Auteur Topic: Ijzertekort ? Na corona  (gelezen 244 keer)

Boudie

• Newbie
  • *
Ijzertekort ? Na corona
« Gepost op: februari 12, 2021, 11:53:36 »
Hallo, ik ben nieuw hier en al heel lang op glutenvrij dieet dus geen medicijnen en ik heb n vraag.
Na pittige corona met onder andere 6 weken buikloop in april vorig jaar worstel ik met herstel. Extreme vermoeidheid etc. Had gelezen over ijzertekort na corona en ben extra ijzer gaan nemen in de vorm van vlees, floradix etc
Na 5 dagen kon ik bloed laten prikken en mijn waardes zijn hb 9,2 (7,5-10), ferritine 37 (10-200) en ijzer 10  ( 10-25). Volgens huisarts en bedrijfsarts dus niets a d hand
Ondanks dat ik herhaaldelijk meldde dat ik meer energie kreeg door extra ijzer en dat ik t opmerkelijk vond dat de laagste waarde van 10 als normaal werd beschouwd met mijn klachtenpatroon.
Heeft iemand suggesties?

Alvast enorm bedankt

Boudie

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Ijzertekort ? Na corona
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2021, 14:32:50 »
Wat vervelend dat je nu al bijna een jaar zit met de gevolgen van corona. En dat naast coeliakie.

Wat ik me afvraag is of je elk jaar of om het jaar je bloed laat controleren? Dat hoort bij de gewone controle van coeliakie. Door de mdl-arts (soms internist) of de huisarts. Dan worden veel vitamines gecheckt, ook je B-vitamines. Als je extra vlees eet, krijg je ook meer B-vitamines binnen. Het kan zijn dat je daar (ook) een tekort aan hebt. Als je de uitslagen van de afgelopen jaren hebt, kun je een trend zien. Welke waardes omhoog of omlaag gaan. Heb je die historische reeks niet, dan is het lastiger. Maar kun je nog wel het 'totaalplaatje' laten meten bij je arts. Dus je vitamines, maar ook de waardes van je schildklier, lever etc. Dat staat in deze flyer voor huisartsen. https://www.ncv.nl/webwinkel/brochures/1002/brochures/1320/flyer-voor-huisartsen-(download)

Als je meer groente, fruit, noten en naturel vlees, vis en kip gaat eten, kun je merken dat je je fitter voelt, maar dat geldt misschien wel voor iedereen, het hoeft niet meteen een teken zijn dat je een tekort hebt aan ijzer, je krijgt met die van nature glutenvrije producten een hele lading aan voedingsstoffen binnen.

Op zich vind ik de gevonden waardes niet verontrustend. Kan wel zijn dat ze niet helemaal de 'echte' waardes meten als je al lange tijd floradix of supplementen gebruikt (hoe dat zit weet ik niet precies). Doorgaan met ijzerrijke voeding kan natuurlijk altijd. Of je floradix kunt blijven gebruiken als je geen tekort aan ijzer hebt, kun je vragen aan je arts.

Zou het ook nog kunnen dat je (tijdelijk) iets gevoeliger voor gluten bent geworden? Het lijkt me heel lastig om de nasleep van corona uit elkaar te houden met de klachten die je krijgt na een dieetfout. Voor zover ik heb begrepen zit daar een flinke overlap in. Je zou ook nog bij een diŽtist kunnen aankloppen die je dieet narekent en kijkt of het volwaardig is, en hoe je zo snel mogelijk weer kunt aansterken (veel mensen zijn flink afgevallen door corona, jij misschien ook).

Beterschap! 
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Boudie

• Newbie
  • *
Re: Ijzertekort ? Na corona
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2021, 19:21:55 »
Hoi , en dank je wel voor je reactie.
Ik laat niet elk jaar mijn bloed checken en dat is n hele goede tip.
Ik at ook bijna geen vlees en dat ga ik maar blijvend veranderen
Mijn coeliakie had ik goed onder controle met n goed dieet en zonder meds.
T is n grillig virus , corona en wat t lastig maakt is dat je heel vaak n terugval hebt en opleving van symptomen.
N diŽtist vind ik ook n goed idee. Ga ik mee a d slag
Dank je wel👍🏻