dubbele aan water nodig. Want met bv 350gr water op 400 gr rijstemeel, dan blijft er meel over en het andere is een stuk beton. Wellicht slechte kwaliteit rijstemeel (uit een toko)?
Ipv dunne flexibele roti a la een pannekoek cq wrap is het bij mij nu meer een flensje. Deeg is gewoon niet zo soepel en scheurt snel. Dus wat dikker gehouden. Als de smaak dan maar goed is. Morgen testen.