Auteur Topic: Uitblijvende menstruatie bij 15-jarig meisje werd veroorzaakt door coeliakie  (gelezen 227 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Portugese kinderartsen kregen bezoek van een 15-jarig meisje dat nog nooit een menstruatie had meegemaakt. Raar, zo'n late menstruatie, meestal is er dan meer aan de hand. De artsen merkten dat het meisje erg licht was voor haar leeftijd. Ze kreeg een echo van haar buik, alles zag er van binnen normaal uit. Maar uit de  bloedtest kwam naar voren dat ze wel eens coeliakie kon hebben. Dit werd bevestigd met een darmonderzoek. Niet lang nadat het meisje glutenvrij ging eten, kwam haar menstruatie op gang. 

BMJ Case Rep. 2021 Jan 27;14(1):e239260. doi: 10.1136/bcr-2020-239260.
Primary amenorrhoea as a manifestation of coeliac disease
Sara Todo Bom Costa 1 2, InÍs Salas Sanmarful 3

PMID: 33504533 DOI: 10.1136/bcr-2020-23926

Coeliac disease is a systemic autoimmune disorder that has a wide range of clinical manifestations that include abdominal pain, diarrhoea, obstipation, weight loss, short stature and even primary amenorrhoea. It can be asymptomatic, which makes it an underdiagnosed disease. We present a case report of a 15-year-old girl who was referred to a paediatric consultation due to primary amenorrhoea. A detailed clinical history revealed poor weight gain. Physical examination showed that secondary sexual characteristics were present and there was a low body mass index. Ultrasonography images and laboratory tests revealed a normal urogenital system and an adequate gonadal function. Coeliac disease antibodies were positive and the diagnosis was confirmed through duodenal biopsy. The symptom resolved with a gluten-free diet. An approach to primary amenorrhoea should always include investigation of a systemic illness as it is a rare but treatable diagnosis.

Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.