Auteur Topic: Veiligheid glutenvrij bier twistpunt tussen EU en VS  (gelezen 195 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Veiligheid glutenvrij bier twistpunt tussen EU en VS
« Gepost op: februari 15, 2021, 13:49:45 »
In Europa drinken coeliakiepatiŽnten al een paar jaar glutenvrij bier, gemaakt van gerst en speciaal bewerkt opdat het glutengehalte onder 20 ppm komt. Dat bier mag in de VS niet glutenvrij genoemd worden. Fabrikanten moeten daar een waarschuwing op het etiket zetten dat het glutengehalte niet goed gemeten kan worden. Daarna is het aan de consument om een eigen keuze te maken. De Prolamin Working Group, die de EU adviseert over technieken om gluten in voedingsmiddelen te meten, erkent de tekortkomingen van de huidige ELISA R5 competitive test, die kleine, afgebroken gluteneiwitten in voedingsmiddelen niet goed kan meten, maar vindt deze methode voorlopig goed genoeg. Er is wel een alternatieve methode voorhanden, met massaspectroscopie, maar die is duur, tijdrovend en vergt speciale expertise die voedselproducenten (vooral de kleinere) niet in huis hebben. Bovendien is er nog geen vertaalslag gemaakt van de uitkomst van massaspectroscopie (LC-MS) metingen naar ppm gluten. Ook is deze methode niet gevalideerd; doorgaans gebeurt dat met een reeks experimenten in een groot aantal laboratoria verspreid over de wereld. Wat glutenvrij mag heten en wat niet, en welke limiet hiervoor wordt aangehouden, bepaalt uiteindelijk de wetgever, schrijft de Prolamin Working Group in een verklaring. Vaststellen hoe veilig een voedingsmiddel is, kan alleen door klinisch onderzoek waarbij coeliakiepatiŽnten betrokken zijn. De Prolamin Working Group wil graag verder onderzoeken wat massaspectroscopie kan betekenen voor het meten van gluten in bier en andere gefermenteerde producten (zoals soja, tarwezetmeel en tarwederivaten). Daarnaast wil men nagaan of de huidige ELISA R5 competitive methode wel alle glutendeeltjes oppikt waar coeliakiepatiŽnten ziek van worden.

Bron: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2020.626712/full
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.