Auteur Topic: Pepernoten  (gelezen 67197 keer)

meelmuis

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pepernoten
« Reactie #30 Gepost op: oktober 21, 2007, 19:52:27 »
Vanillesuiker is inderdaad erg zoet maar het geeft juist zo'n bepaald smaakje aan koekjes e.d. Dan liever nog minder suiker, zoals Jantiene schrijft  :ok:
Good gaon!!

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #31 Gepost op: oktober 23, 2007, 22:54:29 »
Kan ik ze ook van glutafin maken?
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #32 Gepost op: oktober 26, 2007, 16:32:49 »
euhmmm... dat weet ik niet! Ik heb trouwens voor mijn speculaas en pepernoten andere verhoudingen gebruikt, de kinderen uit Toms klas vonden het allemaal heel lekker, het recept komt van de bundel "recepten"van www.glutenvrij.nl (ga naar bibliotheek dan naar bundels dan naar recepten dan vind je meer dan 200 blz. recepten). Het is voor speculaas en je kunt het ook gebruiken voor pepernoten. Als het uit de oven komt is het nog zacht, tijdens het afkoelen wordt het hard. Dit zijn de verhoudingen:

80 g. roomboter
100 g. lichtbruine basterdsuiker
1 eidooier
100 g. rijstmeel
50 g. boekweitmeel
10 g. speculaaskruiden (ik had verstegen koek en speculaas)
6 g. bakpoeder

- meng boter en suiker
- voeg de eidooier toe
- voeg de rest doe
- maak er een bal deeg van
- is het deeg te brokkelig, voeg dan een klein beetje melk of water toe
- maak er koekjes of pepernoten van en leg het op bakpapier of een deegvel
- bak alles in een voorverwarmde oven ongeveer 15 minuten op 150 graden (in mijn heteluchtoven was het goed in 23 minuten) tot de bovenkant lichtbruin is
- laat het afkoelen en hard worden

Je kunt de bal deeg afgedekt in de koelkast bewaren tot de volgende dag als je wilt (ik nam het de volgende dag mee naar school, toen deed ik er nog een beetje melk door zodat de kinderen het beter konden kneden).  :lol2:
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #33 Gepost op: oktober 27, 2007, 18:26:11 »
Ik ga het gewoon een keer proberen met glutafin. Ik zal het melden hoe dat is gegaan en hoe ze smaakten.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #34 Gepost op: oktober 27, 2007, 21:11:20 »
Ik head ze eergisteren gemaakt met mix B en boekweit ook lekker.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #35 Gepost op: november 03, 2007, 17:35:03 »
Net de pepernoten met glutafin gebakken en het recept van tine gebruikt. Ze zijn HEERLIJK!! Isabelle smult er op het moment van.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #36 Gepost op: november 03, 2007, 17:39:32 »
Heb je dan 150 gram glutafin gebruikt? Ik ga ze volgende week maken namelijk.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #37 Gepost op: november 03, 2007, 17:44:26 »
Heb je dan 150 gram glutafin gebruikt? Ik ga ze volgende week maken namelijk.
Ja.

En ik heb de roomboter vervangen voor linera boter voor op brood. Isabelle lust namelijk geen roomboter. En gebakken in mijn combi-magnetron op de heteluchtstand 150 graden, zonder voor te verwarmen, in 20 minuten.

Sterretje

• Newbie
  • *
« Reactie #38 Gepost op: november 26, 2007, 17:18:51 »
Ik wil graag een heel grote glutenvrije pepernoot maken als surprise.
Denken jullie dat dit zou kunnen? En moet ik de 'reuzenpepernoot' dan gewoon veel langer in de oven zetten?
Welk recept vinden jullie trouwens lekkerder, die van Glutenvrij.nl of het recept aan het begin van dit topic?
Alvast bedankt!

Lirio

• Gold Member
« Reactie #39 Gepost op: november 26, 2007, 17:30:54 »
Ik denk dat dat wel goed kan hoor. Je moet hem dan denk ik wel veel langer bakken, maar je kan met een prikker erin prikken en als die er schoon uitkomt is hij gaar van binnen.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

Harmien

• Gold Member
« Reactie #40 Gepost op: november 26, 2007, 19:32:42 »
Ik vind het recept aan het begin van dit topic het lekkerst. Maar ja smaken verschillen.....
Coeliakie geconstateerd op 26 februari 2006.<br />Sinds begin maart 2006 op glutenvrij dieet.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #41 Gepost op: november 26, 2007, 20:04:58 »
Het recept halverwege van Tine gemaakt, ook heerlijk hoor.
 Een grotere kan wel, wel wat langer bakken en niet te warm lijkt me
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

Sterretje

• Newbie
  • *
« Reactie #42 Gepost op: november 26, 2007, 20:32:55 »
Heel erg bedankt voor de (snelle!) reacties en tips!!
Ik ga het gewoon proberen. Ik maak ook wel gewone pepernoten, voor het geval de grote mislukt!

Liz

• Gold Member
« Reactie #43 Gepost op: november 26, 2007, 20:48:10 »
succes ermee
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #44 Gepost op: november 26, 2007, 21:56:10 »
Ik gebruik ook die hier aan het begin maar ik neem dan mix c in plaats van boekweitmeel en rijstmeel. En ik gebruik roomboter. Oja als je de donkerste basterdsuiker gebruikt dan worden de pepernoten lekker donker, net als die van de bolletje.