Auteur Topic: recept ontbijtkoek  (gelezen 39991 keer)

Renske

• Jr. Member
  • **
  • Glutenvrije pizza's - wie lust ze nou niet?!
Re: recept ontbijtkoek
« Reactie #15 Gepost op: april 15, 2007, 13:59:17 »
De eerste keer heb ik Schar B gebruikt en dat smaakte prima. Gisteren moest ik C gebruiken, omdat m'n B op was. Maar ook dat smaakt prima. (Hmm, misschien ben ik gewoon niet zo kieskeurig  :D)
Marsh 3b en sinds mei 2006 een glutenvrij bestaan. Nov 2006: voor het eerst in 26 jaar geen bloedarmoede meer. Feb 2009: nog steeds antistoffen, maar wel sterk verminderd. Bloedwaarden helemaal in orde.

riny

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Coeliakie geconstateerd feb.2007
« Reactie #16 Gepost op: april 15, 2007, 20:07:55 »
koekkruiden van stegenman is die gv? en is t in een springvorm of een kunststoffen ( van  Action bvb) vorm gebakken , ziet er erg lekker uit ga t mss maken

riny

• Sr. Member
« Reactie #17 Gepost op: april 15, 2007, 20:14:35 »
kan t ook met Xanthangom dat andere heb ik niet in huis?

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #18 Gepost op: april 15, 2007, 20:44:34 »
koekkruiden van stegenman is die gv? en is t in een springvorm of een kunststoffen ( van  Action bvb) vorm gebakken , ziet er erg lekker uit ga t mss maken
Staat een duidelijke allergenen info op bij Stegenman  :wink:
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Renske

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: april 16, 2007, 20:27:41 »
Ik heb 'em gebakken in een siliconen vorm die ik kado gekregen heb. Het deeg is niet heel vloeibaar dus dat kan makkelijk. Je kunt het ook in een gewone springvorm of cakeblik maken. Dat maakt volgens mij niks uit.
Marsh 3b en sinds mei 2006 een glutenvrij bestaan. Nov 2006: voor het eerst in 26 jaar geen bloedarmoede meer. Feb 2009: nog steeds antistoffen, maar wel sterk verminderd. Bloedwaarden helemaal in orde.

riny

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: april 17, 2007, 18:55:17 »
nog ff terug te komen op mijn vraagje kan er nu wel of niet Xanthan-gom in of is het niet nodig. ben een beginner met bakken en wil dat t lukt heb trek voor bij de (C) koffie

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #21 Gepost op: april 17, 2007, 19:04:59 »
Xanthangom is niet hetzelfde als koekkruiden. Het is meer om te zorgen dat het niet zo droog wordt (geloof ik).
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

riny

• Sr. Member
« Reactie #22 Gepost op: april 17, 2007, 20:55:47 »
ja klopt het houd t brood wat bij elkaar
morgen mss een poging om te bakken ziet er erg lekker uit
wat is ketan dan eigenlijk mij nog niet bekend

riny

• Sr. Member
« Reactie #23 Gepost op: april 17, 2007, 21:00:42 »
ff terug hetelucht oven 150 gr en midden in de oven dacht ik

Renske

• Jr. Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: april 17, 2007, 21:13:36 »
wat is ketan dan eigenlijk mij nog niet bekend

Ketan is kleefrijstmeel. In het engels heet het glutinous rice flour. Dat klinkt alsof er gluten in zitten, maar dat is niet zo. Net als andere rijstsoorten is ook kleefrijst glutenvrij.

Niet alleen de rijst kleeft, maar ook het meel zorgt voor wat kleefkracht; je baksels brokkelen niet zo snel uit elkaar en krijgt daardoor een (vind ik) betere structuur. Bovendien wordt het brood minder droog en is daardoor langer houdbaar/lekker.

In een brood van 500gr gebruik ik ongeveer 50gr ketan (of iets minder). Als je er te veel in doet wordt het brood moeilijk om door te slikken, maar dat is het ook als het oud en droog wordt. Samen met Fiberhusk is ketan DE oplossing voor dat typische brokkelige, droge glutenvrije brood!

riny

• Sr. Member
« Reactie #25 Gepost op: april 18, 2007, 09:41:30 »
ketan en fiberhusk heb ik nog niet uit geprobeerd xanthan gom doet toch het zelfde werk als ketan of heb ik t mis. ketan en fiberhusk is dat alleen tebestellen via internet of ook in een reform winkel. stuur anders jou recept van brood hoe je t bakt naar mij op als je wilt ik heb schar meel b en c komt gelijk een vraag naar boven zitten hier genoeg voedingsstoffen in of moet er meer in gedaan worden zaden bvb? ik bak in een comby heteluchtoven best lastig voor de juiste temperatuur. veel vragen voor de vroege ochtend

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #26 Gepost op: april 18, 2007, 11:22:21 »
ketan en fiberhusk heb ik nog niet uit geprobeerd xanthan gom doet toch het zelfde werk als ketan of heb ik t mis. ketan en fiberhusk is dat alleen tebestellen via internet of ook in een reform winkel. stuur anders jou recept van brood hoe je t bakt naar mij op als je wilt ik heb schar meel b en c komt gelijk een vraag naar boven zitten hier genoeg voedingsstoffen in of moet er meer in gedaan worden zaden bvb? ik bak in een comby heteluchtoven best lastig voor de juiste temperatuur. veel vragen voor de vroege ochtend

Ik bak altijd zonder ketan, fiberhusk, zanthaangom en dat soort dingen.
Zaden in het brood is erg lekker en goed voor de spijsvertering. Een paar eetlepels per brood is genoeg.
Als je een hete luchtoven gebruikt dan moet je de temperatuur ongeveer 10 % lager zetten dan bij een 'normale' oven.
Als er dus in een recept staat dat iets op 200 graden gebakken moet worden haal je er eerst 1/10 deel vanaf dus 20 graden en dan bak jij het op 180 graden.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

riny

• Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: april 18, 2007, 11:35:58 »
kan iemand ff helpen hij staat in de combyoven nu lees ik 170 gr bij mij kan hij alleen op 160 of 140 graden. hij staat dus op 160 nu en ruikt en geurt al snel ben bang dat t te heet is , wel afgedekt en moet hij midden in de oven ? ik heb een hoge en een lage tree met die hoge word elke keer de bovenkant te donker wie weet raad

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #28 Gepost op: april 18, 2007, 11:59:45 »
170 graden zou bij jou betekenen 153 graden.
Nu kun je kiezen uit twee dingen:

1) Of je zet hem op 160 graden en dan doe je cake er bv. 10 tot 15 minuten korter in. (even controleren met een breinaald of sateprikker of de cake gaar is)
2) Of je zet hem op 140 graden en dan zet je de cake er juist iets langer in.

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

riny

• Sr. Member
« Reactie #29 Gepost op: april 18, 2007, 12:09:25 »
hij staat op de laagste tree en op 140 graden 1.5 word bedoeld bijna 2 uur toch best lang dan
bedankt he