Auteur Topic: Appeltaart  (gelezen 40712 keer)

Rozemarijn

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
Re: Appeltaart
« Reactie #15 Gepost op: mei 09, 2005, 16:35:29 »
Leg plastic folie op het aanrecht, 2 repen breed anders is het te klein. Leg je deegbal erop en druk een beetje plat (is niet eens nodig, maar doe ik altijd). Leg er folie bovenop en rollen maar. Soms vouwt de folie om je deegrandje, dan moet je het even lostrekken. Op deze manier plakt het deeg niet aan je aanrecht of deegroller. Heel makkelijk! En als het deeg te zacht wordt, even een half uurtje in de koelkast op laten stijven ...
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Fréderique

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 09, 2005, 23:13:03 »
En hier komt Truusje weer: mijn appeltaart is MISLUKT  :cry: :cry: :cry: :cry:

Als ik het zo lees kan echt iedereen deze appeltaart maken, behalve dit keukenwonder hm!

:help: :help: :help: :help: :help: :help: :help: :help:

Wat ging er fout? Een korte impressie:

Ik heb me na mijn werk gek gehaast om bij de Blokker nog een deegroller te kopen (17.55 uur stond ik daar voor de deur...). Toen naar huis gesjeest, alle boodschappen voor de appeltaart bij de supermarkt om de hoek gedaan, daarna gauw de kinderen opgehaald bij de oppas (het was inmiddels 18.30 uur....). Thuis gekomen, eten klaargemaakt, gegeten, kinderen naar boven, in bad en naar bed (in dit tempo ongeveer) en toen... klaar om te bakken (inmiddels was het 20.15 uur...).

'Enigszins' gehaast begonnen met het deeg kneden. Was blijkbaar niet koud genoeg want de helft bleef helemaal niet 'plakken' aan de rest van de deegbal. Dus in de koelkast gezet en gauw begonnen met het schillen van de appels. Die in een (te kleine) kom gedaan, rozijnen erdoor en suiker en toen bij het door elkaar roeren de helft er natuurlijk overheen.... Citroenschil geraspt (rasp onvindbaar, snel even naar buren gerend om er eentje te lenen, om er vervolgens achter te komen dat ook de kaneel spoorloos is (zal wel bij de rasp staan) dus weer naar buren...). :blijvenlachen:

Deeg weer uit de koelkast gehaald en verder geprutst. Toen maar opgegeven om er één geheel van te maken en bloem op mijn aanrecht gestrooid en getracht met de (nieuwe) deegroller dit uit te rollen. Alles bleef aan mijn deegroller plakken, dus ook dat ging niet zoals het moest. Vervolgens al het deeg maar uit frustratie zo in de vorm gedaan en met mijn handen de bodem en zijkant gemaakt. Op de een of andere manier had ik niet genoeg deeg, maar ja. Appels etc. er in gemikt en de hele boel in de oven gegooid.

Na 1 uur rook het toch wel erg lekker in huis, dus vol goede moed de taart uit de oven gevist. Een beetje af laten koelen en toen geprobeerd te snijden. Helaas: veel te veel vocht (waar komt dat in ...naam vandaan?), dus eerst mijn taart maar afgegoten (wat klinkt dit komisch, maar op het moment zelf dacht ik daar heel anders over..) en toen vol verwachting een hapje geproefd.... NIET TE ETEN.  :mop:
Ik heb er veel te veel citroenrasp bij gedaan, want het smaakte naar een wc-verfrisser (niet dat ik die de laatste tijd veel heb gegeten, maar ik stel me zo maar voor dat het zoiets moet zijn). 

Enfin, zoals je nu leest: ik ben nog één brok frustratie  :cwm23: . Op de een of andere manier weet ik alles verkeerd te doen wat maar kan, wat een sufferd ben ik toch. Ik denk dat ik mijn bakpogingen (voorlopig) maar staak.
 :deegrol: :deegrol: :deegrol: :deegrol: :deegrol: :deegrol: :deegrol:

dolores

• Gold Member
  • kletsen over gluten voor mijn kleine meid
« Reactie #17 Gepost op: mei 09, 2005, 23:26:50 »
Gewoon blijven proberen, tja ik heb makkelijk praten ik heb die appeltaart ook nog niet geprobeerd, wat ik wel weet is dat je eigenlijk een beetje relaxed te werk moet gaan (zeg ik uit ervaring) en dan gaat het een stuk beter, tot nu toe alles wat ik op gv gebied even snel, snel wilde maken is altijd mislukt......, dus diep ademhalen een in alle rust een nw proging wagen  :wink: :)
Dolores, moeder van Lorena 14 jaar oud

Rozemarijn

• Gold Member
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
« Reactie #18 Gepost op: mei 09, 2005, 23:31:01 »
Daar zit zeker wat in. Dat soort dingen doe ik ook altijd in het weekend. Dan kan er ook nog iets mis gaan en is er nog voldoende tijd om dat te herstellen.

Gewoon nog een keer doen in het weekend en dan heel precies het recept volgen. Dan kan het niet fout gaan ... toch :?
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
« Reactie #19 Gepost op: mei 10, 2005, 08:55:38 »
Hier houden ze niet zo van citroen, dus die heb ik er niet bij gedaan.

Welk merk appels heb je gebruikt, misschien dat daar meer vocht in zat? Ik heb Elstars gebruikt.

Ik heb de appelplakjes bestrooid met de suiker en de kaneel. Rustig omscheppen. In de vorm (was die van jou niet groter dan 24 cm?) eerst een laagje appelplakjes, daarna wat van de gewelde (en afgedroogde!!) rozijnen en daarna weer appelplakjes. Bij mij paste het ook niet in dezelfde schaal als waar de appelplakjes in zaten.

Geef de moed niet op, misschien is zo'n bakles iets voor jou. Ook wel gezellig misschien?? :aaibol:
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

Fréderique

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 10, 2005, 13:36:50 »
Klopt helemaal, door al die stress natuurlijk veel te snel alles willen afraffelen. Maar ja, ik heb het geweten, daarnet werd er weer gebak getrakteerd door mijn collega en ik zat weer zonder!

In het weekend moet ik maar eens de tijd nemen om wat uit te proberen. Maar met een man die heel onregelmatig werkt, zelf 3 dagen werken, 2x per week sporten én 2 kleine kinderen kun je je voorstellen dat de weekenden hier zo mogelijk nog chaotischer en drukker verlopen dan door de weeks...!

Maar bij de eerste de beste gelegenheid 'schop' ik man en kinderen de deur uit naar de kinderboerderij en ga ik aan de slag.... Wacht maar af!!!  :lol:

ami

• Gold Member
  • g.v eten , a way of living!
« Reactie #21 Gepost op: juni 20, 2005, 17:08:04 »
de appeltaart gemaakt van schar a niet lekker dus.!!
ook vond ik de elstar appel geen succes, nat en vochtig, wat in het rare deeg ging zitten.
we moeten een andere oplossing vinden.jammer dat die meelsoorten per internet besteld moeten worden, want je hebt dan verzendkosten??!!!
en ik kan alles nog in tilburg kopen.
groeten ami
coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #22 Gepost op: juni 20, 2005, 20:13:26 »
shar c mix is in de meeste reform zaken wel te krijgen
A mix is cake mix ..kan je eigelijk nergens anders voor gebruiken

als je de bodem bedekt met deeg en je strooit er dan wat gv paneermeel op dan trekt het vocht uit de appels niet zo in het deeg  :D
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

ami

• Gold Member
  • g.v eten , a way of living!
« Reactie #23 Gepost op: juni 21, 2005, 10:31:34 »
dank je voor het antwoord. maar ik heb een keer cake gebakken met schar c en die vond ik echt niet lekker.
zal gewoon ander meel moeten zoeken.
en misschien heb ik ook wel geen coeliakie als ik 4 juli bij mulder ben geweest.  :D :D :? :?
dan kan ik gewone cake eten.
wait and see!!!!!
groeten ami
coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.

Sonja2

• Jr. Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: mei 06, 2006, 17:42:43 »
Ik maak deze appeltaart van half rijstemeel en half maismeel voor de rest gebruik ik het recept zoals staat aangegeven.

Ik heb het ook geprobeerd van glutafin en schar meel, maar de rijstemeel en maismeel versie vinden ze bij mij thuis het lekkerst.

Sonja

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #25 Gepost op: juni 23, 2006, 22:23:21 »
Ik heb hem vandaag gemaakt met mix B van Schar en met 2 theelepels wijnsteenpoeder.
Is het deeg iets minder kruimig.
Is echt lekker geworden bijna niet van met gluten te onderscheiden (wij eten zelf gewoon gluten)
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

dropje

• Full Member
  • Geit neet besteit neet!
« Reactie #26 Gepost op: september 11, 2006, 20:22:22 »
Ik heb hem gemaakt, precies zoals hier staat alleen heb ik C-mix van schar gebruikt en citroenrasp van Dr. oetker ipv zelf een citroen te raspen.

Hij was errug lekker! Dat vonden mijn collega's ook!
Diagnose coeliakie Marsh 3b mei 2006.
Mei 2007 geen coeliakie meer zichtbaar bij biopt maar voel me nog niet top.
jan 2009, na 2 1/2 jaar GV echt het gevoel de oude te zijn! Heerlijk! Ik blijf dus dieten zoals nu en dan blijft het hopelijk goed gaan

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: maart 18, 2008, 20:31:32 »
zou ik het ook kunnen maken met die tropicameel of is het beter met de c mix?

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #28 Gepost op: maart 18, 2008, 20:41:37 »
Ik zou niet Tapioca meel nemen eerder dan mix C  :lol2:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #29 Gepost op: maart 18, 2008, 23:45:29 »
Alleen tapioca is niks hoor de mix van Dove zit het wel in en die is ok, maar C of B gaat ook prima hoor.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan