Auteur Topic: Allergie voor melk soms per abuis aangezien voor coeliakie  (gelezen 175 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Allergie voor melk soms per abuis aangezien voor coeliakie
« Gepost op: februari 21, 2021, 18:09:27 »
Kinderartsen moeten soms flink puzzelen om erachter te komen wat er aan de hand is bij een kind met buikklachten. In bijgaand artikel zetten TTG antistoffen, aangetoond in het bloed, kinderartsen op het verkeerde been. Deze TTG antistoffen blijken ook verhoogd te kunnen zijn bij een allergie voor koemelkeiwitten, en niet alleen bij coeliakie. Deze koemelkallergie is niet met een gewone bloedtest aan te tonen die IgE antistoffen voor melk meet. En bij kinderen met een koemelkallergie kunnen de darmen net als bij coeliakie flink beschadigd zijn (Marsh 3). Of juist helemaal niet. Als deze kinderen per abuis de diagnose coeliakie krijgen, zullen de klachten door een glutenvrij dieet niet verdwijnen.

Bron:
https://www.celiac.com/articles.html/anti-tissue-transglutaminase-antibodies-may-be-associated-with-cows-milk-protein-in-addition-to-gluten-intake-r5441/

(hoe hoog de TTG antistoffen zijn bij deze kinderen, kan ik niet zien, omdat het originele artikel in het Spaans is)
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Baloo

• Jr. Member
  • **
Re: Allergie voor melk soms per abuis aangezien voor coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2021, 00:04:07 »
interessant!
Het originele artikel is in het Engels, en er worden waarden van tegen de 200 gemeten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Allergie voor melk soms per abuis aangezien voor coeliakie
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2021, 15:23:03 »
Dank voor je aanvulling! Dat had ik dus niet in de gaten, dat er ook een Engelse versie is.  :D
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.